Dit zijn de (bijzet)tafeltrends van 2021

Uit de Woondecoratie Trendmonitor 2021 blijkt dat de consument op het gebied van woondecoratie en woonaccessoires online veel zoekt naar (bijzet-)tafels. Uit de big data heeft het onderzoeksbureau een aantal duidelijke trends kunnen vaststellen. Zo is anno 2021 steigerhout helemaal uit en is mangohout juist erg populair qua materiaal. En de woonstijlen Scandinavisch, retro en vintage genieten een toenemende populariteit. De procentueel sterkst groeiende winkelformules en merken op het gebied van (bijzet-)tafels zijn HKliving, Intratuin, Action en fonQ.

Tafelfabrikant Sumisura biedt haar klanten ook de mogelijkheid aan om bijzettafels in alle vormen en kleuren te bestellen.

Online zoekgedrag naar woondecoratie
De analyses van Google data zijn uitgevoerd op het zoekverkeer naar woondecoratie gerelateerde zoekopdrachten in de periode oktober 2017 - september 2021. Eerst is er een database samengesteld van alle zoekopdrachten die aan woondecoratie gerelateerd zijn. Hiervoor zijn alle data verzameld van gerelateerde zoektermen op het gebied van woondecoratie, zoals alle soorten vloerkleden, tafeltjes, spiegels, vazen, etc. Al deze databestanden zijn met elkaar ontdubbeld en hieruit is een database voortgekomen met statistieken over meer dan 211 miljoen zoekopdrachten en bijna 34.000 verschillende zoektermen. Uit de database van zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan woondecoratie blijkt dat in de afgelopen vier jaar er maandelijks meer dan 4,5 miljoen zoekopdrachten in Nederland zijn uitgevoerd naar woondecoratie. En het zoekvolume is de afgelopen paar jaar fors gestegen. Betrof het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in 2018 nog “slechts” 2,6 miljoen zoekopdrachten, in het jaar 2020 werd er maandelijks gemiddeld 6,6 miljoen keer gezocht naar woondecoratie. Daarmee is het zoekvolume in twee jaar tijd ruim verdubbeld.

(Bijzet-)tafels
Uit de database van zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan woondecoratie blijkt dat in de afgelopen vier jaar er maandelijks ruim 391 duizend zoekopdrachten in Nederland zijn uitgevoerd naar tafels. Het betreft zoekopdrachten die volgens het Google algoritme gerelateerd zijn aan woondecoratie. Dit is terug te vinden in de meest voorkomende soorten tafels, zoals “tafeltje” en “bijzettafel”. Het zoekvolume naar tafels is de afgelopen paar jaar sterk toegenomen. Betrof het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in 2018 nog 232 duizend zoekopdrachten, in het jaar 2020 werd er maandelijks gemiddeld 549 duizend keer gezocht naar een tafel binnen het segment woondecoratie.

Meest gebruikte losse zoektermen op het gebied van tafels
Wat zijn de meest gebruikte losse zoektermen op het gebied van tafels? Het zijn met name algemene zoektermen die een hoog gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten hebben. De consument start de oriëntatiefase veelal met een algemene zoekterm en focust zich vervolgens, naarmate het oriëntatieproces vordert, op meer specifiekere zoektermen. De drie zoekopdrachten met het grootste zoekvolume over de afgelopen vier jaar zijn “bijzettafel”, “bijtafel” en “Ikea tafeltje”. De zoekopdracht “bijzettafel” behaalde een gemiddeld maandelijks zoekvolume van ruim 37.000 zoekopdrachten. In de ranglijst van meest gebruikte zoekopdrachten komen we met name soorten tafels tegen. Welke losse zoektermen binnen het segment tafels zagen het zoekvolume de afgelopen paar jaar het sterkst toenemen? Ten opzichte van het jaar 2018 werd er in het jaar 2020 ruim zeven keer zo vaak gezocht op de term “bijzettafel tuin”. De top-5 van sterkst toegenomen zoekopdrachten bestaat verder uit de zoekopdrachten “bijzettafel zwart”, “bijzettafel goud”, “bijzettafel buiten” en “marmer tafeltje”. Omdat er met verschillende zoektermen en zoekwoordcombinaties naar een bepaalde tafel wordt gezocht, is de big data in het onderzoeksrapport verder geanalyseerd per soort product(-kenmerk). Het kan namelijk goed zijn dat een bepaalde losse zoekterm voor een bepaald soort tafel steeds vaker wordt gebruikt terwijl een andere zoekwoordcombinatie voor dezelfde tafel minder vaak wordt gebruikt.

Zoekperiode tafels
Het zoekvolume van de zoekopdrachten naar soorten tafels over de afgelopen vier jaar is tevens per maand geanalyseerd. Hierbij is gemeten hoe groot het zoekvolume-aandeel per maand is over de afgelopen vier jaar. Indien er iedere maand evenveel wordt gezocht naar de soorten tafels, dus gelijkmatig over het hele jaar verdeeld, dan zou het maandelijkse aandeel in het zoekvolume 8,3% zijn (100%/12 maanden). Hieruit blijkt dat er in januari en mei relatief veel wordt gezocht naar tafels. De maand mei vertegenwoordigt 9,6 procent van het jaarlijkse zoekvolume. De lichte piek in het zoekvolume in het voorjaar heeft met name betrekking op tuinbijzettafels.

Materiaalsoorten - mangohout wint aan populariteit
Naar welke materiaalsoorten van tafels wordt er het meest gezocht? Het meest gezochte materiaalsoort in relatie tot tafels is hout. De afgelopen vier jaar werd er gemiddeld ruim 30.000 keer per maand gezocht naar een houten tafel. De procentuele verdeling van de onderscheiden materiaalsoorten ziet er als volgt uit.

Aandeel in het zoekvolume afgelopen vier jaar

Ruim 36 procent van het zoekvolume met materiaalaanduiding heeft betrekking op hout. Op de tweede plaats staat marmer met een aandeel van 12,7 procent in het zoekvolume. De top-5 wordt gecompleteerd door glas, metaal en steigerhout.

Onderstaand figuur toont de voortschrijdende procentuele jaarmutatie van het aantal zoekopdrachten van enkele materiaalsoorten (in het onderzoeksrapport worden alle materiaalsoorten getoond). Daarbij is goed zichtbaar dat met name in het jaar 2020 tafels van rotan een toenemende populariteit genoten. In het jaar daarvoor was mangohout erg populair, en ook in het lopende jaar 2021 groeit het zoekvolume van mangohout procentueel weer het sterkst. Marmer ontwikkelt zich over de gehele periode iets boven gemiddeld. Steigerhout heeft de beste tijd al lang achter de rug en kent een dalend zoekvolume.


Voortschrijdende procentuele jaarmutatie aantal maandelijkse zoekopdrachten

Woonstijlen - Scandinavisch, retro en vintage groeien het sterkst
Veruit de meest gezochte woonstijl in relatie tot tafels is industrieel. De afgelopen vier jaar werd er gemiddeld ruim 8.600 keer per maand gezocht naar een industriële tafel. Op de tweede plaats staat de design woonstijl. De procentuele verdeling van de onderscheiden woonstijlen ziet er als volgt uit.


Aandeel in het zoekvolume afgelopen vier jaar

Bijna de helft van het zoekvolume met woonstijlaanduiding heeft betrekking op de industriële woonstijl. Op de tweede plaats staat design met een aandeel van 14,6 procent in het zoekvolume. De top-5 wordt gecompleteerd door vintage, Marokkaans en landelijk. Er is in het onderzoeksrapport ook gekeken naar de ontwikkeling van de verschillende woonstijlen. Daaruit blijkt dat in het lopende jaar 2021 de Scandinavische, retro, vintage en design woonstijl boven gemiddeld groeien. De industriële woonstijl ontwikkelt zich de afgelopen vier jaar beneden gemiddeld. De oosterse woonstijl kende een piek in de eerste helft van 2020. De Marokkaanse woonstijl is de enige stijl die momenteel een nominale krimp heeft in het zoekvolume.

Merken en winkelformules: HKliving, Intratuin, Action en fonQ sterke groeiers
Uit de analyse van de meest voorkomende gerelateerde zoekopdrachten op het gebied van tafels blijkt dat er vaak gezocht wordt naar een specifiek merk of winkelformule. Het onderzoeksrapport toont de 26 meest gezochte merken en winkelformules over de afgelopen vier jaar en een jaarlijkse ranglijst met de mutaties. Over de afgelopen vier jaar is Ikea veruit de meest gezochte winkelformule op het gebied van tafels. De top vijf wordt gecompleteerd door Kwantum, Leen Bakker, Jysk en Karwei, waarbij er de afgelopen paar jaar wel wat verschuivingen hebben plaatsgevonden op de ranglijst. Als we kijken naar de sterkste procentuele groeiers in het zoekvolume over de afgelopen paar jaar, dan zijn er enkele sterke groeiers te benoemen, zoals HKliving, Intratuin, Action en fonQ.

De Woondecoratie Trendmonitor 2021 biedt naast de in dit artikel vermelde thema’s tevens inzicht in de marktverhoudingen en ontwikkelingen op het gebied van kleuren, vormen, prijsgevoeligheid en overige productkenmerken.

Bron: Woondecoratie Trendmonitor 2021


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven