Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Andreas Knippert en Huib Heldens van ROM:

"Met eigen merk de eindgebruiker tonen wie wij zijn en de handel meerwaarde bieden"

Naast het feit dat zitmeubelfabrikant ROM dit jaar haar 60-jarige jubileum viert, is 2021 om nog een andere reden onvergetelijk voor hen. Zo zet het bedrijf uit Eupen, naast de vrijecollectie, voor eerst een collectie onder hun eigen label in de markt. Met deze premiumcollectie, genaamd rom1961, wil de onderneming naamsbekendheid opbouwen onder de eindgebruiker.

Brand manager Andreas Knippert geeft aan dat ROM binnen de professionele wereld al een begrip is, maar dat consumenten het merk nog niet kennen. "Nu willen we de eindgebruiker tonen wie wij zijn en wat wij te bieden hebben. Je zou kunnen zeggen dat we voor de consument een nieuw merk zijn. Ze kennen ons nog niet, omdat we onze producten altijd onder white- of private-label hebben verkocht. Echter zijn wij, met 60 jaar ervaring en kennis over het produceren van zitmeubelen, zeker geen nieuwe speler."


Huib Heldens en Andreas Knippert op de nieuwe Miller sofa, tijdens Meubelbeurs Brussel.

Ondersteuning
Ter ondersteuning van de winkeliers zal er voor deze merkencollectie direct gecommuniceerd worden met de eindgebruiker. Echter blijven de retailers een onmisbare schakel in dit vernieuwde proces. "Het advies dat de verdeler terplekken in de winkel geeft is een enorme meerwaarde en staat centraal in het merkbelofte. Voornamelijk doordat we alles geheel op maat kunnen maken. Zo produceren wij maatwerk in stappen van 10 cm en hebben we meer dan 300 verschillende stoffen en leer. Daarnaast zijn er talloze opties die toegevoegd kunnen worden voor meer comfort", legt Andreas uit.

Huib Heldens, die verantwoordelijk is voor de verkoop en strategie binnen Nederland, haakt hier op in. "Tijdens Meubelbeurs Brussel hebben we, naast een reeks noviteiten binnen de vrijecollectie, een nieuwe bank toegevoegd aan de merkencollectie. De Miller sofa is hiermee het 6e design binnen de serie." Door de ruime onderzijde oogt de bank jonger en tijdlozer, wat volgens Huib naadloos aansluit bij de Nederlandse markt.



Van A tot Z
Al de zitmeubelen van ROM kunnen van A tot Z opmaat gemaakt worden. Andreas licht dit aan de hand van een voorbeeld nader toe. "Pak bijvoorbeeld de drie verschillende zithoogtes die we aanbieden; dit doen we niet door eenvoudig de poothoogtes te veranderen, maar we passen de gehele hoogte van de onderbak aan. Hierdoor zijn we niet genoodzaakt de poot aan te passen en blijft het design bewaard. In alles wat wij doen, denken wij een stapje verder."

"Dit wordt geconfigureerd op een iPad, die onze partners gebruiken en ook waarderen. Hierop draait onze in-house geprogrammeerde applicatie iROM op", vervolgt Huib. "Zij kunnen in de winkel gebruikt worden om de klant van dienst te zijn. Zo kan men de bank geheel zelf 'bouwen'. Dat is en blijft een belangrijk verkoopinstrument."



Aansluiting bij de markt
Wanneer Huib en Andreas gevraagd wordt waarom rom1961 juist nu gelanceerd wordt, geven ze aan dat er twee factoren leidend zijn. "Ten eerste merken we dat er vele handelspartners zijn die graag merken verkopen en ten tweede is een merk een belangrijk werktuig om het vertrouwen bij de consument mee op te bouwen. Vandaar dat we vanaf nu twee verschillende strategieën willen aanbieden."

Echter benadrukken ze dat de vrijecollectie zal blijven bestaan, waardoor de retailer zelf kan kiezen welke aanpak het best bij de winkel past. Zo is er ook geen enkele merkpartner die alleen modellen met het merk rom1961 verkopen. "
Het is een extra toevoeging op de winkelvloeren. De meeste klanten hebben al verschillende zitgroepen van ons staan en zien ons eigen label als een toevoeging aan het assortiment. Dit proberen we ook enigszins te differentiëren van de rest van het assortiment, maar wel zodat het DNA van de producten blijft bestaan", aldus Huib.



Hiernaast speelt bevestiging voor de klant een prominente rol binnen het besluit. Andreas: "
Als je op een bepaald prijspunt komt, dan beslist de klant niet direct over een aankoop, maar gaat hij opzoek naar een stukje bevestiging. Dat kan aan de ene kant verkregen worden als ze het merk bij een andere winkel zien liggen, maar aan de andere kant kan dit ook thuis gebeuren. Men gaat thuis naslagwerk doen of laat zich door vrienden beïnvloeden, die soortgelijke producten gekocht hebben en daar tevreden mee zijn."

Midden-hoog-segment
Deze prijsklasse kan verschillen per model vertelt Huib. "Over het algemeen zitten we in het midden-hoog-segment. Toch kan je met een bepaalde bank tegen het topsegment aan kunt schuren, op basis van de functies die je toevoegt." De producten van ROM zijn zowel bij grotere spelers, zoals Eijerkamp en Woonboulevard Poortvliet, ook te verkrijgen bij veel kleinere winkels. "Het hoeven geen grote winkels te zijn. Zo zijn we ook in veel kleine winkels succesvol omdat de eigenaar zich hier intensief bezig houdt met deskundig advies", voegt Andreas toe.



De beleving
Bij ROM ligt de focus niet per definitie in op een bepaald model, maar er wordt gekeken naar de behoefte van de klant. "Een bank dient voor veel meer dan alleen functionaliteit. Het gaat om heel de gehele beleving hieromheen", vervolgt Andreas.

Huib voegt toe: "Onze communicatie is gebaseerd op het dagelijks leven en de problemen die mensen ervaren. Het is de bedoeling dat mensen zich hierin kunnen herkennen en een oplossing vinden dat specifiek bij hen past. Zo proberen we in te spelen op de emotie van de eindgebruiker." In totaal zijn er dit jaar (tot op heden) 14 partners in Nederland ingestapt, door het opzetten van een studio op hun werkvloer.

De komende jaren zal ROM zich vol inzetten om de naamsbekendheid onder de eindgebruiker te vergroten. De Belgische onderneming, gevestigd in het Duitstalige Eupen, wil in de toekomst steeds meer woonruimtes vullen met de droomsofa's van rom1961.



Meer informatie:
ROM AG
Industriestrasse 38
B-4700 Eupen
+32 87 59 59 59
[email protected]
www.rom1961.com