Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Directeur Jan-Wout Hulstein van meubelfabrikant Asiades:

"We produceren al ruim 25 jaar in Azië, dan verhuis je niet zomaar naar Nederland"

Steeds meer ondernemers doen er alles aan om hun productie van Azië naar Europa te halen. In de afgelopen decennia verplaatsten juist veel Nederlandse interieurbedrijven hun productie naar Azië vanwege de lage loonkosten. Maar sinds de coronacrisis kampen bedrijven met hoge containerprijzen en grondstoftekorten. Dat maakt het terughalen van de productie populairder, meldde Het Financieel Dagblad (FD) in de editie van dinsdag, waaruit Wonen360 citeerde. Volgens het FD is reshoring toch nog niet zo simpel: in de praktijk blijft de concurrentie uit Azië moordend. 

Met vijf fabrieken in Azië levert Asiades full container load aan retailers en e-tailers in meer dan 60 landen. Klanten zijn voornamelijk winkelketens in het midden tot hoog segment. Het creatief en commercieel centrum van het bedrijf is gevestigd in Apeldoorn.


Directeur Jan-Wout Hulstein (rechts) met zoon Kevin.

We vragen directeur Jan-Wout Hulstein van Asiades of hij in de afgelopen (corona)periode ook de overweging heeft gemaakt om de productie naar Europa te verplaatsen.
"Niet zozeer door de coronaperiode, want wij kijken altijd kritisch of onze producten concurrerend zijn in de markten waar we actief zijn. Zeker met de huidige containerprijzen is het megabelangrijk dat de consument onze meubelen blijft kopen. Voor ons is het niet zozeer of we onze productie moeten verplaatsen, maar meer of we onze producten c.q. collectie moeten aanpassen. Meer dan 25 jaar produceren we in Azië en dat verplaats je niet zomaar. Onze klanten kopen en verkopen onze producten omdat ze onderscheidend zijn en geen massa- of kassaspeler zijn. Voor ons dus de taak om hierop nog scherper in te spelen. Corona heeft ons leven blijvend veranderd en je leefomgeving is mega belangrijk geworden. De consument is bereid hier geld aan uit te geven. Dit is voor iedereen in onze branche duidelijk geworden. Hoe de keuze gemaakt wordt is voor meubelen of mode vaak hetzelfde; je oriënteert in eerste instantie visueel, dus wat vind je mooi. Daarna kijk je online: wat kost het. In de winkel komt de volgende stap aan bod: het voelen. De consument heeft vaak al een waardeoordeel en dan is het belangrijk dat de prijs acceptabel is."

Het sampleteam bespreekt de details van deze stoel.

Waarom blijf je in Azië produceren? 
"Eigenlijk is het voor ons niet echt een vraag. Als je Minotti vraagt waarom die in Italië blijft, dan krijg je - denk ik - eenzelfde antwoord. Wij hebben met name in China een productie opgebouwd die onze DNA heeft, waar mensen werken met liefde voor het meubel, die mooie dingen willen maken, voor een constante kwaliteit zorgen en de producten op tijd verschepen. Producten die goed verpakt zijn, met oog voor detail. Zij zorgen ervoor dat onze items de juiste finishing touch krijgen. Wij zijn geen Minotti, zouden we wel graag willen, maar ik denk puur qua productie dat voor Minotti hetzelfde geldt "

"We hebben een harde kern in het team die er vanaf het begin is; mensen die de samples maken, die dat al 10 of zelfs al meer dan 20 jaar doen. Kwaliteitscontroleurs die weten waar ze op moeten letten. Veel mensen uit ons Aziëteam kennen de klanten. Deze kennis verplaats je niet. Het zijn essentiële factoren die zorgen dat de consument een meubel krijgt die aan hun verwachtingen voldoet of nog mooier: beter dan verwacht."

Jan-Wout Hulstein temidden van het officeteam in Surabaya.

"Nu de containerprijzen tijdelijk hoog zijn is het voor ons nog meer een taak om te zorgen dat we blijven ontwikkelen. We hebben het voordeel dat we ondanks dat we zelf niet aanwezig zijn toch kunnen doorontwikkelen, omdat het Aziëteam er al jarenlang zit en de smaak van onze klanten maar al te goed mee kunnen nemen in de ontwikkeling. Onderscheidend zijn is superbelangrijk en daarnaast keuzes maken in je klanten, zodat die in hun markt hun marges kunnen maken. Maar ook nee durven zeggen tegen kansen en klanten, daarmee win je soms veel mee. De containerprijzen gaan zeker weer naar beneden, van $20.000 in de piek is het nu $13-14.000. Ze zullen niet meer naar oude prijsniveau gaan voorlopig, maar ik denk dat we in april-mei 2022 zeker onder de helft zitten van waar we nu zijn. Nee, ik heb geen glazen bol, denk heel realistisch. Dus ja, door het goederentransport is China duurder geworden, maar dat is de productie in Europa ook Plus alle productiefaciliteiten zitten momenteel megavol. Wij hebben net een mooie order binnen uit Oekraïne. Je zou kunnen denken, daar is het toch momenteel een stuk voordeliger om te sourcen? Maar onze klanten zijn vaak geen hoppers als ze zien dat de verkoop van onze items goed doorloopt, ook met de hoge vrachtkosten. Waarom zou je dan switchen?"

Een brainstormsessie in het Asiadeskantoor in China.

In Surabaya bevindt zich de backoffice van Asiades waar lokale accountmanagers en IT-specialisten jouw bedrijf bijstaan. Hoe gaat het daar?
"In Nederland (Apeldoorn, l.e.) doen we puur het creatieve en commerciële deel voor Asiades, maar het grootste deel van ons bedrijf zit in Azië en zijn zelfsturende businessunits. Of we er nu wel of niet zijn, het draait goed door. Zoom- en andere e-meetings helpen veel en ja, er gaat niets boven persoonlijk contact en we hopen dat we snel weer die kant op mogen. Ik ben een echte optimist, we hebben net getekend voor de eerste voorjaarsbeurzen in Azië. Voor de beurs in Jakarta hebben we zelfs al de vluchten en het hotel geboekt. Dat is nou de kracht van het positieve denken hahaha." 

Wat zou je elke Nederlandse ondernemer adviseren als ze nu in Azië zouden willen gaan produceren?
"Als je nu zou willen beginnen, dan adviseer ik om daar mee te wachten tot je er weer heen kan. In Azië, met name China, is de relatie heel belangrijk en op afstand moeilijk op te bouwen. Kansen zijn er volop. Vergeet niet dat veel van wat we in meubelen zit uit China komt: bekledingsmaterialen, hardware zoals metalen poten, scharnieren etc., multiplex (voor zit/rug) en veel andere onderdelen. De productiviteit en snelheid in productontwikkeling is gewoon hoog daar.
Daarnaast zijn er veel markten in Azië die opkomend zijn. Naast China hebben we een snelgroeiende verkoop in India, Vietnam en andere landen. Ook niet verkeerd om dan met je productie in de buurt te zitten. Ik vlieg morgen, donderdag 21 oktober, naar een meubelbeurs in Bratislava waar een importeur staat die interesse heeft in onze producten. Ik ga zeker kijken wat ze daar lokaal maken en blijf uiteraard scherp kijken met welke producten we goed zitten qua productie...", besluit Jan-Wout.

Meer informatie:
Asiades HK
20F / Drukkerij 
6 Duddell Street Central 
Hongkong 
info@asiades.com      
www.asiades.com