Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Flinke omzetdaling Ikea Nederland

De Ingka Group maakt een forse omzetstijging van Ikea bekend. In 2021 werd er een omzet van € 37,4 miljard behaald, wat neerkomt op een stijging van 6,3%, ten opzichte van vorig jaar. Ondanks uitdagingen als gevolg van de coronapandemie, blijft het bedrijf investeren om nog betaalbaarder, duurzamer en toegankelijker - zowel digitaal als fysiek - te worden.

In Nederland zijn de cijfers minder positief. Doordat de twaalf vestigingen in Nederland vier maanden gesloten moesten worden door de coronacrisis daalde de omzet met 9,3%. Ook click & collect was toen tijdelijk niet mogelijk. Het fiscale jaar 2021 eindigde met een omzet van 1,24 miljard euro, tegen 1,37 miljard euro in fiscaal jaar 2020. In fiscaal jaar 2021 was 38,4 procent van de omzet in Nederland afkomstig van online verkoop. De online vraag nam in het afgelopen jaar flink toe: tijdens de lockdown werd deze vijf keer zo hoog in Nederland.


Jesper Brodin is CEO van Ingka Group, waaronder Ikea valt.

Toch kijkt Jesper Brodin, CEO van Ingka Group, met een goed gevoel terug op het afgelopen boekjaar. "Ik ben echt trots. We zijn gegroeid als bedrijf, als leiders en als mensen. Ondanks dat we voorop liepen in het onbekende, bleven we ons ongelooflijke inzetten. We hebben ondernemerschap getoond met een duidelijke ambitie, om een ​​betere Ikea te creëren. Alle Ikea-collega's maken deel uit van dit succes en nu de tijden uitdagend blijven, is het belangrijk dat we de geest van optimisme en moed blijven behouden."

Veranderingen wereldwijd
IKEA winkels kregen door de coronapandemie te maken met tijdelijke sluitingen en beperkingen. Mede hierdoor heeft IKEA versneld grote stappen gezet op het gebied van e-commerce. Winkels werden omgevormd tot gedeeltelijke distributiecentra waardoor klanten tijdens de pandemie hun producten konden laten thuisbezorgen of afhalen via Click & Collect. De website en app zijn verder doorontwikkeld - met als gevolg een toename van het online aandeel van 18 procent tot 30 procent. Het bedrijf opende een eerste winkel in Slovenië en daarnaast 25 nieuwe IKEA locaties, waaronder innovatieve groene stadswinkels in Wenen en Tokyo. Ingka Group ziet vooral een stijgende vraag naar meubels voor de werkplek en buiten en naar opbergmeubels.



Duurzaamheid
Het afgelopen jaar zijn flinke stappen gezet op het gebied van duurzaamheid. Zo werd de Meubel inruilservice gelanceerd en is meer dan 98% van het gebruikte hout in IKEA producten FSC-gecertificeerd of gerecycled. Ook is IKEA door de Nederlandse consument voor de vijfde keer op rij uitgeroepen tot de meest duurzame retailer (Sustainable Brand Index 2020). Ingka Group blijft actie ondernemen om klimaatpositief te zijn in 2030 en investeert 4 miljard euro extra in projecten rondom hernieuwbare energie. Daarnaast is het bedrijf mede-initiatiefnemer van de UNFCCC Race to Zero - Retail Campaign, samen met H&M, Kingfisher en Walmart, om zo klimaatverandering aan te pakken en verandering teweeg te brengen in de retailindustrie.

Meer informatie:
Ikea
www.ikea.com

Publicatiedatum: