Lieven Van den Heede blikt terug op Meubelbeurs Brussel:

"Werkelijk elke exposant was enthousiast"

"Wie had na afloop van de Meubelbeurs 2019 kunnen denken dat we twee jaar zouden moeten wachten op een volgende editie? De afgelopen 4 dagen werd het geduld van exposanten, retailers en ons als organisator dan eindelijk beloond. Alles in acht genomen kijken we ondertussen opgelucht en vooral trots terug op een uitzonderlijk geslaagde editie. Op voorhand werd er natuurlijk rekening gehouden met minder bezoekers. Reizen is nog altijd niet evident, en veel bezoekers staan nog altijd wantrouwig tegenover evenementen. Maar wie er wel bij was, was laaiend enthousiast over het resultaat", stelt Lieven Van den Heede, General Manager van Meubelbeurs Brussel.


Bekijk hier de fotoreportage die Wonen360 maakte.

Tevredenheid alom
"Dat de bezoekerscijfers teruggelopen zijn, daar staat niemand van te kijken. Meer nog, niemand vond dat erg. De kwaliteit was er wel, en er werd uitzonderlijk goed georderd. Vanuit het buitenland waren bijna alle grote aankoopgroeperingen aanwezig. Zij zijn de laatste jaren altijd al trouw op de afspraak. In totaal hadden we in 2021 16.171 bezoekers uit toch nog 38 landen. Dat zijn er 2.823 of 14,86% minder dan in 2019. Het gros van het bezoek kwam uiteraard uit België of de buurlanden. Op dat vlak is er dus niet veel veranderd. Toch hadden we uit de brede groep “diverse landen” onverwacht meer bezoek, terwijl de cijfers voor onze belangrijkste markten een daling lieten optekenen. Er waren 208 Belgen en Luxemburgers minder, een lichte daling dus van -3,18%. Belgen en Luxemburgers zijn zo samen goed voor bijna 40% van het bezoek."

Nederland
"Nederland blijft de belangrijkste bezoekersgroep uit het buitenland, met een aandeel van meer dan 23%. In 2021 vonden wel 1.448 minder noorderburen de weg naar Brussel. Frankrijk was met 976 bezoekers minder ten opzichte van 2019 toch nog goed voor 1.768 bezoekers of bijna 11% van het totaal. Uit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland zagen we 775 bezoekers. Dat zijn er 44% minder dan in 2019. De grootste daling komt echter uit het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Onze scanners registreerden bijna 71% minder bezoekers uit deze landen. Het was vooral voor Britten bijzonder gecompliceerd geworden om de Europese Unie binnen te geraken, door de Brexit maar uiteraard vooral door de beperkingen omwille van covid-19. Verrassend genoeg steeg het bezoek uit de diverse landen. We tekenden hier een stijging op van 30%. Uiteraard zijn dat vooral bezoekers uit de Europese Unie, maar we kregen ook bezoek van enkele aankopers uit Amerika, Afrika en Azië. Daardoor blijft ook het aandeel buitenlandse bezoekers goed op peil, met 60,9%."

Eindelijk opnieuw een “normale” beurs
"Het aanbod op de Meubelbeurs 2021 was minder uitgebreid dan we gewoon zijn, maar nog altijd ruim genoeg om interessant te zijn voor ons internationaal vakbezoek. De redenen zijn uiteraard gekend. Er was dan ook niemand die ons dat kwalijk nam. Het gaf zeker ook niet de indruk van een mindere editie. Op de exposantenlijst van 2021 stonden 161 namen uit 11 verschillende landen. Dat zijn er 107 minder dan in 2019, of bijna 40% minder in aantal. Qua oppervlakte waren we voor deze eerste editie na het uitbreken van de corona-pandemie best tevreden met de verhuurde 76,1% op hetzelfde aantal hallen als in 2019, toen de bezettingsgraad op 93% lag. Aangezien het aantal bezoekers maar met bijna 15% is teruggelopen, blijft de verhouding van het aantal bezoekers per standoppervlakte wel positief. Dat verklaart ook voor een deel de positieve vibe en het gevoel dat er veel bezoek was."

Maandagochtend spraken Lieven Van den Heede (links) van Meubelbeurs Brussel en Filip De Jaeger namens Fedustria de verzamelde pers toe.

"Op drie uitzonderingen na komen onze exposanten allemaal uit de Europese Unie. Dat is al jaren zo. De rol van de Meubelbeurs Brussel is niet om fabrikanten uit het Verre Oosten naar Europa te halen. Daar zijn andere beurzen voor. Wij willen vooral inzetten op een Europees aanbod voor een West-Europese markt. Door de pandemie past deze rol ook perfect in de huidige tijdsgeest. Verstoorde aanvoerroutes, hoge transportkosten en stijgende lonen in China doen fabrikanten inzien dat het misschien tijd is om de productie opnieuw naar Europa te brengen."

"De standen en de gepresenteerde collecties wezen al helemaal niet op een mindere beurs, integendeel. Elk jaar opnieuw zijn we blij verbaasd met de fantastische manier waarop exposanten zich in Brussel presenteren. Ook dit jaar werden op dit vlak kosten noch moeite gespaard. En dat ontgaat ook de bezoeker niet. Zij konden voor hun presentatie op de winkelvloer volop inspiratie opdoen. Ook de nieuwe onthaalzone en de nieuwe bar in hall 5 vielen duidelijk in de smaak. De mooie kleuren en de visuals van het campagnebeeld kwamen overal op de beurs terug, wat het geheel echt af maakte. Inspiratie was ook te vinden in de trendpassages tussen de verschillende hallen. We toonden er een selectie van meubelen die in één van de drie voorgestelde thema’s passen: Nature, Pure en Deco. In de gestylede boxen met een passende foto als achtergrond krijgen ze net dat tikkeltje meer aandacht. Het totaalbeeld van standen, collecties, bars, onthaalzones en andere aankleding maakt van de Meubelbeurs Brussel een niet te missen afspraak."

"Als het aantal standen en het bezoekerscijfer wat teruggelopen zijn, geldt dat in geen geval voor de tevredenheid van de exposanten. Werkelijk elke exposant was enthousiast. Dat hebben we in jaren niet meer meegemaakt. Bezoekers komen de beurs binnen met een grote glimlach op het gezicht; zo blij zijn ze dat ze opnieuw naar een “normale” beurs mogen komen. Dat was echt bijzonder fijn om te zien. Door het scannen van de QR-code van het Covid Safe Ticket kon een bezoek bovendien zonder mondmasker, wat de illusie van normaliteit nog meer versterkte. Het terugzien van zakenrelaties – of moeten we zeggen vrienden? – deed overduidelijk deugd. We kunnen niet genoeg herhalen dat precies dàt de functie is van een vakbeurs zoals de onze. Het gemis van de editie 2020 en van alle andere geannuleerde beurzen werd hier ruimschoots goedgemaakt. De stijgende coronacijfers gaven bovendien een gevoel van “nu of nooit”. Wie weet hoe lang blijft het duren…? Commercieel was de Meubelbeurs dan ook een schot in de roos. De zaadjes zijn geplant voor een succesvol voorjaar."


Tijdens de meubelbeurs werden verschillende Balthazars uitgereikt. Lees hier het artikel.

Meer informatie:
Meubelbeurs Brussel
www.meubelbeurs.be 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven