Fairtrade Nederland lanceerde onlangs een campagne met Olivier Richters, The Dutch Giant in de hoofdrol. De campagne verbeeldt de scheve machtsverhouding in katoen: de grote textiel-/fast fashion industrie waar miljarden euro's in omgaan versus katoenboeren die in extreme armoede leven. Deze oneerlijke situatie wordt uitgebeeld in een spectaculaire bokswedstrijd annex kussengevecht, waarbij Olivier Richters – de langste bodybuilder ter wereld – als gigant de machtige textielindustrie vertegenwoordigt. Hij staat in de boksring tegenover een katoenboer. Het is aan de kijker om te bepalen of dit een eerlijk gevecht is of niet.
Katoenteelt is zwaar en gevaarlijk werk en levert weinig geld op
Bijna een kwart van de totale textielindustrie bestaat uit katoen, waarvan slechts 25% verduurzaamd is. Daar moet verandering in komen vindt Fairtrade. Katoenboeren in ontwikkelingslanden zoals India, Pakistan of Senegal staan aan het begin van een lange en complexe keten. Zij zijn voor veel bedrijven onzichtbaar en leven in armoede. Ondanks dat er in de textiel- en fast fashion industrie miljarden euro's omgaan, krijgen de boeren veel te weinig betaald voor hun katoen. Daarbij hebben katoenboeren grote problemen door bijvoorbeeld het verkeerd gebruik van pesticiden en tekorten aan water.
Fairtrade strijdt voor betere positie katoenboeren
Fairtrade strijdt voor betere werk- en leefomstandigheden voor katoenboeren in ontwikkelingslanden. Strenge criteria op milieugebied leiden tot veiliger opslag van pesticiden en gebruik van beschermende kleding. Daarmee worden onder andere de gezondheidsrisico’s verkleind. Ook heeft meer en betere kennis van boeren tot gevolg dat er minder pesticiden gebruikt worden. Katoencoöperaties ontvangen bovenop de verkoopprijs van de katoen een Fairtrade premie. Deze premie wordt bijvoorbeeld geïnvesteerd in de aanleg van irrigatiesystemen. Tevens worden er vijvers in de dorpen aangelegd om regenwater op te vangen. "Bij Fairtrade gaat het om de kracht van mensen om verandering tot stand te brengen. Dat geldt voor de katoenboeren die dankzij Fairtrade kunnen investeren in hun boerderij én de gemeenschap. Het geldt ook voor de consument die bijdraagt aan het verduurzamen van de textielindustrie door het kiezen voor Fairtrade katoen", aldus Peter d'Angremond, directeur Fairtrade Nederland.
Samen maken we de wereld eerlijk
Fairtrade werkt in Nederland samen met partners die zich willen inzetten om van duurzame katoen de standaard te maken. Yumeko is een belangrijke handelspartner die laat zien hoe het wel kan. Alle katoen in Yumeko’s bed- en badgoed is biologisch en Fairtrade gecertificeerd. Rob van den Dool, eigenaar Yumeko: “De katoenboer is de vergeten schakel in de keten. Via deze campagne zorgt Fairtrade ervoor dat consumenten bewust worden van de uitdagingen in katoen en wat zij kunnen doen om dit te veranderen."
Geef 'm van katoen
De 'geef 'm van katoen' campagne is een online bewustwordingscampagne. De campagne is mede mogelijk gemaakt door de Nationale Postcode Loterij.
Bron: Biojournaal
Abonneren
Vacatures
Top 5 - afgelopen week
- Hoe is het mogelijk dat Emma O2 uitgeroepen is tot het beste matras?
- Geschokte reacties na plotselinge overlijden van DKG-topman Anton Sanders (54)
- Flitspeiling INretail: Vrees voor tsunami aan faillissementen en ontslagen
- Keusani BV sleept Helmink Woontechniek, Sanidrome Helmink en Jansen-Bouman Keukenstudio mee in faillissement
- 'Meubelzaken en keukenwinkels merken voorlopig niets van de lockdown'
Top 5 - afgelopen maand
- Hoe is het mogelijk dat Emma O2 uitgeroepen is tot het beste matras?
- Geschokte reacties na plotselinge overlijden van DKG-topman Anton Sanders (54)
- Enzo Knol zorgt voor commotie bij woonwinkel
- Jong bedrijf Profurn blikt terug op een positief jaar met enkele scherpe randjes
- Flitspeiling INretail: Vrees voor tsunami aan faillissementen en ontslagen
Weer
Campagne maakt uitdagingen katoenboeren zichtbaar
The Dutch Giant Olivier Richters gooit lijf in de strijd voor Fairtrade katoen
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2021-01-20 Aan kleuren geen gebrek binnen de nieuwe collectie Studio Roof
- 2021-01-19 The Romo Group lanceert nieuwe collectie
- 2021-01-18 "De omzet in gemotoriseerde railsystemen blijft ook voor 2021 in een streep recht omhoog gaan"
- 2021-01-18 DecoLegno lanceert antibacterieel plaatmateriaal
- 2021-01-15 "Veel van onze klanten zijn echte ondernemers die het maximale eruit halen"
- 2021-01-15 Headlam sponsort 'frisse winkelwind'
- 2021-01-15 'Latjesakoestiek is de trend'
- 2021-01-14 Vernieuwde showroom voor Copahome
- 2021-01-13 'Gelderse fabrikant B&C International leed in 2019 een nettoverlies van € 1,1 miljoen'
- 2021-01-12 Unilux biedt dealers B2C platform
- 2021-01-11 "Er wacht een bruisende, inspirerende omgeving waar alle ruimte is voor creativiteit"
- 2021-01-08 "Door de Brexit-saga zijn we op zoek gegaan naar andere landen en marktsegmenten"
- 2021-01-08 Nederlandse producent van raambekleding fuseert met Noord-Amerikaans bedrijf
- 2021-01-07 Flexa ColorLab stelt vier kleurpaletten samen die passen bij de trends voor 2021
- 2021-01-06 Arte introduceert Easypro: moeiteloos behang verwijderen
- 2021-01-05 'Interieurtrends 2021: Jaar van reflectie'
- 2021-01-04 'Hoe selecteert DWC de beste wandbekleding voor een specifiek project?'
- 2020-12-24 Villa Nova's eerste uitgebreide afwerking assortiment wordt in januari gelanceerd
- 2020-12-21 La Aurelia Design: ''In januari 2021 lanceren wij een resellers platform''
- 2020-12-18 'Iedere meter garen uit onze fabriek beschermt ook tegen bacteriën, schimmels en vocht'