Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Daniel Ruff over zijn eerste maanden als CEO bij softwareontwikkelaar Logic4

Begin dit jaar begon Daniel als nieuwe CEO bij Logic4, softwareontwikkelaar voor handels- en retailbedrijven. Niet lang erna ging Nederland op slot. Corona brak uit en de impact op e-commerce bleek enorm. Voor de Saas Bazen Podcast vroeg Johan de Wit aan Daniel hoe hij dit heeft ervaren en wat zijn eerste halfjaar bij Logic4 heeft gekenmerkt. 



Je bent sinds begin dit jaar actief bij Logic4. Hoe hebben die eerste maanden eruitgezien? Je kwam natuurlijk in een hele, hectische tijd met corona binnen.
“Ja klopt, half februari ben ik begonnen bij Logic4 en eigenlijk precies een maand later mocht ik iedereen ‘naar huis sturen’. Dat was best wel even een bijzondere start met een kleine maand om mensen van dichtbij te leren kennen en vervolgens op afstand via Teams (Microsoft Teams) aan te mogen sturen. Dat heeft om aanpassingen in mijn stijl gevraagd, maar natuurlijk ook in de manier hoe het team met medewerkers en collega’s samenwerkte. Mijn focus lag daarin eigenlijk op communicatie, dus hoe kan ik op afstand digitaal de communicatie tussen mij en mijn team goed laten verlopen, zonder dat dingen tussen wal en schip vallen.
Met het management team hebben we dagelijkse contactmomenten gepland. Iedere manager heeft ook dagelijks of om de dag gesprekken met zijn team gehad om daarbij het gevoel te houden. Zo konden we snel communiceren over alles tussen deze dagen. Voor mij als startende directeur was dat een belangrijke stap om een gevoel te krijgen bij wat er speelt en welke dingen er gebeuren. Die frequentie was voor mij erg belangrijk.”

…ja want als je kijkt naar je initiële plan wat je had voordat je ging starten in februari, wat zijn daar de belangrijkste aanpassingen in geweest?
“Een gedeelte van mijn focus kwam helaas toch meteen op andere dingen te liggen zoals: Wat is de mogelijke impact van corona op de business financieel gezien, op het team, op de mensen en op klanten? Wat voor impact gaat dat op ons hebben als organisatie en wat voor impact op de eigenaren? Deze energie moest ik toch hieraan besteden en daar ging best wel tijd in zitten. In het begin omdat ik natuurlijk nog niet zoveel kennis had over het bedrijf. Die tijd had ik liever aan operationele zaken, strategische zaken en commerciële zaken besteed, maar goed het is nu eenmaal gegaan zoals het is gegaan. Zo heb ik toch ook het bedrijf op een andere manier snel leren kennen. Ik heb snel een moment gevonden om daadwerkelijk de cijfers in te duiken en verschillende scenario’s uit te werken. En daardoor naar de toekomst kunnen kijken op een hele, andere manier. Dus wat gaat er gebeuren als het verder moeilijk wordt en tegenvalt voor een softwarebedrijf? In het begin wist niemand hoe het ging in de e-commerce wereld, dus toen hebben we alle scenario’s uitgewerkt. Dat was heel anders dan wat ik had verwacht. En ook anders dan wat ik eigenlijk wilde doen.”

Lees hier het gehele interview.

Publicatiedatum: