Op 5 mei 2020 werd Kees Smit Tuinmeubelen getroffen door een brand in één van de magazijnen. In een blog neemt Henk Smit, eigenaar van Kees Smit Tuinmeubelen, lezers mee hoe zijn bedrijf het proces van de afwikkeling van de schade met de verzekeraar hebben ervaren. "Een ervaring die misschien anders is dan je verwacht."
Algemeen directeur Henk Smit poserend bij het uitgebrande magazijn.
Los van de persoonlijke impact die de brand in het magazijn in Vroomshoop op de directie, medewerkers en omgeving had, kwam er volgens Henk Smit al snel enorm veel druk op zijn bedrijf te staan. "Primair om de boel weer aan het draaien te krijgen en secundair om het qua verzekering goed te regelen. Daarbij volgden de steunbetuigingen, adviezen en goedbedoelde waarschuwingen elkaar in snel tempo op."
Onderstaand wat interessante citaten uit deze blog:
"Twee dagen na de brand meldde Evert-Jan Eijerkamp, directeur van Eijerkamp Woonwinkels en tevens een bevriende relatie, zich spontaan bij ons om zijn hulp aan te bieden. Zij hebben helaas jaren geleden ook te maken gehad met een grote brand. Hij wist als geen ander wat er allemaal op ons af zou komen en heeft ons vanuit zijn eigen ervaring bijgepraat over waar we allemaal aan moesten denken. Ik kan je niet vertellen hoe fijn en nuttig dit was! Er komt zoveel op je af op zo’n moment en je moet aan zoveel zaken denken. We hebben dan ook dankbaar gebruik gemaakt van zijn expertise.
Een belangrijke tip, die zowel vanuit Evert-Jan kwam als ook vanuit Henk den Hertog van ABN Verzekeringen was ‘pas goed op jezelf’. Onderschat de impact die zoiets heeft niet. Ik moet je eerlijk zeggen… dat kan ik inmiddels wel beamen. Zo’n seizoen met Corona én een brand gaat je echt niet in de koude kleren zitten."
"De hoogte van de goederenschade (het fysieke deel van de voorraad wat verbrand was of beschadigd door water of rook), daar was nog wel een keer uit te komen. Uiteraard is dit complex, gezien alle verbanden die de verschillende items als onderdeel van een set en dergelijke hebben. Maar dat is nog wel een keer te begrijpen. De bedrijfsschade was echter andere koek. Daar hebben we zoals gezegd uiteindelijk vijf maanden over gedaan, en dat is nog enorm snel."
"Het proces van het in beeld brengen van de bedrijfsschade verliep anders dan ik vooraf had gedacht. Ik had verwacht dat de verzekeraar op de stoel van de ondernemer zou gaan zitten, vragen zou stellen en uiteindelijk aan zou geven wat het uit te keren schadebedrag zou worden. Dit bleek in de praktijk echter heel anders te gaan.
De verzekeraar zegt min of meer: ‘We zien en geloven dat jullie schade hebben geleden, maar geven jullie maar aan wat en hoe hoog die schade is. Uiteraard voorzien van een onderbouwing hiervan.'"
"Ook wij tasten in het duister wanneer we de werkelijke situatie naar aanleiding van de brand willen vergelijken met de mogelijke situatie als die brand er niet was geweest. Maar daar krijgen we simpelweg gewoon nooit het antwoord op. Dit is iets waar je je zo snel mogelijk bij neer moet leggen, ook al is dat pijnlijk en voelt het als een gemiste kans. Om vervolgens wél direct daarna als MT voor je bedrijf te gaan staan en op te komen voor hetgeen waar je recht op denkt te hebben. En dat hebben we zeker ook gedaan. Maar dan wel op een manier die bij ons past en waarop we als mensen in het leven staan."
"Het doel van deze blog is mijn dank uit te spreken naar iedereen die ons gesteund heeft door iets van zich te laten horen. En natuurlijk daarnaast ook diegene die zijn of haar hulp heeft aangeboden of ons, zoals Evert-Jan Eijerkamp, daadwerkelijk geholpen heeft."