Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Architectuurstudio maakt "buitenaardse" tafels van gerecycleerde autobanden

Impressionistische schilderijen en diepzeegeulen vormden de inspiratiebron voor de eerste meubellijn van de Londense architectuurstudio CAN, die gespikkelde geëmailleerde tafelbladen combineert met grillige rubberen poten.

De driedelige Liquid Geology-collectie maakt deel uit van CAN's voortdurende onderzoek naar onderbenutte en onverwachte materialen, die hier zijn gecombineerd tot een salon-, eet- en bijzettafel.

"We wilden dat de poten en tafelbladen volledig tegenover elkaar zouden staan om de kwaliteiten van elk van hen verder te versterken", zegt medeoprichter Mat Barnes van de studio. "De tafels willen ideeën over comfort, smaak en hoe hedendaags meubilair eruit moet zien uitdagen."

Alle materialen werden gekozen voor een maximaal visueel en texturaal contrast, waarbij de strakke stalen bladen werden geëmailleerd in blauwe, groene en oranje tinten voordat er met de hand spetters in tegengestelde kleuren werden aangebracht.

De volumineuze houten onderstellen van Liquid Geology zijn daarentegen bekleed met een materiaal van namaaksteen, "rubber rock" genaamd, dat CAN oorspronkelijk ontwikkelde als onderdeel van een tentoonstellingsontwerp voor Sir John Soane's Museum in Londen.

"We wilden een afwerking creëren die mensen niet onmiddellijk konden identificeren, om de surrealistische kwaliteiten van het oppervlak te versterken," vertelde Barnes aan Dezeen.

"We hebben verschillende mengsels getest en zijn uitgekomen op rubbersnippers gemaakt van gerecyclede autobanden, gemengd met een flexibele polyurethaanhars. Dit bleek veel lichter dan het gebruik van een ruwe Jesmonite of gespoten betonnen afwerking."

Samen zijn het rubber en staal volgens Barnes ontworpen om het "buitenaardse" beeld te creëren van een rotsachtige diepzeegeul die door het oceaanoppervlak glanst, gegoten in verschillende tinten van nachtblauw en zonsondergangoranje.

"De dunne, superglanzende, golvende toppen stellen het wateroppervlak voor, met daaronder de dikke, rotsachtige poten die groeien," legt hij uit.

"Tijdens onderzoek voor een ander project kwamen we Monets serie schilderijen van de Theems en het Parlement tegen, die dit idee van het wateroppervlak in oppositie met zijn omgeving aanwakkerde."

Liquid Geology is niet de eerste keer dat CAN met zijn ontwerpen probeert natuurlijke landschappen na te bootsen.

Eerder voegde de studio al een nepberg toe aan het Edwardiaanse huis van de oprichter in Zuid-Londen, als eerbetoon aan de Matterhorn Bobslee-attractie in Disneyland.

Bron: dezeen.com

Publicatiedatum: