'Dieptepunt consumentenbestedingen voorbij'

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gaf op 15 mei aan dat de economie in het eerste kwartaal van dit jaar 1,7 procent is gekrompen ten opzichte van het laatste kwartaal van vorig jaar. Deze krimp is voornamelijk toe te schrijven aan de daling in consumentenbestedingen in de laatste twee weken van maart. Hoewel de economie ook in het tweede kwartaal naar verwachting krimpt, lijkt het dieptepunt van de bestedingen inmiddels gepasseerd. Voor het derde kwartaal is daarom enig optimisme op zijn plaats. Dat meldt ABN/Amro.

De krimp in consumentenbestedingen wordt voornamelijk veroorzaakt door de vrijwillige sluiting van winkels en de verplichte sluiting van horeca. FOTO GELDERSE STREKEN

Het tweede kwartaal zal de economische terugval naar verwachting veel groter zijn dan in het eerste, omdat het tweede kwartaal direct begon met de retailsector die door de maatregelen sterk in zijn activiteiten wordt beperkt. Daarnaast hebben burgers direct vanaf de kwartaalstart te maken met de oproep van de overheid om niet onnodig de deur uit te gaan. Ondanks enkele ingegane en spoedig door te voeren versoepelingen, zullen de bestedingen niet meteen op terug zijn op het niveau van voor de coronacrisis. Dit wordt mede veroorzaakt door het deze maand verder gedaalde consumentenvertrouwen.

Inmiddels zijn wel enige lichtpuntjes waar te nemen. Uit de geanonimiseerde transactiedata van ABN AMRO klanten over mei blijkt dat de bestedingen weer toenemen. Dit laat zien dat de weg omhoog in ieder geval in een aantal branches is ingezet.

Voor het verloop van de ontwikkelingen in de derde kwartaal geeft dit hoop, zeker aangezien meer versoepelingen in het verschiet liggen, zoals het toestaan van evenementen van maximaal honderd personen georganiseerd per 1 juli. In combinatie met een toenemend vertrouwen van consumenten om weer de winkelstraat in te gaan, kan dit voor een verder herstel van de consumentenbestedingen zorgen.

Toch is het ook voor het derde kwartaal niet te verwachten dat de bestedingen weer op het normale niveau van vorig jaar komen. De maatregelen die vorm geven aan de anderhalve-meter-samenleving blijven voorlopig van kracht en leiden tot een grote beperking van de capaciteit van bijvoorbeeld winkelgebieden. Daarnaast blijft de vraag in welke mate het consumentenvertrouwen zich herstelt en of een tweede coronagolf met bijbehorende restrictieve maatregelen uitblijft. Het risico van bedrukte consumentenuitgaven blijft voorlopig dus aanwezig en de retail staat nog voor langere tijd voor grote uitdagingen.

Bron: Insights ABN/Amro


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© Wonen360.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven