Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Interview met Femke Furnée van meubelmerk FEST over het succes

"Over 5 jaar zijn we een digital-first merk met boetieks in grote internationale steden"

"Het was altijd al mijn ambitie om internationaal te gaan en de wereld te veroveren", vertelt Femke Furnée van meubelmerk FEST. Binnenkort opent de tweede buitenlandse vestiging in het Belgische Gent. Met als volgende land op de planning Duitsland is menig mens nieuwsgierig naar het succes van het van oorsprong Nederlandse meubelmerk. De redactie van Wonen30 legde haar de nodige vragen voor.



Hoe ben je begonnen met het interieurmerk?

"Eigenlijk zijn er twee dingen die mij als persoon van jongs af aan heel erg kenmerken. Dat is een voorliefde voor mooie dingen, esthetiek en dat ik altijd al, ook als kind, heel ondernemend ben geweest. Zo verkocht ik als kind zelfgemaakte kaarten aan alle buren in de straat en op mijn 15e importeerde ik kleding en zonnebrillen uit China en dat verkocht ik via marktplaats en achter het station in Oss. 
Op mijn 18e startte ik een online kunstgalerie. Dit was vanuit hetzelfde gemis als waaruit ik FEST later ben begonnen. Ik zocht mooie betaalbare kunst maar kon het niet vinden.
Een aantal jaren later, tijdens het inrichten van mijn eerste eigen woning kon ik nergens mooie, betaalbare meubels vinden. Ik vond het aanbod bij andere merken niet mooi OF de kwaliteit was niet goed of het was voor mij onbetaalbaar. Er zat niet echt iets tussenin. Dus ook FEST is ontstaan vanuit een eigen gemis."

"Met FEST sprong ik in het gat tussen massale meubelgiganten en dure designmerken. Het was 2013, ik was 26, had €3000 spaargeld als startkapitaal, geen economische achtergrond, of kennis van de meubelindustrie en het was hartje crisis. Maar ik geloofde er in."

Waar staat FEST voor?
"FEST is een Nederlands interieurmerk. Wij bieden betaalbaar high-end design en de best mogelijke service, zonder dat je hier de hoofdprijs voor hoeft te betalen. Onze meubelcollectie wordt volledig geproduceerd in Europa en het merendeel zelfs in Nederland."

Waar onderscheid FEST zich in?
"De meubelwereld is een traditionele industrie, waar dingen vaak gebeuren omdat ze altijd al zo gedaan worden. We willen het niet alleen, maar doen het ook. Wij doen het anders, wij focussen op vernieuwing.. Ons team zit middenin onze eigen doelgroep, daardoor weten we heel goed waar de behoefte ligt. De meerderheid van het team heeft geen achtergrond in de meubelbranche - en ik geloof erin dat we het hierdoor juist op een andere, vernieuwende manier kunnen aanpakken. Bij alles wat we doen denken we: hoe zouden we zelf geholpen willen worden? Tegen welke dingen lopen we aan? Waar hebben wij behoefte aan? Hoe kan het anders of beter? Doordat we zelf middenin de doelgroep zitten werkt dat goed."

Een aantal voorbeelden:
1. "Onze winkels zitten niet ergens achteraf op een woonboulevard, we zitten in winkelgebieden. Het zijn echt boetieks, met veel zorg en aandacht ingericht. We willen dat je je er welkom voelt, je krijgt een kopje koffie en kan heerlijk op je gemak rondkijken, maar als je hulp wil of vragen hebt dan zijn we er uiteraard ook voor je. Het is ons doel dat je je meubels en woonaccessoires kunt kiezen op een manier die bij jou past."
2. "We bezorgen alle meubelen full service bij je thuis. We zetten de bank op zijn plek, ook al woon je driehoog achter, plaatsen viltjes onder de pootjes, nemen de rommel weer mee en nemen eventueel je oude bank retour. Kortom, we willen klanten echt ontzorgen."
3. "We bieden gratis interieuradvies, want een meubelstuk is een super grote aankoop en is voor heel veel mensen mega lastig kiezen: welke opstelling, welke kleur, welke stof. Maar ook welke kleur op de muur, en wat past er bij de gordijnen? Hier willen we je dus bij helpen, want we willen dat je blij bent met je keuze en er heel lang mee doet."
4. "Een in-store cinema waar je je bank kunt testen. Het idee kwam voort uit dat klanten in de winkel vaak met zijn tweeën netjes op de bank gaan zitten en dan op basis van 10 minuten stijfjes zitten bepalen of een bank wel of niet geschikt is. Maar wat doen de meeste mensen op een bank? Een film of Netflix kijken. Om die reden kunnen klanten bij ons de banken uitgebreid testen in onze mini bioscoop in de kelder van onze winkel op de de Clerqstraat in Amsterdam." 
5. "Klanten kunnen gratis stofstalen bij ons bestellen of meenemen vanuit een van onze winkels, zodat ze thuis echt kunt ervaren hoe zo'n stof voelt en matcht met de rest van je interieur." 



In 2013 gestart met FEST, en nu al zo groot. Waar zit het succes in?
"Het succes van FEST zit het denk ik in dat wij het anders doen dan elk traditioneel meubelmerk, wij pakken het echt anders aan. Naast dat de kleurrijke collectie denk ik heel veel mensen aanspreekt, bieden we ook de best mogelijke service en fijne winkelbeleving, wat echt heel anders is dan de meeste meubelwinkels op de woonboulevard. Zoals ik al eerder benoemde zit ons team middenin onze eigen doelgroep, daardoor weten we precies waar de behoefte ligt." 

Waar bestaat de collectie van jullie merk uit?
"FEST heeft een heel divers assortiment, van banken tot eetkamerstoelen, lampen en accessoires. In de toekomst willen we de productcategorieën verder uitbreiden zodat uiteindelijk het hele huis ingericht kan worden met FEST." 

"We hebben onlangs een nieuwe categorie gelanceerd: storage. Sonia is een shelving systeem die beschikbaar is in vier verschillende maten en twee verschillende kleuren. Dit shelving system is net een kameleon: Sonia past zich aan iedere plaats en situatie aan. Dankzij de semi-transparante panelen, gemaakt van dun metaal, kun je de kast open laten of deels afsluiten. Sonia is ontworpen door de Italiaanse ontwerper Federica Biasi."

"Verder hebben we onlangs ons eerste dressoir gelanceerd, namelijk de Shatta. In dit ontwerp zit het ‘m in de details. Kijk naar de 45-graden hoeken en je weet dat je met dit dressoir echt vakmanschap in huis haalt. Shatta is met de hand gemaakt door ervaren vaklui, dat is terug te zien in het product." 

Wat zijn hardlopers in jullie assortiment? 
"Onze hardlopers zijn toch wel echt de Dunbar & Edge banken, de Monday eetkamerstoel, Sinclair fauteuil en Plateau bijzettafel."

Inmiddels vier winkels met als laatste Antwerpen, hoe loopt de winkel in Antwerpen?
"De winkel in Antwerpen draait ontzettend goed wat echt wel heel leuk is om te zien, zeker omdat hij nog maar 1 jaar bestaat. Daarnaast openen we over een maand een winkel in Rotterdam en staat er een in Gent op de planning. We kunnen niet wachten.


De nieuwe winkel in Gent.

Zit er verschil tussen de verkopen Nederland en Vlaanderen?
"Nee dat gaat eigenlijk vrij gelijk op. Onze zuidelijke buren hebben toch onverwachts vaak dezelfde stijl als wij. Ik denk ook dat het voordeel is dat je elk meubelstuk helemaal naar je eigen wens kan samenstellen zoals opstelling en stof, zo is er voor ieder wat wils. In Vlaanderen zijn de huizen wel vaak wat groter dus we zien daar wel meer grote bankopstellingen terug ten opzichte van Nederland."

Voorzien jullie nog meer winkels in het buitenland in de nabije toekomst? Zo ja, waar?
"Ons doel is om de wereld te veroveren dus we willen zeker nog winkels openen in het buitenland. Het is altijd wel een ambitie van me geweest om internationaal te gaan. Het volgende land dat op de planning staat is Duitsland, maar daarover later meer."

Tot wat wil je FEST laten uitgroeien?
"Er is altijd ruimte voor groei, we willen zoveel en het liefst allemaal tegelijkertijd, maar dat gaat niet in een keer. Uiteindelijk willen we de wereld veroveren maar wél met een merk waarbij alles klopt. Van lean en mean operations, tot aan duurzame productie in een eigen fabriek waar het een feest is om te werken. Van een future lab waar we werken aan innovaties tot aan de perfecte customerservice met een wow effect. En alles daar tussenin."

"Over vijf jaar is FEST een digital-first merk met boetiek stores in grote internationale steden. Door te blijven innoveren in onze collectie en door altijd de klant centraal te stellen in alles wat we doen geloof ik dat we dit absoluut gaan fixen met elkaar." 

Meer informatie:
FEST 
www.festamsterdam.com