Abonneren

Vacatures

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer

CEO Rien Koopman van HEMI Winkelinrichting: "In coronatijd maakten we 5.400 keukens"

Als betaald voetbalscheidsrechter hield hij het spel graag kort, als CEO van HEMI geeft hij zijn mensen juist alle ruimte. "Je moet ze niet voor de voeten lopen, want dan zijn ze zo weg. We hebben dan ook alleen goede én hele goede mensen in dienst..." 

Aan het woord is Rien Koopman. Volgend jaar staat hij 40 jaar aan het roer van HEMI Winkelinrichting. De succesvolle ondernemer (65) nam het bedrijf - in 1968 door zijn vader Jan opgericht, in 1982 over. Vanaf het begin had hij het vizier op grootwinkelbedrijven. Dat heeft de onderneming geen windeieren gelegd. Niets in of rond het 60.000 m2 grote bedrijf in Tholen, dat in 2011 werd betrokken, is bijvoorbeeld gefinancierd. Elke verdiende euro wordt geïnvesteerd, nu vooral in productieautomatisering. Dat het bedrijf daarnaast heel flexibel en innovatief is, bleek wel in de afgelopen coronaperiode, toen een compleet nieuwe bron van inkomsten werd aangeboord. Knap staaltje werk dus.

CEO Rien Koopman (65) van HEMI, dat staat voor Hout en Metaal Inrichting, waar hij al bijna 40 jaar de scepter zwaait. In zijn 'vrije' tijd is hij actief betrokken bij scheidsrechterzaken in het betaald voetbal. FOTO LEO ELENBAAS

Leen Bakker, Praxis, Hubo, Gamma en Intratuin. Zo maar wat namen van een lange lijst grootwinkelbedrijven waarmee HEMI al jaren zaken doet. Het Thoolse bedrijf is specialist in de afbouw en inrichting van winkels van nationale en internationale ketens en merkfabrikanten. Met een team van 240 mensen worden interieurconcepten in Nederland, Duitsland, België, Frankrijk, Spanje en Oostenrijk geleverd.

"In de afgelopen coronaperiode waren er geen klanten die zeiden: 'Laten we eens flink investeren'", steekt Koopman van wal. "De meeste bedrijven hadden hun handen vol om overeind te blijven. Dan ga je geen geld steken in nieuwe projecten. Als HEMI moesten we 240 mensen aan het werk houden. Dat is gelukt. We zijn een nieuwe weg ingeslagen, hebben voor vakantieparken als De Roompot en Center Parcs keukens geproduceerd en geplaatst. Dan praat je al gauw over 900 dezelfde keukens per park. Tot heden hebben we al zes parken beleverd, zoals Eemhof, Kempervennen, Erperheide, Heijderbos en Zandvoort, samen goed voor 5.400 keukens. Want daar zijn we sterk in; produceren van grote aantallen. We maken alleen grote series. Ook kasten en tafels hebben we voor die vakantieparken gemaakt. Deze order kwam dan ook op het juiste moment. Het is inmiddels wel booming business", geeft hij aan.


Een blik in de productiehal, waar in de afgelopen periode alleen al 5.400 keukens werden geproduceerd. 

Grote stap gemist
Sinds 1968 heeft HEMI een continue groei doorgemaakt, hetgeen heeft geleid tot een solide organisatie die beschikt over een state-of-the-art productiefaciliteit en voorop loopt in automatisering. Sinds een paar jaar stabiliseert de omzet, mede ook omdat het fysiek op de huidige locatie niet verder kan groeien. "Als we over vijf jaar nog dezelfde omvang hebben als nu, dan doen we het prima", is Koopman realistisch. "Van de totale omzet bestaat zo'n 40% uit productie, de rest is handel. We zijn sterk in staal, dat we uit China halen. Tot 10 jaar geleden kochten we dat in Duitsland. Als we dat waren blijven doen, hadden we een grote stap gemist. Maandelijks worden er zeker 40 volle containers met metalen onderdelen afgeleverd", geeft hij aan.

Avontuur
"Ook wij hebben last van de hoge containerprijzen", gaat Koopman verder. "Betaalde je voorheen 800 tot 1200 dollar, inmiddels is dat opgelopen naar zo'n 15.000 dollar per 40 foot container. Verder kunnen we niet meer voor de volle 100% aan op gemaakte planningen. Dat was en is een moeilijk hoofdstuk. Ook heb je te maken met contracten in combinatie met overmacht. Een van onze klanten neemt elke maand 15 tot 20 containers af. Dat kunnen we niet meer voor dezelfde prijs blijven doen. Dus moet je prijsverhogingen doorvoeren. Dan spreek je over grote bedragen. Daar is niet iedereen blij mee, maar op een gegeven moment is er geen andere weg.

Niettemin is produceren in China altijd nog goedkoper dan in Europa. In Azië hebben we een paar van onze mensen lopen die afspraken maken en controle uitoefenen. In de eerste jaren deden we dat niet, maar daar zijn we snel van terug gekomen hahaha. Maar ach, ik houd wel van avontuur", zegt Koopman nog breed lachend.

In ontwikkeling
HEMI is voortdurend in ontwikkeling. Elke cent wordt in het bedrijf gestoken. "De meeste aandacht gaat nu naar ons ontwikkelingsplatform. Je moet blijven innoveren. Je ziet een duidelijke evolutie bij winkelbedrijven, die kiezen steeds vaker voor een winkelconcept met horeca. Ook doe-het-zelfzaken. Met als doel om die consument de winkel in te krijgen. Dus moet je als HEMI constant meebewegen. Maar dat geldt voor elk bedrijf.
We doen overigens alleen zaken met grootwinkelbedrijven die minimaal 25 zaken hebben. Anders is het qua productie niet interessant voor ons. Dat is een keuze die je maakt, anno 2021 staan we nog steeds achter deze ondernemersvisie."

Eigen mensen
"Waar ik het meeste trots op ben? Op onze eigen mensen, zij moeten het doen. De rest is maar een gebouw, zijn maar machines. Ja, ik ben blij met ze. Vertel ze dat ook wanneer dat maar mogelijk is. Ik groet ook iedereen! Ben van nature geïnteresseerd in mensen. Onze werknemers zijn ons gereedschap, dat moet je als werkgever wel beseffen. Ik zeg altijd: we hebben goede én hele goede mensen in dienst."

Betaald voetbal
In zijn vrije tijd is Koopman actief met voetbalscheidsrechters. Meer dan 16 jaar floot hij betaald voetbalwedstrijden in de eredivisie. Hoewel hij 15 jaar geleden stopte, werkt hij nog steeds voor de UEFA, regelt hij alles voor scheidsrechters die internationale wedstrijden fluiten. "Daar ben ik per wedstrijd zo'n drie dagen zoet mee en reis daarvoor heel Europa door. Of dat wel te combineren is als CEO van HEMI? Niet echt, ze kunnen me niet missen, maar ik ga altijd... We hebben dan ook een goed team waarin ik overigens veruit de oudste ben. Mijn 33-jarige zoon leidt de inkoopafdeling. Dat doet hij best goed. Nadat hij HBO Bedrijfskunde had gestudeerd heb ik hem geadviseerd om eerst ergens anders te gaan werken. Dat heeft hij gedaan: eerst op een inkoopafdeling, daarna de marketing en vervolgens de verkoop. Na zes jaar is bij ons ingestapt. Hij is inderdaad mijn beoogde opvolger, maar dat kan alleen als ik daar iedereen een plezier meedoe", besluit Koopman.

Meer informatie:
HEMI
www.hemi.nl


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven