Patrick Janssens van Janssens Oriënt Carpets Holland BV uit Tilburg:

"We kijken met veel positiviteit uit naar 2022"

Janssens Oriënt Carpets Holland BV heeft een heel goed jaar achter de rug. Dat zegt mededirecteur Patrick Janssens (51). "Dat komt doordat we kwaliteitsproducten leveren en voortdurend inspelen op trends. Maar ook heel belangrijk: op tijd leveren. 90% van alle vloerkleden hebben we op voorraad. Daarop voortbordurend: als een klant voor 12.00 uur bestelt, dan gaat het nog diezelfde dag weg. In de regel leveren we binnen 48 uur in de Benelux", laat hij weten.


"Wij onderscheiden ons van de concurrentie met onze producten", zegt Patrick Janssens. Zijn bedrijf heeft meer dan 100.000 m2 vloerkleden in huis.

De Tilburgse tapijtenhandelaar zit al 35 jaar in het vak. Het bedrijf, dat hij samen met broer Michael runt, weet goed in te spelen op actuele situaties. "Het enige probleem waar we tegenaan lopen is de beschikbaarheid van transport. De productielijnen lopen weer als vanouds, maar het vervoer is een probleem. Rederijen geven geen garanties, dus je weet niet wanneer je spullen worden afgeleverd. Daar heb je als buitenstaander geen invloed op.
De containerprijzen dalen wel iets, maar ik verwacht dat ze rond het Chinese nieuwjaar weer wat zullen stijgen. Het gaat nog wel even duren voordat die markt zich stabiliseert. We hebben nu constant te maken met pieken en dalen. De hoge brandstofprijzen helpen daar ook al niet aan."

Turkije
Door de hoge container-, hogere grondstofprijzen en verminderde productiecapaciteiten is Janssens in de afgelopen periode gaan kijken waarop zij kan besparen. Gezocht werd naar goede alternatieven die zij haar klanten aan kan bieden. Zo kwam het Brabantse bedrijf uit in Turkije, waar (ook) al eeuwenlang tapijten worden gemaakt. Niet alleen de transportkosten zijn lager, ook de levertijden korter. "Maar nu hebben we daar te maken met de lira, de munteenheid van Turkije, die flink onderuit is gegaan. Daardoor zullen ook de Turkse producenten prijsverhogingen door moeten voeren. Vooralsnog blijven die beperkt, maar ook zij moeten ruwe materialen inkopen en die stijgen eveneens in prijs."

India
Uiteraard is Janssens nog volop actief vanuit de 'thuisbasis' India. De eigen productie-units in dit land draaien op volle toeren. Daar kent men weinig problemen, doordat de werkschema's van de werknemers zijn aangepast. Daardoor zijn er minder mensen tegelijkertijd aan het werk. "We hebben daar wel te dealen met een toenemende vraag naar viscose, waardoor de prijzen omhoog schieten. Voor weef- en tuftconstructies is het gebruik van viscose dat momenteel de klok slaat. Het is een zacht en trendy materiaal; het moet tegenwoordig vooral een mooie glans hebben", legt Patrick uit.
"We doen ook heel veel custommade in maximale breedtes van 7 meter, dat uit een stuk wordt vervaardigd. De lengte is onbeperkt; als het maar in een container past", geeft hij aan.

Nieuwe techniek
2022 ziet Patrick met vertrouwen tegemoet. "We gaan verder groeien", is hij zelfverzekerd. "We kijken reikhalzend uit naar het komende jaar. We hebben zoveel nieuwe, mooie spullen in ontwikkeling. De eerste zullen we op de VAKdagen in De Woonindustrie presenteren. Het gaat onder meer om een totaal nieuw wol geweven concept; om een nieuwe samenstelling waarbij we een nieuwe spintechniek gebruiken. Daarmee maken we een efficiencyslag waardoor de prijs omlaag gaat. Dus dat is sowieso mooi nieuws voor veel van onze klanten."

Patrick showt een nieuwigheid, een tapijt gemaakt van melkproteïne.

Batterij productontwikkelaars
Janssens beschikt over een batterij productontwikkelaars die dagelijks bezig is met het ontwikkelen van dessins. Ook worden innovatie producten bedacht, waarbij duurzaamheid en recyclebaarheid belangrijk zijn. "We hebben getoetst of producten als sojabonen, rozenbladen, maisbladeren, sinaasappel etc. toepasbaar zijn, maar die blijken minder geschikt te zijn voor vloerkleden. Cradle to cradle, dus producten die oneindig kunnen worden hergebruikt of die onschadelijk kunnen worden afgebroken, is een term dat goed bij ons past, met name bij ons label Carpetrebel. We gaan constant met de tijd mee, duurzaamheid hoort daar ook bij. Soms zijn we te vroeg met nieuwe producten, dan is de markt er nog niet klaar voor. Maar dat hoort nou eenmaal bij ons bedrijf; we willen vooruitstrevend zijn."
De komende maanden lanceert Janssens tal van nieuwe vloerkleden, waaronder een nieuwe collectie Olympia-designs, nieuwe kleurencombinaties binnen de Lucera-, Dayton-, Flavia- en Cantello-collectie. Verder vindt er een uitbreiding plaats op de bestaande Salerno-collectie. Binnen de Shalimar-collectie is een nieuwe trendy kleur toegevoegd: Texel Blue."

Concurrentiepositie
Janssens Oriënt Carpets Holland BV heeft meer dan 100.000 m2 vloerkleden in alle soorten en maten en van modern tot traditioneel  op voorraad. "Als totaalaanbieder is onze concurrentiepositie goed", vindt Patrick. "We werken graag samen of komen graag in gesprek met andere partijen om samenwerkingen te onderzoeken en tot stand te brengen. Mensen kunnen met vertrouwen met ons bedrijf zaken doen. We hebben niet alleen veel voorraad, ook goede levertijden. Daarnaast zijn we heel servicegericht. Klachtoplossing staat bij ons hoog in het vaandel. Als er een klacht binnenkomt, dan krijgt diegene binnen 24 uur antwoord en willen we het probleem binnen 48 uur opgelost hebben."

Meer informatie:
Janssens Oriënt Carpets Holland B.V.
Zevenheuvelenweg 2
5048 AN Tilburg
013 468 61 88
www.janssens-orient.nl  

Carpet Rebel
www.carpetrebel.com  

Perez Vloerkleden
www.perezvloerkleden.nl  


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven