Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Interview met directeur Maarten van de Goor

Internationaal netwerk designmeubelbedrijf Jess breidt zich als een olievlek uit

Australië, Engeland, Duitsland, België, Denemarken, China, Amerika. Het is qua taalgebruik voortdurend schakelen voor Maarten van de Goor van Jess. Doordat hij heel veel landen niet kan bezoeken, hangt hij van 's morgens vroeg tot 's avond laat aan de telefoon met klanten. Hoewel hij door Covid-19 aan handen en voeten gebonden is, draait zijn productiebedrijf op volle toeren. "Dat komt doordat 80% van onze meubelen voor de export bestemd zijn. We leveren zelfs aan China! Door deze globale spreiding staat onze fabriek, waar we alle producten met de hand maken, nooit stil. We hebben ook geen voorraadproblemen, omdat we vooral met bedrijven uit de regio werken", vertelt Maarten, wiens bedrijf in de afgelopen tien jaar de omzet mooi zag groeien.


Eigenaar Maarten van de Goor van Jess met rechts Pavel Rajman. 

De huisshow van Jess is alweer een paar weken achter de rug (van 13-16 september). "Deze hebben we bewust in de week gehouden dat ook De Woonindustrie haar vakbeurs hield. Ook andere merken in de wijde regio hielden open huis. Daardoor waren veel klanten op 'slechts' drie kwartier afstand van ons bedrijf. We hebben vier mooie dagen gehad. De 'uitloop' hiervan is nog gaande. Onze producten moeten in het echt gezien en gevoeld worden. Alle Nederlanders waarmee we zaken doen, zijn langs geweest. We hebben uitgebreid met iedereen kunnen praten. Dat was perfect", vertelt Maarten, die elf jaar geleden het bedrijf overnam dat volgend jaar exact 30 jaar bestaat. "Dat jubileum willen we volgend jaar zeker vieren, maar hoe precies is nog ongewis."


Nieuw in de stoelencollectie: Jolly eetkamerstoel Luxor Navyblue van Gijs Papavoine en tafel Vain van Marc Th. Van der Voorn.

Veertien agenten
Uitdaging in deze tijd voor Jess is wel dat 80% van de verkochte producten de landsgrenzen overgaan. Op de huisshow kwamen ook nog Belgen en Duitsers, maar de rest van de klanten kon vanwege de coronamaatregelen niet langs komen. "Die loodsen we nu digitaal door onze showroom." 
Jess wordt steeds internationaler. "We hebben inmiddels veertien agenten in het buitenland rondlopen. We zijn over heel de wereld actief, er komen steeds nieuwe landen bij. We willen in elk land een agent hebben. We zijn nu o.a. begonnen in Singapore, Roemenië en Maleisië."
Tuurlijk heeft ook Jess last (gehad) van de lockdown. "In het eerste kwartaal van dit jaar plusten we met 19%. In het tweede deel verloren we een deel van de omzet. Nu lopen we sinds het derde kwartaal weer voor op 2019. We doen veel hospitalityprojecten, die hebben iets langer stilgestaan. Maar nu komen de aanvragen en orders weer binnen uit bijna alle landen waar we actief zijn.
De retail draait lekker door, boven verwachting zelfs. Ik ben wel bang dat het vooruitgeschoven omzet is. Je gaat niet elk jaar een bank aanschaffen, dat doe je hooguit eens in de zes, zeven jaar."

Ook nieuw van Jess: de bank Vidar 270 in combi leer en stof.

Acht beurzen
Hoe teleurstellend ook voor Jess, maar van de acht beurzen die dit jaar op de agenda stonden gingen er maar twee door. "Aan de andere kant betekent dit wel dat we beurskosten hebben bespaard. Omdat we niet van stilzitten houden, zijn we vol doorgegaan op andere fronten, onder meer op het gebied van Augmented Reality en het vernieuwen van onze website. Het draait in de interieursector om beleving, dat willen we terug laten zien op de bedrijfssite middels prachtige foto's van meubelen en mooie projecten. Daarmee willen we ook de consument bereiken en ons dealernetwerk verder versterken. In Nederland hebben we onze klanten niet altijd die aandacht kunnen geven die ze verdienen", geeft Maarten toe. "Mede daarom hebben we Pavel Rajman per 1 september aangetrokken. Hij maakt deel uit van ons verkoopteam. Omdat we ons netwerk verder willen uitbreiden en verbeteren, niet alleen in Europa maar ook daarbuiten, ben ik vaker voor meerdere dagen in het buitenland. Pavel vangt dan mijn werkzaamheden en contacten op. Hij heeft al meer dan 20 jaar ervaring in de branche."

Vrijwel alles wordt met de hand gedaan in de fabriek.

Klantenbinding
Dit jaar wilde Jess naar Amerika. New York stond hoog op zijn lijstje. Helaas gooide Covid-19 roet in het eten. "Hopelijk kunnen we onze plannen volgend jaar doorzetten. Als bedrijf willen we groeien, maar op de eerste plaats staan samenwerkingen met leuke klanten. Als de klik er niet is, dan moet je niet verder gaan. Dankzij onze natuurlijke materialen en exclusieve producten en omdat we op steeds meer plekken in de wereld komen te staan, verwacht ik qua omzet de komende jaren verder te kunnen groeien. Maar dat is geen doel op zich", vertelt Maarten. "Tien jaar geleden waren we alleen op de Nederlandse retailmarkt actief. Export opzetten is niet gemakkelijk. Elk land heeft zijn eigen regels. Daarnaast moet je collectie kloppen. Dat je succesvol in Nederland bent wilt niet zeggen dat het ook in het buitenland lukt. Het is ons gelukt dankzij onze collectie, de materialen en de betrokken mensen. We kennen alle klanten persoonlijk, hebben een goede band met ze, laten ze soms overvliegen naar Nederland voor een Brabants weekendje uit. Het is zo belangrijk om na afloop van bijvoorbeeld een beurs samen een pilsje te pakken."

Dertig mensen
Jess biedt in Oss, waar de fabriek, kantoren en showroom sinds vier jaar op het adres Ketelmeer 12 te vinden zijn, aan dertig mensen werkgelegenheid. Daar zijn de agenten niet bijgeteld. "Ik ben trots op het feit dat we een geweldig leuk team hebben. Twee jaar geleden zijn we met z'n allen naar Kopenhagen geweest. Daar wordt tot op de dag van vandaag nog over nagepraat", geeft Maarten de sfeer binnen zijn bedrijf, waar ook zijn echtgenote Inge werkt, aan



Projecten
“Waar we trots op zijn, zijn de mooie referenties die we hebben bij bedrijven als Google, Spotify, Sony, PWC, Adidas, Coca Cola en Levi's  - waarvoor we projectmatig werken. Dat zijn vaak repeterende bedrijven met meerdere locaties. Als de materialen en service goed zijn, blijven ze zaken met je doen", zegt hij tot besluit.

Meer informatie:
Jess
Ketelmeer 12
5347 JX Oss
+31 412 63 90 92
www.jessdesign.com
info@jessdesign.com