Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Interview met Thieu Brouwers en Bram Groos (Brouwers Bedding):

"Het huidige prijsniveau van bedden keldert"

De beddenmarkt verandert in raptempo. Dat concluderen Thieu Brouwers en Bram Groos van Brouwers Bedding. Met de directeuren van het Tilburgse beddenbedrijf blikken we vooruit op de lancering van nieuwe slaapproducten van de labels BALR. en Roy Donders. Verder gaan ze in op de huidige marktsituatie, die zich volgens de twee kenmerkt door goedkoop, goedkoper, goedkoopst. "De consument weet vaak niet eens wat voor bed ze aanschaft", aldus Thieu.

Thieu Brouwers (links) en Bram Groos poseren in de showroom van  Brouwers Bedding.

De magazijnen van Brouwers Bedding BV zijn goed gevuld. Ondanks de corona draait het bedrijf, dat zowel in de retail als op de hospitalitymarkt actief is, vol door. Terugblikkend op 2020 spreekt Bram van een hartstikke goed jaar. "Identiek aan dat van 2019, wat toen ook een zeer prettig jaar was. Dat we zo goed draaien komt mede doordat we open staan voor veranderingen en nieuwe ontwikkelingen." 

Bedrijfsgeheimen
De directie wil niet alle bedrijfsgeheimen prijs geven, wel dat ze druk bezig is met nieuwigheden voor het merk BALR.. "Dat blazen we nieuw leven in door andere stoffen en kleuren te lanceren. Ook gaan we voor ander bedtextiel. Op social media gebied staat voor BALR. ook nog mooie dingen te gebeuren. Er zijn wervende video's in de maak", geeft Bram aan.

Voor Brouwers Bedding lijkt de nabije toekomst er goed uit te zien. Niettemin houdt Thieu Brouwers zijn hart vast voor veel familiebedrijven. "Als winkeliers pas op 2 maart hun zaak weer kunnen openen, dan betekent dat de doodsklap voor veel bedrijven. Het ingezette tijdspad berokkent onnodig veel schade. Daarnaast is de toegezegde steun ontoereikend; er komt een golf faillissementen aan", voorspelt de beddengoeroe.

September 2019 werd een BALR. Beds Dealer Event gehouden. V.l.n.r. Bram Groos, Thieu Brouwers en Shannon Daams van Brouwers Bedding en Demi de Zeeuw met Juul Manders van BALR.

Huidige marktsituatie
Wat de twee ook dwarszit, is de huidige marktsituatie. "Het prijsniveau van bedden keldert. Een paar jaar geleden waren boxsprings van 4, 5 duizend euro normaal. Nu denkt de consument dat ze voor 900 euro een geweldig bed kopen. De kranten staan vol met zulke advertenties. Mensen snappen het niet meer. Denken dat ze voor pak 'm beet 2000 euro het beste van het beste aanschaffen. Nee, de tijd dat er bedden van 10.000 euro of nog meer werden verkocht is voorbij. Dat niveau komt niet meer terug", zijn de twee van mening.

Uiteraard betreuren Thieu en Bram dat. "Er wordt niet gecontroleerd wat er nou precies in een boxspring zit. Bepaalde instanties zouden dat moeten doen", vinden zij. "De traditionele beddenbranche heeft jaren op dezelfde manier door kunnen draaien", weet Thieu. "Ik zit al meer dan 40 jaar in de branche, pas nu kunnen we spreken van een kentering. Een halve eeuw lag de nadruk op het doorontwikkelen van comfort, kwaliteit en uitstraling. Als consument vroeg je de winkelier om advies, want je wilde gewoon een goed bed. Maar wat kopen de mensen nu? Een prul! De jongere generaties leven meer dan ooit in een wegwerpcultuur. Ze gebruiken het een jaar of vier, vijf en dan moet er weer wat anders komen. Alleen de oude stempel koopt nog kwalitatief goede bedden om er vervolgens 25 jaar op te liggen. Dat is qua hygiĆ«ne trouwens ook niet goed... Dus wellicht is het wel slim om om de vijf jaar een ander bed te kopen", beseft Thieu met een brede lach op zijn gezicht. 

Ook Brouwers Bedding moet met de goedkopere hype mee. Binnenkort wordt een Roy Donders bed gelanceerd voor 995 euro. "Omdat de markt erom vraagt. Het wordt een kwalitatief goed bed dat niet kraakt of piept. En je zakt er niet doorheen", grapt Thieu. 

Grandeur
Uiteraard is er ook nog voldoende markt voor eindgebruikers die wel doelbewust een kwalitatief hoogstaand bed kiezen. Ook die markt blijft Brouwers Bedding bedienen. "Opvallende trend op dit moment zijn de hoge en brede hoofdborden, die een boxspring een bepaalde grandeur geven. Het zorgt voor een wauw-effect, precies dat wat veel klanten willen. Elk mens wil verandering zien, vandaar dat we ook onze producten blijven vernieuwen en aanpassen. We blijven per slot van rekening kuddedieren en na-apers", besluit Thieu.

Meer informatie:
Brouwers Bedding BV
Polluxstraat 25 
5047 RA Tilburg
Tel.: 013 53 53 550 
info@brouwers-bedding.nl 
www.brouwers-bedding.nl