Als je bij een willekeurig interieurbedrijf vraagt waar een product aan moet voldoen, zullen de meeste productontwerpers duidelijk maken dat een artikel vooral mooi moet zijn. Het interieur zorgt per slot van rekening voor de sfeer in een woning. Toch is het esthetische gedeelte nog maar de helft volgens Xavier De Vil, managing director van Pomax. Volgens hem moet namelijk ook het energetische aspect kloppen.
"Het is belangrijk dat je buikgevoel over je interieur goed zit", begint Xavier. "Dit principe zijn we nader gaan ontleden. Hoe ontstaat dit gevoel? We zijn tot de conclusie gekomen dat dit gevoel goed is als het esthetische én het energetische aspect klopt." Op basis van deze gedachtegang ontwikkelt het Vlaamse bedrijf The Soul in Your Home collectie, bestaande uit: meubelen, (muur)decoratie, verlichting, textiel, kaarsen en servies.
Xavier De Vil, managing director van Pomax.
Verschillende energieën
Hier is nog lang niet alles mee gezegd. Zo legt Xavier gepassioneerd uit dat een product twee verschillende energieën kan uitstralen. Of het brengt je tot rust of het geeft juist nieuwe energie. Uiteindelijk draait het allemaal om in balans zijn. Om dit te kunnen verwezenlijken moet je weten welke energie je nodig hebt in een bepaalde ruimte. Dit is tevens afhankelijk van externe factoren, zoals in welke omgeving je huis staat.
Aan de hand van een voorbeeld licht de oprichter van het bedrijf uit Kontich dit nader toe: "De afgelopen 30 tot 40 jaar zijn de interieurs steeds rustiger geworden. Zo is het gebruik van veel zwarte en wit populair. In de jaren 70 werden er juist veel felle kleuren gebruikt. Dat is dag en nacht verschil." Dit komt volgens Xavier doordat onze levens een stuk hectischer zijn geworden. "Denk bijvoorbeeld aan de smartphone die zijn intreden heeft gedaan. Hierdoor worden we de hele dag geprikkeld. Daardoor is het belangrijk dat je thuis tot rust kan komen. Hierdoor ontstaat er een balans."
Eigen ervaring
Maar waar komt deze filosofie 'opeens' vandaan? Deze (bedrijfs)filosofie komt namelijk niet zo maar uit de lucht vallen. Xavier weet uit eigen ervaring dat je uit balans kunt raken. Tijdens de coronacrisis zat hij (zoals velen) thuis en werd de verleiding naar lekker eten en drinken steeds groter. "Toen ben ik het boek Food Body Mind van Wendy Walrabenstein gaan lezen." De stap naar interieur was toen nog groot, maar dit is een belangrijk moment geweest. "Ik begon mijn levenswijze aan te passen, door anders te eten en meer te bewegen." Zo viel de ondernemer ruim zeven kilo af. En daar bleef het niet bij.
Woningen op de schop
Niet alleen Xavier moest een metamorfose ondergaan, ook zijn woningen werden op de schop genomen. Zo begon hij de kamers opnieuw in te delen met Pomax producten. Je zou zeggen dat alle drie de interieurs met elkaar overeen zouden komen, aangezien ze allemaal door dezelfde persoon werden samengesteld. Maar dit bleek toch niet het geval te zijn. 'Hoe kan dat dan?', vroeg Xavier zich af.
Al snel snel vielen de puzzelstukjes op z'n plaats. "De locaties van de woningen verschillen erg van elkaar", legt Xavier uit. "Het appartement in Antwerpen heeft een hele andere omgeving vergeleken met het huis in Frankrijk." In Frankrijk krijgt hij al veel energie van buiten. Denk aan de zon, een blauwe lucht, bergen en omringende palmbomen. "Hierdoor moet er rust in het interieur zijn. In Antwerpen is het juist het tegenovergestelde. Daar moet de energie juist vanuit het interieur komen."
Rust- en energiebrengers
Al sinds 1993 is Pomax een internationaal opererende speler in de interieurbranche. Echter is het bedrijf pas sinds vorig jaar begonnen met het 'symboliseren van de ziel in een interieur'. Om klanten hier een handje bij te helpen wordt er op de website duidelijk aangegeven welk product een rust- of energiebrenger is. "We willen dat iemand zijn buikgevoel aangeeft dat het interieur goed voelt. Niet alleen bewust, maar ook juist in het onderbewuste", besluit Xavier.
Meer informatie:
Pomax
Duffelsesteenweg 160
B-2550 Kontich
+32 (0)3 457 52 53
www.pomax.com