Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'In welke drie branches kiest de consument het meest voor duurzame producten?'

Wat is de stand van duurzaamheid bij consumenten in de Retail in deze tijd van Covid-19? Nemen zij duurzaamheid mee in hun aankoopbeslissing, wat zijn de belangrijkste redenen die motiveren of juist een duurzame aankoop tegenhouden, worden retailers geloofd en wie is eindverantwoordelijk?

FOTO TER ILLUSTRATIE © Edward Romano | Dreamstime.com

Hoe kijkt de huidige consument aan tegen duurzaamheid in de sector Retail? ABN/Amro vroegt dit aan 3100 respondenten in samenwerking met Q&A Insights & Consultancy en verdeeld over drie leeftijdscategorieën. De respondenten zijn zowel in februari, net voor de Covid-crisis en in augustus dit jaar bevraagd over hun houding ten aanzien van duurzaamheid in de sector Retail.

De mate waarin de consument duurzaamheid belangrijk vindt bij de aankoop van een product is niet gewijzigd. In beide periodes vinden 48% van de respondenten duurzaamheid (heel) belangrijk bij de aankoop.

Van de groep consumenten die duurzaamheid (heel) belangrijk vinden, koopt 39% vaak tot altijd duurzame producten. Met name in de branches elektronica, bouwmarkten en wonen kiest de consument het meest voor duurzame producten. In de branches drogisterijen en damesmode het minst.

Consumenten worden het meest aangemoedigd om duurzame producten te kopen vanwege een lagere prijs (46%) en de beschikbaarheid van goede informatie om een keuze voor een duurzaam product te maken (33%). Daarnaast vinden 31% van de consumenten duurzaamheid belangrijk dat ze er zelf aan bij willen dragen. Daarentegen worden consumenten het meest ontmoedigd om duurzame producten te kopen vanwege de hoge prijs (60%) en het ontbreken van juiste informatie over het duurzame product om een goede keuze te kunnen maken (34%). De duurzaamheidsclaim van zowel fysieke winkels als webshops wordt door consumenten in twijfel getroffen. Met een score van 34% respectievelijk 26% zijn zij het hier (helemaal) mee eens. Op basis van de huidige informatievoorziening zegt 31% tot een goed oordeel van een duurzaam product te kunnen komen.

Volgens de respondenten nemen zij iets meer eindverantwoordelijkheid voor het verkrijgen van meer duurzame producten in winkel. Dit is gestegen naar 15%. Maar de eindverantwoordelijkheid hiervoor wordt door de consumenten nog steeds bij de producenten en de overheid neergelegd.

Bron: www.abnamro.nl

Publicatiedatum: