Planq is een duurzaam meubelmerk en designstudio, opgericht door de tweelingbroers Anton en Dennis. "Het idee is begonnen tijdens ons afstudeeronderzoek voor de studie Bouwkunde aan de Hogeschool van Amsterdam", vertelt de tweeling. "Voor het onderzoek zochten we uit hoe we van materialen uit afvalstromen iets waardevols konden maken. Daaruit was gebleken dat we niet alleen mooie materialen van biologisch afbreekbare producten gemaakt konden worden, zoals vlas of jute, maar ook van producten van de grote bergen afval die Nederland rijk is, namelijk textiel."
De tweelingbroers Anton en Dennis.
Als extra uitdaging naast het schrijven van hun scriptie deden ze nog een opdracht voor Waternet uit Amsterdam. Hierbij maakten de tweelingbroers planken van het riet uit de Amsterdamse grachten, waar ze meubels mee maakte. Zo is de naam Planq ontstaan.
"Uiteindelijk hebben beide opdrachten betekenis gegeven aan de identiteit van Planq nu. Vanuit onze passie voor ontwerpen zijn we begonnen met het maken van meubels met hout inclusief onze eigen ontwikkelde PlanqTextile, gemaakt van bijvoorbeeld oude spijkerbroeken. Hieruit kwam onze eerste product voort, namelijk de Unusual Chair. Zo zijn we langzaam uitgebreid naar een bredere collectie met duurzame stoelen, krukken, tafels en kasten."
De inrichting van de Tony's Chocolade Bar in Amsterdam heeft Planq ook verzorgd.
Duurzaamheid wordt steeds meer een belangrijker begrip. "Vooral bedrijven willen, en eigenlijk tegenwoordig moeten, laten zien dat ze bezig zijn met duurzaamheid. We kunnen er niet meer om heen, we zien overal in het nieuws of documentaires dat de wereld vervuild is en dat het nu tijd is om daar verandering in te brengen. Dit geldt niet alleen meer voor bedrijven maar ook de individu. Op het begin waren we vooral gericht op de zakelijke markt, maar we merken dat corona ook een eye-opener is geweest bij de individu om meer te focussen op duurzaamheid. Daarom zijn we momenteel bezig met het bouwen van een webshop om zo de consumenten meer te bereiken."
"We zien de toekomst rooskleurig in. Zoals eerder genoemd, zien wij dat dankzij corona de gewone consument ook meer bewust aan het worden is betreft items met een mooi verhaal en hergebruikte herkomst. Het gaat tegenwoordig steeds meer om de ervaring van een product. We merken een begin van een veranderende en groeiende markt. En geloven erin dat we met elkaar die impact kunnen maken en elkaar ook nodig hebben."
"Met ons label willen we de gewone consument meer laten nadenken over duurzaamheid en de herkomst van materialen. Duurzame meubelen hoeven helemaal niet saai te zijn en dat willen we ze meegeven", besluit het duo.
Meer informatie:
Planq
info@planqproducts.com
www.planqproducts.com