Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Winkels halen omzetverlies niet meer in

De omzet die winkels in de grotere binnensteden dit jaar realiseren is nauwelijks de helft van wat in 2019 werd genoteerd. Dat blijkt uit de binnenstad omzetmonitor van INretail waaraan dertien steden meedoen. Tot en met juli werd gemiddeld maar 58% van de omzet van 2019 gerealiseerd. De verplichte lockdown begin 2021 veroorzaakte een enorme omzetklap die niet is ingehaald en nog steeds trekken de stadscentra minder bezoekers dan voor corona. Meer actie is vereist om onze steden vitaal te houden.


Foto Dreamstime | Ihor Bulyhin

Inhaaleffect blijft uit
Het omzetverlies wordt dit jaar niet meer weggewerkt, concludeert INretail. “Het inhaaleffect waarop veel ondernemers hoopten, bleef uit. Gemiddeld trekken de binnensteden maar 72% van de bezoekers van voor corona en dat heeft direct effect op de omzetten. Kopen gebeurt vaker online en doelgericht en dat heeft een blijvend effect op stadscentra.”

Nationaal belang
INretail vindt dat de landelijke overheid het nationale belang van aantrekkelijke en florerende stadscentra niet mag overlaten aan gemeenten alleen. “Nederland heeft prachtige stadscentra en die aantrekkingskracht moet behouden blijven. Het nieuwe kabinet moet daar werk van maken. Dat is van nationaal belang. Steden zijn niet alleen grote werkgevers, ze zorgen ook voor een sterk economisch klimaat.”

Kleiner en minder
INretail ziet dat ondernemers kiezen voor kleinere winkels en minder winkels en daarnaast zijn steeds meer openingsuren onrendabel. De retail maakt een grote rationalisatieslag en dat heeft effect op de centra van onze dorpen en steden. “Stadsbesturen moeten plannen maken voor hun centra en winkelgebieden, waar met minder winkelmeters en meer toegevoegde, andere functies zoals meer wonen een prettig verblijfsklimaat kan worden geboden. Waar mensen graag komen, kunnen ondernemers hun brood verdienen. Centra moeten daarom transformeren van place to buy naar place to be. Het is in ieders belang dat ze blijven bruisen en aantrekkingskracht behouden. Een centrum zonder kloppend hart heeft een heel groot probleem.”

Meer informatie:
INretail
www.inretail.nl

Publicatiedatum: