Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Waarom komt de consument naar de winkel?

De coronacrisis heeft grote gevolgen voor de retail. De hamvraag voor deze sector is wat de consument gaat doen als het virus weer onder controle is. Vervalt hij in zijn oude patroon of is zijn gedrag structureel gewijzigd? En vooral: wat betekent dit voor de fysieke winkel? ABN AMRO heeft hier een verslag over gepubliceerd.


FOTO © Arne9001 | Dreamstime.com 

Dat de coronacrisis grote gevolgen heeft op de sector retail is onmiskenbaar; door de genomen overheidsmaatregelen en angst voor het virus nam het bezoek aan de diverse winkelgebieden sinds maart sterk af, winkelden consumenten veel gerichter en zijn de online-omzetten in veel branches binnen de retail fors gestegen. Veel consumenten hebben in deze periode noodgedwongen voor het eerst kennisgemaakt met het onlinekanaal.

Ooit gaat de coronacrisis voorbij, vermoedelijk wanneer er een vaccin is gevonden, en kan de maatschappij weer normaal functioneren in een veilige omgeving. De hamvraag voor de retailsector is wat de consument vervolgens gaat doen. Vervalt hij na de crisis in zijn oude patroon of is zijn gedrag structureel gewijzigd? En vooral: wat betekent dit voor de fysieke winkel?

In 2015 en 2018 heeft ABN AMRO in samenwerking met Q&A Research & Consultancy onderzoek gedaan naar het toekomstige winkelgedrag van de consument. In augustus van dit jaar heeft de bank dit onderzoek opnieuw uitgevoerd onder meer dan 1500 respondenten, verdeeld in drie leeftijdsklassen. Omdat de huidige situatie buitengewoon is, is de respondenten verzocht om bij de beantwoording van de vragen over de toekomst te veronderstellen dat de omstandigheden weer normaal zijn en het virus onder controle is. De relevante uitkomsten daarvan voor de fysieke winkel worden in het bijgevoegde onderzoek nader toegelicht.

Bron: ABN AMRO

Publicatiedatum: