''Anno 2020 ontbreekt het aan professionele stoffeerders''

Cunera viert 150 jarig bestaan zonder feest

De in Rhenen gevestigde leverancier van vloerbedekking Cunera is al 150 jaar bezig met duurzaam ondernemen. Dat uit zich in het produceren van vloerbedekking van natuurlijke materialen en – een primeur – de ontwikkeling van volledig circulair tapijt. In een prachtig gelegen pand, gebouwd van duurzame materialen, zou op 14 mei het 150-jarig bestaan worden gevierd, maar vanwege de coronacrisis kan dat niet doorgaan. 


Het pand van Cunera, van bovenaf gezien.

De oorsprong van Cunera ligt in 1870 toen Lucas van Wijngaarden en Jan van der Graaf in Rhenen een bedrijf oprichtten voor 'het fabriceeren en verkoopen van tapijten en al hetgeen daarmee in betrekking staat.' Nu, 150 jaar later, is daar feitelijk niet veel aan veranderd. Grootste verschil is dat Cunera nu niet meer zelf produceert, maar dat elders laat doen en zich nu toelegt op het snijden en afwerken van tapijt dat is gemaakt van wol, sisal, zeegras, kokos en bamboe. Bij de randafwerking wordt gebruik gemaakt van leer, jute, katoen en linnen.

Het gebruik van natuurlijke materialen zit letterlijk en figuurlijk verweven met Cunera. In de vorige eeuw ontwikkelde Cunera zich tot specialist in het maken van kokostapijt. Het ruwe materiaal werd verwerkt tot garens en zelf spinnen, verven en weven was integraal onderdeel van het productieproces.


Links André Toonen met broer Johan.

Al voor de Tweede Wereldoorlog werd vooral geëxporteerd naar de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk en na de oorlog kwamen daar onder meer België, Zweden en Zwitserland bij.  Nu zijn Duitsland, Frankrijk en de Scandinavische landen belangrijke exportmarkten.

De jaren vijftig zijn de bloeiperiode voor vloerbedekking van kokos en sisal, maar in de jaren zestig komt synthetisch tapijt op waardoor in Nederland veel kokosfabrikanten het loodje leggen. Cunera overleeft de kaalslag tot de jaren tachtig en als het economisch minder goed gaat, belandt het bedrijf in de rode cijfers. In 1979 wordt Cunera overgenomen door J.C. Toonen, de vader van de huidige directeur André Toonen. Deze laatste beseft dat marketing noodzakelijk is voor het nicheproduct dat hij levert en gaat adverteren, zoekt samenwerking met woonbladen en presenteert zich op vakbeurzen. In een kranteninterview uit 1993 merkt hij op dat woninginrichters – de klanten van Cunera – te weinig tapijt van natuurlijke materialen promoten. 'Dat ligt niet aan de duurzaamheid van het materiaal, maar aan het ontbreken van een professionele stoffeerder.'

In de jaren zeventig wordt de slogan 'Wonen op natuur' verzonnen en dat blijkt een gouden greep.  Het geeft aan dat het tapijt, de lopers, vloerkleden, matten en tegels zijn gemaakt van materiaal met een natuurlijke oorsprong en zonder het expliciet te benoemen, komt het begrip duurzaamheid naar boven drijven. 'Wij waren er al jaren mee bezig zonder dat wij het beseften', zegt André Toonen nu.

Wie teruggaat in de historie ziet dat wat wij tegenwoordig 'duurzaam produceren' noemen al begin vorige eeuw aandacht kreeg.  De 'jonge knaapen' in het bedrijf werkten zeker niet naar de maatstaven van de huidige omstandigheden, maar het werk was minder zwaar dan bijvoorbeeld in de steenfabrieken rond  Rhenen. In de jaren vijftig is alles gericht op productieverbetering en efficiency wat hand in hand gaat met de verbetering van de werkomstandigheden. Er worden karretjes aangeschaft voor intern transport, er komt betere verlichting en wevers krijgen hulp van specialisten zoals een machinemonteur en iemand die toezicht houdt op de dessins zodat de mensen achter het weefgetouw niet voor (te)veel zaken verantwoordelijk zijn. Recentelijk werden een speciale snijmachine en heftruck aangeschaft. Makkelijker tapijt snijden en verbetering van transport binnenshuis zijn het gevolg.

In de jaren tachtig verandert het productieproces ingrijpend. De eigen productie wordt afgebouwd en rollen worden geïmporteerd als halffabricaat. Cunera legt zich toe op verwerking tot fraaie karpetten, lopers, matten en vast tapijt en het ontwikkelen van nieuwe dessins. Want al is het basismateriaal al die jaren hetzelfde gebleven, de smaak van de klant verandert continue.

Marketing wordt voorzichtig opgepakt en de slogan Wonen op natuur krijgt een vertaling naar 'Endless Cunera'. Hierachter schuilt de gedachte van people, planet, profit en het bedrijf probeert dat handen en voeten te geven met – nog steeds – als basis het gebruik van materialen met een natuurlijke oorsprong.

Dit jaar resulteert dat in de lancering van volledig circulair (wol)tapijt, een ontwikkeling van jaren waarbij het vooral een probleem was om de backing (onderlaag) van het tapijt te scheiden van de bovenlaag. Het was de bedoeling om op 14 mei dit tapijt te introduceren tegelijkertijd met de viering van het 150-jarig bestaan. De coronacrisis laat dit niet toe en wellicht zal er later dit jaar in feestelijk verband worden stilgestaan om dit te vieren.

Meer informatie:
Cunera Vloerbedekking
André Toonen
andre@cunera.nl 
www.cunera.nl
0317-619001


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© Wonen360.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven