Abonneren

Vacatures

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer

Directeur-eigenaar Jan-Wout Hulstein van meubelfabrikant Asiades:

'Voor onze branche hebben we enorme kansen gehad en nog liggen die voor het oprapen'

2021 ligt achter ons. Voor veel ondernemers in de interieurbranche een jaar om nooit te vergeten. Niet alleen vanwege alle coronaperikelen. Ook het tekort aan grondstoffen en de oplopende tarieven bezorgden velen hoofdbrekens. Om maar niet te spreken over de vele openstaande vacatures.

Inmiddels staat het vizier alweer vol op 2022. Tijd om verschillende ondernemers aan de tand te voelen, waaronder directeur-eigenaar Jan-Wout Hulstein van Asiades, een fabrikant van zitmeubelen met productie in China en showroom in Apeldoorn.


De familie Hulstein, met v.l.n.r. dochter Nikki de Jong-Hulstein (van House of Sakk), Jan-Wout himself en zoon Kevin, die (ook) bij Asiades actief is.

Als je minister van Volksgezondheid was, welke coronamaatregelen zou jij dan nemen?
"Als eerste zou ik een week hebben gewacht met het land op slot te doen, nemen ze een risico maar had zoveel rust gegeven in de horeca en retail.  Andere maatregel die ik zou nemen is dat je moet weten wie je het land in laat. Nederland is een klein land maar wel een hub. Iedereen, echt iedereen kan zo binnenkomen in Nederland nulkommanul controle; gooi je alle winkels dicht maar laat de buitendeur mega open staan.
Dan de derde maatregel, zou als Nederland voorop gaan lopen in vaccinaties en andere beschermende ontwikkelingen aanpakken. Wij kunnen snel beslissen is wel gebleken. Zegt zaterdagavond dat volgende ochtend hele land op slot is maar kunt het niet voor elkaar krijgen om snelheid te vinden in maatregelen die het land weer open kan krijgen. Feit is dat we voorlopig niet af zijn van het covidverhaal en we moeten focussen hoe we hier verder mee leven zonder adhoc acties zoals net voor kerst."

Hoe blik je terug op 2021?
"Na 2020 waarin er een situatie is ontstaan die niemand voor mogelijk heeft gehouden is 2021 zakelijk een jaar geworden waarin vele bedrijven en wij dus ook hebben gekeken wat er vooral wel mogelijk is. Wij hebben focus gelegd op optimale beleving in klantencontact met de beperkingen die er zijn. Inspelen op de wensen die er volop waren, met name op productontwikkeling.
Ook een jaar waarin we weer wat hebben kunnen reizen, vooral in het laatste kwartaal zijn we weer heerlijk uitgevlogen naar alle delen van de wereld behalve Azië, dat helaas grotendeels op slot zit. Klanten zijn ook blij om ons op bezoek te krijgen, dat hebben we ook gemist."

Voor welke uitdagingen kwam je te staan?
"Wat vooral een uitdaging is om de beleving rondom een nieuw product te delen zonder het fysieke meubelstuk te kunnen delen in je videomeeting. Je kunt het wel zien, maar de wowfactir zoals op een beurs blijft moeilijk. We hebben gelukkig twee beurzen kunnen doen, Maison&Objet en MOW, maar groot deel van onze klanten van buiten Europa komt hier niet.
Andere erg grote uitdaging was en is om je salesteam enthousiast te houden zoals ze gewend zijn om de hele wereld over te reizen. 12 beurzen per jaar normaal te doen waar een spanning wordt opgebouwd, een Shanghai-show waar je gewoon een jaar naartoe werkt, het is allemaal nog heel schraal en pril. Als er dan iemand vertrekt, vindt dan maar eens frisse nieuwe mensen op sales. Erg moeilijk dus."

Wat waren absolute hoogtepunten? 
"Dat is dat in de hele covidperiode we niemand in team Azië of Nederland hebben gehad die zwaar ziek is geweest. Gezond zijn is toch nr 1.
Het tweede hoogtepunt was dat we weer op een beurs stonden, Parijs in september. Iedereen dacht, dat gaat hem niet worden, maar werd het wel. Is niet echt onze beurs, want 9 van de 10 die daar lopen zullen nooit Asiades-klant worden, maar gewoon heerlijk die positiviteit. We stonden daar met de Mart Visser- en Rey7/House of Sakk-collectie. Voor het team weer fantastisch om vele gezichten te zien en ouderwets bezig te zijn; even samen koffie drinken. Je praat dan toch over andere dingen dan in een Zoommeeting. Persoonlijk was mijn eerste trip naar een klant buiten Europa in november een absoluut hoogtepunt; goddelijk! Was een klant in het Midden-Oosten, normaal kom ik daar 4-5 keer per jaar, nu twee jaar niet geweest! Op die eerste avond tot half 4 in de nacht bijgepraat. Je hebt dan zoveel in te halen."

Welke voornemens c.q. doelen heb je voor het komende jaar?
"Covid heeft ook veel goeds gebracht, wat normaal was is niet gewoon zijn we achter gekomen. Onze direct leefomgeving is nu belangrijker dan ooit. Voor onze branche hebben we enorme kansen gehad en nog liggen er zoveel voor het oprapen. Ons doel is om nog dichterbij de klant te komen en dat we meubelen maken waarmee zij zich kunnen onderscheiden, maar ook duurzaam produceren, eerlijke mooie producten die bij de gebruikers onderdeel van hun leven worden.
De kosten zijn erg hoog momenteel in transport, in productie, dus wat we doen moet goed zijn en vol on trend zijn. Het is als de liefde, meubels moeten verleiden met het oog en daarna moet het geen one night stand zijn, maar een langdurige relatie waarin het meubelstuk vooral bevredigd, comfort en vreugde brengt. Heerlijke job hebben we! We hebben dan ook mega zin in 2022!"

Meer informatie:
Asiades HK
20F / Drukkerij 
6 Duddell Street Central 
Hongkong 
info@asiades.com    
www.asiades.com    

Arocca 
Laan van Ram 10
7324 BV Apeldoorn
+31 (0) 88 88 168 88
info@arocca.com    
www.arocca.com   


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven