Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Interview met algemeen directeur Lieven Van den Heede

Meubelbeurs Brussel komt met wereldprimeur

Hoe staat het met de organisatie van Meubelbeurs Brussel? Gaat die wel door in november? En zo ja, in welke vorm? Die en andere vragen leggen we voor aan Lieven Van den Heede. De algemeen directeur heeft veel positief nieuws te melden, zo blijkt. Zijn meubelbeurs, in 2019 goed voor liefst 19.000 bezoekers, heeft zelfs een heuse wereldprimeur.

Algemeen directeur Lieven Van den Heede: "De meubelhandel moet wel ergens terecht om nieuwigheden te ontdekken."

"Tot voor de lockdown hadden we een voorsprong van 20% meer inschrijvingen van exposanten", steekt Lieven van wal. "Die is ondertussen door de tijdelijke sluiting van de meeste bedrijven helemaal weg. We hebben de voorbije twee maanden bewust ook de exposanten niet te veel gecontacteerd, die hadden wel andere katten te geselen. Daardoor hadden we van half maart tot eind april nauwelijks nieuwe aanmeldingen, al kwam er wel af en toe iets binnen."


Carl Meers (Moome) en Fedor Lange (Mecam) poseren in de stand van Moome, een Belgisch designlabel dat staat voor compact en betaalbaar hedendaags design.

Holland à la Carte
"Goed dus dat we wat voorsprong hadden, dat geeft ons een comfortabele uitgangspositie voor de herstart", vervolgt Lieven. "Zo zit de patio (Holland à la Carte) al bijna helemaal vol. Ook in de andere hallen zaten we voor op schema. Vooral met bestaande exposanten, omdat we voor nieuwe eerst moeten weten welke standen vrij komen. Maar interesse is er zeker, we hebben al voor meer dan 1000m² concrete nieuwe aanvragen en nog verschillende andere fabrikanten die zeer geïnteresseerd zijn!"

Directeur Rens Haans met Saskia Lazeroms van HAANS Lifestyle, dat vorig jaar o.a. nieuwe items uit de Initials collectie toonde.

"Nu de bedrijven opnieuw opstarten nemen we opnieuw contact op om hen warm te maken voor de Meubelbeurs in november", legt Lieven uit. "Ons team is wel de hele periode blijven doorwerken, van thuis uit natuurlijk. We hebben de tijd gebruikt om andere zaken voor te bereiden en exposanten met vragen verder te helpen."


De stand van Mobitec, die in 2019 inspeelde op trends en kleuren.

Hoe groot schat u de kans in dat de beurs in november doorgaat?
Lieven: "Dat zal volledig afhangen van de evolutie van het aantal nieuwe besmettingen, ik had nu graag een glazen bol gehad. Sinds begin deze week zijn we in België in een nieuwe fase waarbij we iets meer "uit ons kot" mogen. Het is dus even afwachten wat het effect daarvan is op het aantal nieuwe gevallen. Als de pandemie verder onder controle blijft is de kans wel groot dat de beurs kan doorgaan."

V.l.n.r. Michael van Doorn, Cole Brekoo en Twan Schraven van MondiArt, dat de laastste keer een mooie collectie stijlvolle wanddecoraties en kleurrijke schilderijen showde.

Als internationale beurs moet Lieven ook de cijfers in de rest van Europa in het oog houden. "In Noord-Rijn Westfalen bijvoorbeeld mogen vakbeurzen vanaf 30 mei opnieuw openen. Voordeel van een B2B-beurs is ook dat de gangen niet overvol lopen. De Meubelbeurs Brussel is totaal niet te vergelijken met een publieksevenement. We hebben ook een grote oppervlakte, waardoor bezoekers mooi over de beurs verspreid zijn. Als we rekening houden met de limiet voor de winkels (1 bezoeker per 10m²) hebben we zelfs nog een mooie groeimarge op het bezoekersaantal per dag! Om de onzekerheid bij meubelfabrikanten voor een stuk weg te nemen stellen we de facturatie van de standoppervlakte trouwens uit naar september."

Jeffrey Koster van Meubelindustrie Het Anker, poserend bij zitmeubilair. Goudkleuren zijn weer helemaal in, meldde hij in 2019.

Bereidt u zich al voor op een aangepaste editie?
Lieven: "Uiteraard, en dat doen we niet alleen. We zijn in gesprek met Brussels Expo - de eigenaar van de hallen - en bespreken ook samen met de federatie van beursorganisatoren welke bijkomende  maatregelen we kunnen nemen om te verzekeren dat een beursbezoek veilig kan verlopen. Die voorstellen liggen nu bij de regering."

Philippe Corthouts (Recor Group) op de beurs in een gezellig onderonsje met zijn vennoot Dirk Steenbeke van Passe Partout.

"Brussels Expo doet ook een grote investering in zijn luchtverversingssysteem om de aangevoerde lucht grondig te desinfecteren. Een wereldprimeur in beurshallen!", weet Lieven. "Er wordt ook gedacht aan bezoekersspreiding, ruim ter beschikking stellen van ontsmettende handgel, mondmaskers verplichten, meting van lichaamstemperatuur aan de ingangen, verplichte registratie vooraf om te vermijden dat er te veel mensen bij elkaar staan in de inkomhallen enz."


Stefan de Koning en Matthijs Grip van Expo Trading Holland (ETH).

Waarom moeten exposanten juist in Brussel staan?
"Nu Milaan niet is doorgegaan zijn we een van de eerste Europese beurzen na de quarantaine", bedenkt Lieven zich. "Na maanden digitaal kunnen we eindelijk weer face-to-face gaan! Mensen snakken daar echt naar, ze hebben even genoeg van Zoomcalls en videoconferenties." 


Het team van Nijwie Furniture met v.l.n.r. Dennis, Ingeborg, Martin, Raymond, Daniel en Stephan.

"Er circuleren wel ideeën over digitale beurzen", gaat Lieven verder, "maar direct menselijk contact kan je op die manier toch echt niet vervangen. Een meubel wil je trouwens ook voelen en in het echt zien. Een digitaal alternatief voor de beurs in Milaan had ook maar een handvol deelnemers. Het werkt wel als verlengstuk nadien. En ook al lag de verkoop in de winkels twee maanden nagenoeg stil, de meubelhandel moet wel ergens terecht om nieuwigheden te ontdekken. Ontwikkeling van nieuwe modellen loopt ook gewoon door. Nu iedereen noodgedwongen thuis zat is er waarschijnlijk ook meer interesse om het interieur te vernieuwen. In combinatie met de door de ECB vooropgestelde groei in het tweede semester liggen hier voor de meubelhandel echt kansen."

Edzard Schram (2e van links) van Boxspring Design kijkt toe terwijl een klant proefligt op een van de boxsprings van het Roosendaalse bedrijf.

Waarom komen bezoekers naar de 83e editie?
Lieven: "Precies voor die nieuwigheden. En uiteraard ook omdat de Meubelbeurs Brussel het gezelligste trefpunt van de sector is. Dat mogen we vooral niet uit het oog verliezen, ook niet met de bijkomende hygiënische maatregelen. Het zal een beetje anders zijn dan anders, dat menselijk aspect blijft voor ons wel heel belangrijk", zegt hij tot besluit.


Het team van Confortluxe & Lievens Meubelfabriek, met v.l.n.r. Jeroen van der Borg, Bart Veenhuizen, Pushpa Decuypere, Julia Nasonova en Frank Flipse.

Meer informatie:
Meubelbeurs Brussel
www.meubelbeurs.be