Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Omzetgroei bouwmaterialengroothandel komt tot stilstand in 2021

De omzetgroei in de bouwmaterialengroothandel komt over heel 2020 met +5,1% beduidend hoger uit dan in maart net na de coronauitbraak werd verwacht (+ 0,5%), maar lager dan de verwachting in 2019 (+ 7,3%). In 2021 valt de omzetgroei nagenoeg stil (+ 0,2%). Dit blijkt uit de negentiende Conjunctuurmeting van Koninklijke Hibin onder ondernemers in de bouwmaterialengroothandel, uitgevoerd door Buildsight.


De stilstand van de omzetgroei heeft te maken met de coronacrisis FOTO AK DEUR & INTERIEUR DOOR RPQ

De stagnatie van de omzet die Hibin-leden eerder verwachtten voor de tweede helft van 2020, komt volgens het in september gehouden onderzoek pas in 2021 tot uiting. De ten opzichte van de omzetgroei beperkte margegroei in 2020 (+ 1,4%) is daarvan een voorbode. 
De bouwmaterialenhandelaren verwachten in 2021 een groei van het personeelbestand met gemiddeld 1,8%, iets meer dan de helft van de eerdere verwachting voor heel 2020. Slechts een beperkt deel daarvan werkt in verband met de coronacrisis (deels) thuis. Zo’n 5-6% van de werkzaamheden vindt vanuit huis plaats. Vier van de tien respondenten verwacht dat een deel daarvan ook na de coronacrisis zal blijven.

Gevolgen coronacrisis
Een minderheid van 15% ziet de coronapandemie als bedreiging voor de branche. Meer prefabricage (41%) en concurrentie vanuit het retailkanaal (22%) worden vaker genoemd. 

Iets meer dan een derde van de respondenten (36%) noemt tekorten bij leveranciers als belangrijkste gevolg van de coronacrisis. Iets meer dan een kwart (27%) noemt uitgestelde opdrachten als gevolg van vertraging in de uitvoering. Hoger ziekteverzuim wordt door een kwart genoemd.
 
De bouwmaterialenhandelaren voorzien als reactie in de markt meer aandacht voor kostenreductie (26% van de respondenten), meer intensieve marketing (29%), hogere arbeidsproductiviteit (23%) en scherpere prijsconcurrentie (23%). Meer maatwerk/service en logistiek/voorraadbeheer worden door respectievelijk 66% en 59% van de respondenten gezien als mogelijkheid om zich te onderscheiden, waarbij gebrek aan tijd (38%), het meekrijgen van medewerkers (31%) en de coronacrisis (17%) als potentiele bedreiging voor het invullen daarvan worden benoemd.  Als grootste uitdagingen voor de langere termijn worden ICT (37% van de respondenten) en logistiek (34%) het vaakst genoemd.

De coronacrisis heeft slechts beperkt invloed op het bestelproces en de logistiek. Het aandeel emailbestellingen is iets opgelopen, naar het zich laat aanzien als gevolg van beperking van het aantal klantbezoeken. Het aandeel leveringen die door de kant zelf werden afgehaald, steeg ten opzichte van eerdere metingen. 29% is het oneens met de stelling dat de coronaregels grote gevolgen hebben voor het bestelproces en de logistiek. Nog eens 46% is hierin neutraal.

Herkomst omzet
De verhouding tussen omzet ten behoeve van nieuwbouw (45%) en renovatie/onderhoud (55%) is nagenoeg gelijk aan die in eerdere metingen. Woningbouw, inclusief keukens en sanitair, zal in 2020 naar verwachting verantwoordelijk zijn voor 73% van de omzet. Het omzetdeel utiliteitsbouw keert met 14% terug op het niveau van begin 2019. Met 28% blijft het aandeel consumentenverkopen op het hoge niveau van afgelopen voorjaar (was 21% in 2019). Van de 72% professionele verkopen blijft de verhouding tussen aannemers (58%) en zzp’ers/klusbedrijven (42%) nagenoeg gelijk.

Bron: hibinnieuws.nl

Publicatiedatum: