IKEA stopt plastic uit consumentenverpakkingen

Om een ​​positieve impact te maken op zowel mens als planeet, gaat  IKEA plastic uit de verpakkingsoplossingen voor consumenten verwijderen. Dit zal in stappen gebeuren, te beginnen met het nieuwe assortiment in 2025 en het volledige assortiment rond 2028. Met deze actie wil IKEA plastic afval en vervuiling verminderen, en de industriële agenda stimuleren om verpakkingsoplossingen te ontwikkelen die zijn gericht op hernieuwbare en gerecyclede materialen.



Verpakkingen zijn een belangrijk onderdeel van het IKEA bedrijfsmodel en een belangrijke factor voor betaalbaarheid, duurzaamheid en veilig gebruik. Om plastic afval en vervuiling tegen te gaan, heeft IKEA de hoeveelheid plastic die wordt gebruikt in verpakkingsoplossingen al aanzienlijk verminderd. Vandaag de dag bestaat minder dan 10% van het totale volume aan verpakkingsmateriaal dat jaarlijks door IKEA wordt gebruikt uit plastic. Door de resterende kloof te dichten door plastic uit verpakkingsoplossingen voor consumenten te verwijderen, zet IKEA de beweging voort om alleen hernieuwbare of gerecyclede materialen te gebruiken.

“Het geleidelijk uitbannen van plastic in consumentenverpakkingen is de volgende grote stap op onze reis om verpakkingsoplossingen duurzamer te maken en verpakkingen te ontwikkelen van hernieuwbare en gerecyclede materialen. De verschuiving zal de komende jaren geleidelijk plaatsvinden en vooral gericht zijn op papier, aangezien het zowel recyclebaar, hernieuwbaar als op grote schaal gerecycled over de hele wereld is”, zegt Erik Olsen, Packaging & Identification Manager bij IKEA of Sweden.

Op jaarbasis geeft IKEA meer dan 1 miljard euro uit aan ongeveer 920.000 ton verpakkingsmateriaal. De verschuiving van plastic in consumentenverpakkingen vereist de ontwikkeling van nieuwe oplossingen, evenals nauwe samenwerking met productontwikkelingsteams en IKEA leveranciers over de hele wereld.

“Inventiviteit maakt deel uit van het IKEA erfgoed en verpakkingen zijn wat dat betreft geen uitzondering. De verschuiving van plastic in onze consumentenverpakkingsoplossingen zal de komende jaren ongetwijfeld een uitdagende taak zijn. Met deze beweging willen we verpakkingsinnovatie stimuleren en onze omvang en ons bereik gebruiken om een ​​positieve impact te hebben op de bredere industrie buiten onze toeleveringsketen”, zegt Maja Kjellberg, Packaging Development Leader bij IKEA of Sweden.

Meer informatie:
Ikea
www.ikea.nl


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven