Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Jurek Loranc van Loranto: "Met het houden van een huisshow snijdt het mes aan twee kanten"

De glasobjecten van Loranto, groothandel in handgemaakte en mondgeblazen glaskunst, zullen tijdens de komende najaarseditie van de vakbeurs Trendz niet te bewonderen zijn. Het bedrijf uit Enschede heeft besloten om niet deel te nemen. Eigenaar Jurek Loranc: "Nadat we de verkleinde beursvloer zagen, zijn we in overleg gegaan met onze klanten en hebben we besloten om volgend jaar pas weer deel te nemen."



Alternatief voor beurzen
Als alternatief voor Trendz geeft Loranto een huisshow, waarbij de dealers fikse kortingen krijgen. "Het mes snijdt aan twee kanten. Omdat we geen stand hoeven af te huren kunnen we kortingen aanbieden terwijl klanten geneigd zijn meer mee te nemen, doordat ze de gehele showroom kunnen bezichtigen."

Volgens Jurek heeft een huisshow niet alleen een positieve werking voor Loranto, maar juist ook voor de klant. "Tijdens een beurs ben je voortdurend druk en kun je niet uitgebreid de tijd voor iemand nemen. Nu trekken we minimaal twee uur voor iemand uit en kunnen we hen in de watten leggen."

Een aantal jaar geleden hield Loranto ook al eens een huisshow. Echter ontstond het eerste evenement bij toeval. "We waren ons vergeten voor te bereiden op een beurs, waardoor we moesten improviseren. Vandaar kwamen we toen op het idee om zelf maar iets te organiseren. Dit pakte fantastisch uit."



Waarom geen beurs?
Het overslaan van Trendz kwam niet helemaal uit de lucht vallen. Er was al eerder nagedacht over de meerwaarde van de beurs. "Voornamelijk omdat de eerste huisshow zo geslaagd was, vroegen we ons af of we wel de moeite moesten blijven doen om naar een beurs te gaan. Uiteindelijk doe je het dan toch. Puur uit gewenning."

Jurek belicht het financiële plaatje nog eens: "Je bent al snel tien- tot vijftienduizend euro kwijt, bij een beursdeelname. Nu met corona moet je ook nog hopen of er genoeg mensen langs komen."



Noodklok voor beurzen
Bij Loranto zien ze dat steeds meer bedrijven de afgelopen periode opzoek zijn naar een alternatief voor een beurs. "Ik denk dat dit een trend is", vertelt Jurek. "Wij hebben de huisshows natuurlijk niet uitgevonden, veel bedrijven gaan nu op deze wijzen te werk. Als dit blijft aanhouden, kunnen beurzen hier nog wel eens aan kapot gaan."

Vroeger was de bedoeling van een beursdeelname anders dan het vandaag de dag is, volgens Jurek: "Een klant kwam naar een beurs voor ontdekkingen: nieuwe bedrijven, nieuwe producten en nieuwe contacten. Dit heb je al jaren niet meer. Je hebt een vaste groep die altijd aanwezig is en nauwelijks écht nieuwe ontwerpen tentoonstelt."
 


Meer informatie:
Loranto
info@loranto.com
www.loranto.com