Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Coronacrisis vergroot succes wijkwinkelcentra'

Wijkwinkelcentra doen het beter dan vóór de coronacrisis. De leegstand is tussen 2019 en 2021 afgenomen van bijna 7% naar 6%, terwijl de leegstand in binnensteden steeg van 7% naar 10%.
 
Het succes van wijkwinkelcentra komt vooral door het grote aanbod van winkels voor de dagelijkse boodschappen, zoals supermarkten, bakkerijen, vishandels en kaasboeren. Deze werden door de coronacrisis belangrijker, een gevolg van de periodes waarin de horeca niet of beperkt geopend was. Tijdens de lockdowns mochten bovendien alleen essentiële winkels de deuren open houden. Zulke winkels zijn sterk vertegenwoordigd in wijkwinkelcentra, waardoor de gevolgen kleiner waren dan voor binnensteden.


 
Meer bezorg- en afhaalpunten
In coronatijd zijn er in wijkwinkelcentra door het hele land 129 bezorg- en afhaalpunten voor maaltijden bijgekomen. Daarmee is deze branche de grootste stijger. "Uit eten kon niet of nauwelijks," zegt Chris Lanting, Director Retail bij Colliers. "Daar profiteerden ook delicatessenzaken en minisupers zoals etnische supermarkten van. Winkels die elektronica repareren of tweedehandskleding verkopen werden ook populairder. Dat is niet alleen duurzamer, maar ook financieel aantrekkelijker voor consumenten in crisistijd."
  
Minder bankfilialen
Net als tussen 2004 en 2019 verdwenen de afgelopen twee jaar vooral bankfilialen, verzekerings-, reis- en uitzendbureaus, omdat deze diensten digitaal gaan. Vooral vergeleken met 2004 is het verschil enorm. Toen waren er nog 221 bankfilialen, nu 56. In Drenthe en Zeeland zit er zelfs geen enkel bankfiliaal meer in een wijkwinkelcentrum. Ook reisbureaus maakten sinds 2004 een enorme duikeling van 265 naar 95. Van de uitzendbureaus zijn er nog 78 over, terwijl er in 2004 nog 246 waren.

Meer topcentra, minder probleemcentra
Colliers heeft alle Nederlandse wijkwinkelcentra in 2019 en 2021 verdeeld over vier succesniveaus: probleemcentra, risicocentra, kanscentra en topcentra. Driekwart van de centra valt in dezelfde categorie als twee jaar geleden, 13% scoort beter en 11% doet het slechter. Het aantal topcentra is toegenomen van 208 naar 217, terwijl het aantal probleemcentra afnam van 34 naar 31.
 
"Er is door veel eigenaren geïnvesteerd in modernisering", vertelt Lanting. "Zo’n beslissing is eenvoudiger te nemen en uit te voeren als er slechts één of enkele eigenaren zijn. In binnensteden is er veel verdeeld eigendom, wat grootschalige renovaties complexer maakt. Bovendien is het aanbod van binnensteden heel anders. Er zitten veel modezaken die last hebben van digitale concurrentie. Tot slot zijn binnensteden voor een groter deel afhankelijk van regionale of internationale bezoekers, terwijl in wijkwinkelcentra bijna alleen omwonenden komen."
 
Van risico- naar topcentrum
Een goed voorbeeld van een winkelcentrum dat het beter doet dan twee jaar geleden, is Het Stroink in Enschede. Dit veranderde van een risicocentrum in een topcentrum. Het centrum dat er destijds stond, was verouderd. Nu is het modern en licht, met een houten gevel en hoge plafonds. De parkeercapaciteit werd uitgebreid. ALDI kwam erbij en samen met Albert Heijn is dat een succesvolle combinatie van een budget- en een 'full service' supermarkt.

Meer informatie:
Colliers
www.colliers.com 

Publicatiedatum: