Sonia Wedell-Castellano beantwoordt belangrijkste vragen over DOMOTEX 2021. Gisteren werd bekend gemaakt dat de vloerenbeurs niet doorgaat op de geplande data.
"We zijn al volop bezig met de voorbereidingen van de volgende editie van DOMOTEX en we willen de sector de perfecte mogelijkheden bieden om hun bedrijven weer in de hoogste versnelling te zetten!”, zei Sonia Wedell-Castellano, Global Director DOMOTEX, tijdens een gesprek met Tim Steinert van Carpet! Magazines.
Sonia Wedell-Castellano, global director van DOMOTEX
Wat is de huidige status van registraties voor DOMOTEX 2021? Zijn er veel verschillen tussen de categorieën die tijdens deze vakbeurs aan bod komen?
De huidige verhuurstatus bedraagt zo’n 60.000 m2. Dit is ongeveer twee derde van de totale oppervlakte die normaal bezet is tijdens Domotex. We zijn met name tevreden over de positieve trend in de secties ‘Machine-made Woven Carpets’ en ‘Fibers and Yarns’, terwijl er in de hallen 11 en 12, waar de secties ‘Carpeting’ en ‘Parquet, Wood & Laminate Flooring’ zijn ondergebracht, nog plaats is voor meer leveranciers. Deze secties hebben last van de onzekerheid rondom de coronacrisis. Een aantal bedrijven wacht de ontwikkelingen nog even af en heeft nog geen definitieve planning gemaakt. Daarnaast is het een jaar waarin er ook een toonaangevend concurrerend evenement zal worden gehouden, en dat heeft eveneens gevolgen voor Domotex.
Deutsche Messe heeft een concept voor persoonlijke bescherming ontwikkeld waardoor er vanaf dit najaar weer vakbeurzen kunnen worden gehouden. Aan welke eisen moeten exposanten voldoen om met hun stand aanwezig te mogen zijn?
Gelukkig beschikken we over een grote, uiterst modern expositiecentrum met meerdere in- en uitgangen. Onze exposanten kunnen hun stands dus met voldoende tussenruimte opstellen om de gangpaden zo breed mogelijk te houden. De exposanten moeten ervoor zorgen dat hun stands voldoen aan de aangescherpte hygiënevoorschriften, die hetzelfde zijn als die in winkels en restaurants. Er moet dus afstand worden gehouden en indien nodig dient er neus- en mondbedekking te worden gedragen. Exposanten dienen ook bij te houden door wie hun stand worden bezocht en bezoekers zijn verplicht hier aan mee te werken. We staan klaar om iedereen van dienst te zijn bij het kiezen van de juiste middelen, producten en oplossingen. We hopen dat iedereen meewerkt, de veiligheid en gezondheid van alle betrokken partijen staat immers op het spel.
Wat merkt de gemiddelde bezoeker van dit pakket aan beschermende maatregelen? Hoe zal een bezoek aan DOMOTEX 2021 er in de praktijk uit gaan zien?
We introduceren begeleidingssystemen om het bezoekers gemakkelijker te maken afstand tot elkaar te bewaren zonder dat de snelheid van het voetverkeer op de paden afneemt. Tevens zullen we ervoor zorgen dat de ingangen, hallen en vergaderruimten goed worden geventileerd en regelmatig worden schoongemaakt en ontsmet. Verder zullen dezelfde regels van toepassing zijn als op andere plaatsen, wat betekent dat bezoekers 1,5 meter afstand houden en indien noodzakelijk een mondmasker dragen. Daarnaast dienen alle bezoekers bij inschrijving hun persoonlijke gegevens op te geven, zodat zij indien nodig kunnen worden getraceerd. Onze catering zal ook aan alle relevante wettelijke voorschriften voldoen. Naar verwachting zullen we nauw samenwerken met de lokale gezondheidsautoriteiten en gedurende de gehele vakbeurs zal er voortdurende medische zorgverlening aanwezig zijn.
We zijn overigens zeer blij met alle positieve reacties die we van bezoekers en exposanten ontvangen. Reacties die blijk geven van de belangrijke rol die vakbeurzen vervullen en de mate waarin onze clientèle vertrouwt op Domotex als plaats waar zij informatie uit kunnen wisselen, zaken kunnen doen en kunnen netwerken. Dit motiveert ons nog eens extra om op volle kracht door te gaan met de voorbereidingen voor Domotex en we zijn ervan overtuigd dat deze vakbeurs de sector de perfecte mogelijkheid zal bieden om weer in de hoogste versnelling verder te gaan.”
Meer informatie:
DOMOTEX
www.domotex.de