Vastgelopen schip in Suezkanaal kan voor serieuze problemen gaan zorgen

Volgens Peter Berdowski van Boskalis kan het dagen tot zelfs weken duren voordat het containerschip in het Suezkanaal in Egypte is vlotgetrokken. "Je kunt het vergelijken met een hele zware walvis op het strand." Dat zei de topman in Nieuwsuur. Zijn bedrijf is betrokken bij het maken van de berekeningen. Het schip heeft 20.000 containers aan boord. Om het vlot te kunnen trekken, zal het eerst gewicht moeten kwijtraken. Om dat voor elkaar te kunnen krijgen, moet volgens Berdowski nog het nodige materieel worden aangevoerd. 

Het schip van 400 meter, dat volgeladen is met containers, blokkeert de boel. INSTAGRAMFOTO JULIANNE CONA  

Eén van ’s werelds grootste containerschepen is overdwars vast komen te liggen in één van de belangrijkste scheepvaartroutes, het Suezkanaal. Het schip van 400 meter, dat volgeladen is met containers, blokkeert de boel, waardoor er aan beide kanten een file van schepen is ontstaan. Door het incident met de Ever Given loopt het scheepvaartverkeer ernstige vertraging op en als het schip niet snel losgetrokken wordt, kan het voor flinke problemen gaan zorgen.

Meubels
Vast staat dat er ook veel schepen met meubels en andere interieurproducten in de vaarfile staan. Niet bekend is hoeveel en wat de consequenties op de korte termijn zijn. 
"De grootte van de problemen is afhankelijk van hoe snel ze de situatie kunnen oplossen", legt Steve Alaerts van foodcareplus aan AGF.nl uit. “Veel Europese exporteurs kampen met een tekort aan containers. Veel containers worden op andere trades ingezet vanwege de gunstige vrachtprijzen. Nu de schepen die uit Azië komen en vastzitten in het Suezkanaal niet door kunnen varen naar Europa, hebben we weer minder containers."

Volgens Alaerts zijn de problemen een stuk minder groot als het schip binnen 24 uur losgetrokken wordt. “We moeten ook bedenken dat de schepen die nu liggen te wachten, flink wat vertragingen oplopen en dat deze vertraging extra kosten met zich meebrengt."

“Deze situatie is de zoveelste dreun voor de Europese exporteurs. Het nijpende tekort aan containers, de congestie in de havens, Brexit en nu de blokkade in het Suezkanaal. We hopen dat het snel opgelost wordt, maar desondanks is het erg vervelend”, concludeert Steve.

Reageren? leo@wonen360.nl


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Instagram Facebook Rss Twitter LinkedIn

© Wonen360.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven