Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Algemeen directeur Pieter-Leen Burger van Prospectt:

"Het is mooi als winkeleigenaren zich ontwikkelen richting nieuwe doelgroepen"

Prospectt dat zes jaar geleden op werd gericht als een start-up, is vandaag de dag een volwaardig merkenhuis, dat onder andere lifestylemerken als Gusta, Original Home, Leeff, Vissevasse en Lie Gourmet verkoopt in de Benelux. Algemeen directeur Pieter-Leen Burger vertelt wat centraal staat binnen het assortiment lifestylemerken van 24.000 artikelen, hoe hij de afgelopen jaren te werk is gegaan en wat de plannen voor de komende jaren zijn.

Binnen het bedrijf uit Gouda doen ze veel meer dan alleen verkopen. Pieter-Leen licht toe wat hiermee bedoeld wordt: "Meedenken met de retailer is wat we graag doen. We werken vanuit de behoefte van de winkelier. Niets is leuker dan samen nieuwe mogelijkheden ontwikkelen. Doordat we met zoveel winkels een intensieve relatie hebben opgebouwd, weten we ook wat er speelt en kunnen we die ervaring en kennis gebruiken om alle winkeliers verder te helpen. Het is zonde als winkeleigenaren zich stuk staren op hun standaard doelgroep of standaard communicatiemiddelen blijven inzetten. Probeer juist out-of-the-box te denken en nieuwe klanten aan te trekken."


Algemeen directeur Pieter-Leen.

Persoonlijk contact 
Korte lijntjes tussen de retailers is bij Prospectt erg belangrijk. Hierdoor weet het bedrijf wat er speelt in de markt en hoe zij de winkels het beste kan helpen. Pieter-Leen geeft een voorbeeld: "In 2020 hebben we een onderzoek uitgevoerd onder onze klanten, waarbij we hen de vraag hebben gesteld of ze ook online actief zijn. Denk hier bijvoorbeeld aan een online webshop. Toen was er 32 procent online actief. Voorjaar 2021 hebben we dit onderzoek nog eens gedaan en nu bleek het percentage gestegen te zijn naar 71 procent. Dit is naar mijn mening één van de mooiste ontwikkelingen van de laatste anderhalf jaar."

Het online winkelen wordt volgens hem hierdoor interessanter. Regionale winkels kunnen zo met een onderscheidend aanbod online ook de concurrentie aan met de 'grote jongens' als Fonq en Wehkamp.



Jasje uitgegroeid 
Met een team van twintig man wordt het huidige pand in Gouda te klein. Reden om volgend jaar te verhuizen. "De nieuwe locatie, ergens in de buurt van Gouda, moet een beleving worden voor winkeleigenaren. Het is de bedoeling dat ze hierheen willen komen", zegt Pieter-Leen die het al helemaal voor zich ziet. 

Hij vervolgt: "De enige manier om aan nog meer winkels te leveren, is door dit met persoonlijke aandacht te blijven doen. Dat houdt in dat we zullen blijven investeren in mensen. Het doel is niet de grootste, maar wel de beste te worden, of wellicht te blijven."
In het eerder genoemde onderzoek heeft Prospectt ook gevraagd welk cijfer men heeft aan hen. "Dat was een acht", zegt Pieter-Leen. "Heel mooi, maar anders dan vroeger op school, ben ik daar nu nog niet tevreden over."
 


Inkoopplek creëren 
In 2016 heeft Pieter-Leen, samen met zijn twee compagnons, Prospectt opgericht. Ervaring als ondernemer had hij echter niet. "Ik zat zelf eerst in de financiële dienstverlening. Mijn vader daarentegen was al wel zijn hele leven lang actief in de retail, dus ik heb wel iets meegekregen. We zijn toentertijd begonnen met Prospectt, met het idee dat er een inkoopplek gecreëerd werd waar echt toegevoegde waarde werd geleverd. Dus persoonlijke aandacht, een uitmuntende collectie en een hele goede online plek waar de winkelier kan shoppen."

Verkoopplatforms
Inmiddels heeft het bedrijf grote stappen gezet. Dag in, dag uit werkt Prospectt eraan om een strategisch partner te zijn van de winkelier. "Dat is dus echt anders dan dozen schuiven, maar ook echt anders dan de platforms van tegenwoordig. Daar gaat het alleen maar om volume en massa, want daar is krankzinnig veel geld in geïnvesteerd; 50.000 winkels, 4000 merken, het kan niet op... Natuurlijk is daar ook een markt voor. Maar ook heel veel IT om algoritmes te bedenken die een denken mens simuleren. Wij gebruiken ook slimme technieken, maar bouwen wel een persoonlijke relatie op met de winkelier en dat is onze kern."



Verhaal
Prospectt voert momenteel 25 merken, maar hoe komt het bedrijf tot een keuze voor een merk? "Ieder merk dat we anno 2021 verkopen moet een bijzonder verhaal hebben, dat is het allerbelangrijkste. Hierdoor verkoopt onze klant ook meer. Ik ben ervan overtuigd dat je alleen 25 merken kunt verkopen als ze allemaal een goed verhaal hebben." 

Het verhaal is volgens Pieter-Leen belangrijk omdat dit onthouden wordt en productkenmerken niet. Het verhaal is niet de enige factor: "Daarnaast moet het merk in het thuisland succes hebben, of wij moeten er echt enorme potentie in zien. Of de collectie stopt bij 30 of bij 50 merken is niet gedefinieerd. Zolang een merk past, een goed verhaal heeft en potentie heeft, kunnen we overwegen deze toe te voegen."



Beurzen 
Een beursloos jaar zorgde ervoor dat de showroom goed gebruikt werd. In februari, maart en april zijn er meer dan 125 showroombezoeken geweest. Pieter-Leen vult aan: "Je hebt alle tijd voor de klant en het is een stuk persoonlijker dan op een beurs, daar zit de druk er vaak op."

Nu de beurzen weer doorgaan, zal Prospectt hier toch ook gretig gebruik van maken. Inmiddels is Trendz achter de rug en dit was een 'fenomenaal succes'. "Men vond het heerlijk nieuwe spullen in het echt te spotten en mensen te spreken. Er heerste een goede vibe. We kijken dus erg uit naar ShowUp", vertelt Pieter-Leen. "Komende editie staan we in Amsterdam met 16 merken. Vorig jaar september was een van onze beste beurzen ooit. Ook toen zagen we dat in onze branche, die zo verbonden is met sfeer, styling en mensen, beurzen een zeer belangrijke rol zullen blijven spelen."

Meer informatie: 
Prospectt 
Meridiaan 57 
2801 DA Gouda 
(+31)(0)182 686332 
info@prospectt.nl
www.prospectt.nl