Interview met CEO en co-founder Joost Brugmans

Orderchamp ziet omzet vertienvoudigen: "We moeten iedere dag hard blijven werken"

Het is een half jaar geleden dat Orderchamp € 16,5 miljoen groeikapitaal ophaalde voor verdere expansie in Europa. In de afgelopen maanden heeft het online inkoopplatform flinke stappen gezet, zo laat CEO en co-founder Joost Brugmans desgevraagd weten. In een exclusief gesprek met Wonen360 gaat hij onder andere in op de vraag hoe je de neuzen van zes verschillende investeerders dezelfde kant ophoudt. Verder blikt hij terug op het (bijna) afgelopen jaar, waarin de omzet vertienvoudigde. Ook licht hij alvast een tipje van de sluier op van alle nieuwe plannen in 2022 ("We lanceren aan het begin van komend jaar een nieuwe propositie"). Maar eerst vragen we hem naar de bevindingen van Black Friday, die in volle gang is.


CEO Joost Brugmans (midden) met de andere co-founders Max Verduyn (links) en Menno Wolvers.

Online inkoopplatform Orderchamp houdt voor het derde jaar op rij Black Friday for Wholesale (van 25 tot en met 29 november) om retailers hun ‘verdampte marges’ terug te geven. Wat zijn je verwachtingen?
Joost: "Wij hebben hoge verwachtingen! Op de eerste ochtend zagen we al een kleine tienduizend retailers inloggen vanuit heel Europa. Hun eigen marges staan onder druk door Black Friday voor consumenten. Dat kunnen ze gelukkig compenseren door aantrekkelijk in te kopen via Orderchamp. Ook aan de merken-kant is er duidelijk veel animo. Wij financieren de eerste 5% korting op alle merken en zien dat het merendeel van de merken dat percentage zelf verhoogt. Enkele merken melden zich af omdat ze Black Friday niet bij hun merk vinden passen - en dat is helemaal oké. Het zijn uitdagende tijden voor merken met stijgende grondstofprijzen waardoor ze zelf minder promoties kunnen doen. Veel van de merken die ik spreek geven dus ook aan dat ze heel blij zijn met de korting die wij financieren. Zo hoeven ze zelf minder marge in te leveren om toch een aantrekkelijke korting te kunnen bieden aan retailers, waardoor zij hun marges kunnen vergroten. Win-win."

In mei jl. haalde je bedrijf een investering op van € 16,5 miljoen via Prime Ventures om door te groeien in Europa. Welke stappen zijn er sindsdien gezet? Wat is niet gelukt terwijl het wel op de agenda stond?
Joost: "Flinke stappen! In september hebben we ons kantoor in Berlijn geopend en een lokale country manager aangesteld. Hij is begonnen met een roadshow langs onze merken en retailers daar om achter hun behoeften te komen en ons product nog beter op hen af te stemmen. Ook hebben we daar inmiddels een team van 6 professionals - met een kleine tien inkomend. Ik ben begin november een week op bezoek geweest en het is fantastisch om te zien hoe deze retailers ons platform weten te vinden en gebruiken. In het Duitse retaillandschap heeft de zelfstandige retailer een krachtige positie. Wat ik daar zag, bevestigd voor mij opnieuw dat lokale retail zo belangrijk is voor lokale omgevingen.

"In de Benelux, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en een paar andere Europese landen groeien we hard. We hebben nu zo’n 4.500 merken en 75.000 retailers aangesloten. Dat zal de komende periode nog wel verder groeien."

"Waar we ook sterk in groeien maar niet zo hard als we zouden willen is het aantal collega’s. Het is momenteel een competitieve arbeidsmarkt en ik vind het belangrijk dat we groeien met mensen met het juiste DNA, dus extra selectief zijn helpt dan niet altijd mee. Maar onze cultuur is heilig. We zijn nu met ruim 75 talenten van 15 nationaliteiten maar hebben nog steeds 40 vacatures openstaan. Een van de speerpunten is klantenservice. Daarom hebben we een kantoor in Ibiza geopend om daar medewerkers voor te kunnen werven. Er wonen veel internationale mensen die in de wintermaanden weinig werk hebben en graag voor ons aan de slag gaan."

Tot de investeerders van Orderchamp behoren henQ, Prime Ventures, Stefan van den Berg (voormalig CEO AfterPay), Thomas Plantenga (CEO Vinted / Kleiderkreisel) en Zhong Xu (CEO Deliverect). Jouw bedrijf haalde sinds de oprichting ruim € 20 miljoen op. Hoe zorg je ervoor dat alle neuzen dezelfde kant op blijven staan?
Joost: "We hebben één belangrijke missie: het groothandel proces verbeteren zodat winkeliers de beste merchandise in hun winkel kunnen opnemen om competitief te zijn in een veranderende markt. Door deze duidelijke visie staan alle neuzen automatisch dezelfde kant op. We zorgen voor het beste aanbod, bieden de beste technologie en hebben een slimme investeringsstrategie."

December moet nog komen, maar hoe kijk je terug op 2021? 
Joost: "Een ontzettend mooi, maar ook bewogen jaar. We zijn x10 gegaan in omzet op het platform, maar we hebben ook zeker onze uitdagingen gekend. Aan het begin van het jaar de lockdowns. Later in het jaar de uitdagingen in de supply chains. Gelukkig werken we met veel merken die ook lokaal produceren en zijn veel consumenten nog meer gaan geloven in het lokaal shoppen, waardoor onze ambities gehaald zijn en we nog meer geloven in onze missie en visie. Maar het geeft weer dat we iedere dag hard moeten blijven werken, onze klanten blijvend moeten ondersteunen en ervoor moeten zorgen dat we de beste oplossingen voor ze bouwen. Dan kom je gezamenlijk het verst. En dat is het mooie van een platform."

Wat zijn je verwachtingen voor 2022? Zowel nationaal als internationaal?
Joost: "Groei! Kort maar krachtig... We zijn nog lang niet klaar. We zullen blijven focussen op onze core-markten en zeker wel een paar uitbreidingen gaan doen. We lanceren aan het begin van komend jaar een nieuwe propositie. Die houd ik nog even achter de hand, maar is wederom een mijlpaal om onze visie te verwezenlijken."


Het team van Orderchamp, dat staat voor merken met een eigen verhaal, waar retailers zich mee kunnen onderscheiden in hun eigen lokale community.  

Wanneer spreek je als Orderchamp van een geslaagd jaar?
Joost: "Naast dat we natuurlijk groei ambiëren en die willen realiseren, gaat het ons ook om het bouwen van een gezond bedrijf met tevreden mensen. Het team werkt zich iedere dag uit de naad en daar bedank ik ze eigenlijk te weinig voor. Door de COVID-maatregelen afgelopen jaar hebben we niet altijd onze successen kunnen vieren, waardoor je uiteindelijk veel vraagt en wellicht niet genoeg teruggeeft. We zijn laatst met zijn allen naar de Efteling gegaan. Dat was echt een fantastische dag en daardoor kan het jaar teamwise niet meer stuk. Dus ik hoop dat we dit vaker kunnen doen komende jaren!"

Meer informatie:
Orderchamp
Korte Leidsedwarsstraat 49-A
1017 PW Amsterdam
+31 20 308 0808
support@orderchamp.com   
www.orderchamp.com


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven