Abonneren

Vacatures

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer

29% van alle meubels, woonaccessoires en tuinartikelen worden online gekocht

In de eerste helft van 2021 kocht 77 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder (ongeveer 11,7 miljoen mensen) iets online. Dit is 9 procent meer dan een jaar eerder en 21 procent meer dan in 2019. Verder blijkt dat 29% van alle meubels, woonaccessoires en tuinartikelen online worden gekocht 

29% van de Nederlanders (12 jaar of ouder) kochten gedurende de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek meubelen, woonaccessoires of/en tuinartikelen, cosmetica of sportartikelen. Een kwart kocht via het internet een of meer van de goederen van een particulier persoon, bijvoorbeeld via Marktplaats.



Vaker online aankopen voor hoger bedrag
Niet alleen kopen steeds meer mensen iets online, ook het bedrag dat ze besteden neemt toe. Van de mensen die online iets kochten zei 26 procent 500 euro of meer te hebben uitgegeven. Een jaar eerder was dat 21 procent. Mannen geven meer geld uit aan online aankopen dan vrouwen. 30 procent van de mannen en 22 procent van de vrouwen zei in totaal 500 euro of meer te hebben uitgegeven.

Nederlanders gaven het vaakst tussen 100 en 500 euro uit aan internetaankopen; 42 procent deed in 2021 aankopen in die prijsklasse. Ook shoppen we steeds vaker online: 42 procent van de Nederlanders kocht afgelopen jaar zes keer of vaker iets via internet, tegen 33 procent in 2020.


Foto ter illustratie: Dreamstime.

E-shoppen populairst onder 25- tot 45‑jarigen
Vooral 25- tot 45‑jarigen kopen via internet; in 2021 kocht 89 procent van hen online goederen of diensten. De groei was het grootst bij 65‑plussers. Van de 65- tot 75‑jarigen winkelde 68 procent online, in 2020 was dat nog 59 procent. Van de 75‑plussers deed 35 procent in 2021 online aankopen, tegen 25 procent een jaar eerder.

Mensen met weinig inkomen winkelen minder vaak online
Van de mensen in de laagste inkomensgroepnoot3 (eerste kwartiel) winkelde 61 procent in 2021 online; in de hoogste inkomensgroep (vierde kwartiel) was dat 89 procent. Vrouwen zijn even actieve e-shoppers als mannen: 77 procent van de vrouwen en mannen winkelde online.

Bron: CBS


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven