Door de sluiting van winkels in de handel in stationaire meubelen als gevolg van de coronacrisis daalde de winkelomzet van de Ikea-Group voor het eerst in boekjaar 2019/2020 na een continue stijging gedurende vele jaren. Volgens een verklaring die vandaag door de Ingka Group is gepubliceerd, zijn de detailhandelsverkopen van Ikea met € 35,2 miljard ruim 4% onder die van vorig jaar gebleven, aldus voorlopige cijfers.
Deze daling werd voornamelijk toegeschreven aan het feit dat ongeveer 75% van de wereldwijde Ikea-meubelwinkels in het voorjaar enkele weken gesloten moest zijn. Met name door deze sluitingen van filialen daalde het aantal bezoekers van de meubelwinkels met bijna 16% tot 706 miljoen. Het aantal bezoekers van de website Ikea.com steeg daarentegen met bijna 40% tot 3,6 miljard. Door deze verschuivingen in klantcontact is ook de verschuiving van verkopen naar internet toegenomen. De online verkoop is met ongeveer 60% gestegen, na een stijging van 48% in het voorgaande boekjaar. Dit betekent dat 18% van de totale Ikea-detailhandelsverkopen voor rekening komt van online zaken, vergeleken met 11% in het voorgaande jaar.
Bron: Euwid-Moebel