Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Directeur Peter de Kock van productiebedrijf Boxspring Design:

"Ik durf mijn mailbox amper nog te openen, bang voor alweer nieuwe tariefsverhogingen"

Het zijn niet de meest makkelijke jaren voor productiebedrijven. Van ondernemers wordt veel gevraagd. Het draait meer dan ooit om kennis, kunde en inzicht. Directeur en eigenaar Peter de Kock van Boxspring Design Roosendaal zet alle zeilen bij om op koers te blijven. "Het is vooral zaak om rustig te blijven, inderdaad een zorgelijke tijd die niet te lang moet blijven duren", geeft hij aan. "Het houd je als ondernemer bezig, maar we schieten niet in paniek", benadrukt hij. Dat laatste blijkt, want het Brabantse bedrijf, dat boxsprings, matrassen, hoofd- en voetborden en (andere) accessoires fabriceert, zit met het vizier vol op de toekomst bepaald niet stil.


Directeur/eigenaar Peter de Kock (rechts) schudt Jan Heesakkers in het bijzijn van Michiel van den Eeden de hand.

Boxspring Design Roosendaal had tot voor kort de beschikking over twee fabriekshallen. Om efficiënter te werken, zit sinds de jaarwisseling alles onder één dak. Dat bespaart het bedrijf een hoop werk dus kosten, omdat er bijvoorbeeld niet meer heen weer gereisd hoeft te worden om materiaal van de ene naar de andere productiehal te krijgen. Verder is er een nieuwe productiemanager aan de slag gegaan. Op korte termijn wordt nog een efficiencyslag gemaakt, doordat productielijnen anders worden neergezet.

Combi van pilotstore, showroom en winkel
Wel moest de onderneming door de samenvoeging op zoek naar een nieuwe showroom. Die werd aan de Markt 13 in Roosendaal gevonden. "Daar hebben we, om een nog betere feeling met de markt te krijgen, onder de naam Toff Slaapcomfort een combi van pilotstore, showroom en winkel geopend. Niet alleen onze merken staan er te pronken, maar ook modellen van onder meer Steels & Stockings, Van Landschoot, Tempur, en textiel van Beddinghouse.
Helaas zat het ons niet mee, want op 16 december gingen de deuren open om ze twee dagen later weer te moeten sluiten vanwege de lockdown.
Op deze locatie willen we nieuwe modellen uitproberen, nog meer feeling met de markt krijgen en overstock modellen wegzetten. Voor de nabije toekomst is het de bedoeling dat een van de kinderen ermee verder gaat."
Overigens heeft Boxspring Design Roosendaal ook nog centraal in het land een showroom, deze is te vinden in De Woonindustrie.

Geen pepernoot mogen verdienen
"Als productiebedrijf hebben we in het afgelopen jaar geen pepernoot mogen verdienen. Het begon al halverwege 2020, toen de grondstofprijzen drastisch stegen: veren werden 42% duurder en schuim iets meer dan 70%. Die verhogingen hebben we niet door kunnen berekenen. De helft van de kostprijs bestaat uit die materialen. Om die prijsverhogingen door te kunnen voeren, zouden onze bedden toen al 35% duurder geworden moeten zijn. Dat hebben we niet gedaan, want het laatste dat we willen is geen orders maar wel voorraad; dat hebben we trouwens altijd voldoende gehad.
Halverwege 2021 stegen de houtprijzen, gevolgd door het textiel. Inmiddels zitten we door de oorlog in Oekraïne opnieuw in een situatie van prijsstijgingen. Ik durf mijn mailbox amper nog te openen, bang voor alweer nieuwe tariefsverhogingen", geeft Peter de onzekere situatie aan.
Zijn bedrijf heeft inmiddels meerdere prijsverhogingen door moeten voeren. "We willen hard werken en aardig zijn voor onze klanten, maar onder de streep moet er wel iets overblijven. Het probleem is echter dat we door onze orderportefeuille altijd 12 weken achter de feiten lopen, dus tussentijdse verhogingen kunnen we niet a la minute doorvoeren."

Minder traffic in slaapwinkels
"Detaillisten accepteren de tariefsverhogingen, zij hebben zelf een bijzondere periode mee mogen maken in coronatijd waarin veel verkocht werd", gaat Peter verder. "Alleen merken we nu dat de consument behoudender wordt; de laatste drie, vier weken is er minder traffic in slaapwinkels", weet Peter. "Al hoorde ik laatst iemand zeggen dat de orders van 10.000 tot 12.000 euro door blijven gaan. 'Rijkere huishoudens' ervaren weinig problemen. De doelgroep die bedden koopt van 1500 tot 2500 euro, die gaat even niet kopen. Zij zijn voorzichtiger vanwege de hogere brandstofprijzen en energiekosten, gaan liever op vakantie omdat dat de laatste twee jaar niet kon. Uiteindelijk moet de consument het gelag betalen van alle prijsverhogingen."

Tien jaar als agent gewerkt
"Ik ben benieuwd wat er het komende half jaar gaat gebeuren", gaat Michiel van den Eeden verder. Hij is de rechterhand van Peter de Kock en bezoekt sinds dit jaar als opvolger van Jan Heesakkers (potentiële) klanten in Zeeland, Noord-Brabant, Limburg en Gelderland. Jan is inmiddels 65 jaar en heeft tien jaar als agent voor Boxspring Design Roosendaal gewerkt. "Dat was een mooie tijd", zegt de Limburger, die in Tegelen woont en speciaal voor dit interview naar Roosendaal is gekomen. "Toen ik begon was de omzet nul. We kwamen net uit de crisis. De eerste jaren waren moeilijk, maar na drie jaar begon het opeens te lopen. Ik kreeg het vertrouwen en de gunning van klanten. Daarnaast fabriceert Boxspring Design altijd kwaliteitsproducten, dat is natuurlijk het belangrijkste.

We begonnen met zeven mensen, nu zijn dat er tussen de 45 en 50. In al die jaren zijn we steeds professioneler geworden. Het gebeurt maar zelden dat er nog aan een geleverd bed service moet worden verleend. De kwaliteit is altijd top en constant wordt er voor nieuwe modellen gezorgd, terwijl de oudere modellen leverbaar blijven", zegt Jan, die meer dan 51 jaar in de interieurbranche actief is geweest. Nu geniet hij van zijn vrouw en kleinkinderen. "Jan was een geweldige relatiebeheerder, terwijl hij ook altijd in het weekend en 's avonds bereikbaar was", vult Peter aan.

Jan: "Aan het begin van elk jaar maakte ik een lijstje met potentiele klanten. Als ik dan op het einde van het jaar verschillende nieuwelingen had binnengehaald, gaf dat veel voldoening. Ik ben niet één dag met tegenzin voor Boxspring Design op pad geweest. Ik wil dan ook graag alle klanten bedanken voor de fijne samenwerking", maakt hij van de gelegenheid gebruik.

In de persoon van Michiel is er een goede opvolger gevonden. "Ik ben nu al een paar maanden  op pad en ik moet zeggen: het voelt als een warm bad. Dat komt ook doordat ik al heel veel klanten heel vaak via de telefoon heb gesproken", legt hij uit.

Nieuw concept wordt uitgerold
Om als productiebedrijf bezig te blijven en in te spelen op alle prijsverhogingen, is besloten om nog een nieuw concept uit te rollen. De Roosendalers gaan net onder het merk PUUR en vlak boven MUNA onder private label een collectie boxsprings op de markt brengen, zodat alle doelgroepen bediend kunnen blijven worden. "PUUR is door alle prijsverhogingen op een bepaald niveau gekomen waardoor er ruimte is gecreëerd voor iets goedkopere modellen, maar die blijven wel gemaakt worden van kwaliteitsmaterialen. Daar leveren we niet op in", wil Peter tot slot gezegd hebben.

Meer informatie:
Boxspring Design B.V.
info@boxspringdesign.nl 
www.boxspringdesign.nl