Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
PR-activeringsspecialist Philiep Caryn van Caryn Communication:

'Niet adverteren opent weg voor concurrenten'

Volgens Philiep Caryn (van Caryn Communication) blijft juist in deze coronatijd de informatiebehoefte bestaan. "Deze neemt zelfs toe", weet hij uit eigen ervaring te vertellen. "“Het is niet omdat klanten voor het moment minder of niets meer bestellen, dat ze zich geen informatie inwinnen of verzamelen over de producten die ze normaal bestellen. Door deze ongewone omstandigheden hebben zowel consumenten als vakmensen meer tijd om met media bezig te zijn. Daardoor lezen ze zowel online als in print meer artikelen en kijken ze ook vaker tv", somt hij op.

"Bovendien gaan velen vandaag de dag ook op zoek naar nieuwe producten. De lees- en kijkcijfers stijgen met meer dan een derde", vertelt Philiep Caryn, die de belangen van enkele honderden bedrijven in onder andere de woon- en interieurbranche vertegenwoordigd.

"Uit een studie van het wereldwijd toonaangevende Havas blijkt dat de kijkcijfers met 20% gestegen zijn sinds de komst van corona. Zowel nieuwsprogramma's als andere uitzendingen profiteren van stijgende kijkcijfers. Ook digitaal zien we een boost van ongeveer +35% voor websites. Ook de mediaconsumptie van de onlinenieuwsplatforms en woonbladen is gevoelig gestegen."

"Met een doordacht marketingplan kan een bedrijf op korte termijn succes boeken, maar het is eveneens een proces van lange adem. Het kost een bedrijf uiteindelijk meer om achterstand goed te maken i.p.v. de communicatie op peil te houden of op te drijven in crisistijden.
Niet adverteren, ook niet naar bestaande klanten, opent de weg voor uw concurrenten. Nike sponsort (exclusief) sinds jaar en dag belangrijke sportevenementen, niet direct om meer marktaandeel te verwerven, wel ook om de weg af te snijden voor Adidas en andere sportmerken", legt Philiep uit.

Merkbekendheid continueren
"Niets communiceren betekent minder merkbekendheid en dat impliceert minder omzet. Ook al zien consumenten zich genoodzaakt hun gewoontes te wijzigen tijdens momenten van crisis. Een deel gaat na de crisis terugvallen op hun vertrouwde merken. Een ander deel zal trouw blijven aan de merken en producten die ze leerden kennen in crisistijden."

"De reden waarom marktleiders en succesvolle bedrijven een groot deel van hun marketingbudget uitgeven aan standen op events en beurzen, is grotendeels te verklaren door de vrees dat hun klanten, indien ze niet op de beurs aanwezig zouden zijn, bij de concurrentie gaan informeren over hun manier van werken en voordelen. Als uw klanten uw producten niet terugvinden, gaan ze automatisch twijfelen of ze de juiste keuze gemaakt hebben door uw "onzichtbare" services en producten aan te kopen. Er rijzen ook twijfels of u dit gamma in de toekomst zal blijven leveren? Redenen te over dus waarom adverteren in deze en de komende maanden een belangrijk gegeven is"

Niet evident
"Los van het feit dat het organiseren van beurzen, opendeurdagen en demonstraties voor onbepaalde tijd verboden blijven, is de vrees terecht dat uw klanten voor nog veel langere tijd gaan wegblijven van situaties waar fysiek contact tot echte of denkbeeldige besmetting kan leiden. Video en virtuele events gaan fysieke contacten vervangen maar zullen toch wellicht niet dezelfde impact hebben.

Individueel wordt 'de norm'. Wie zal toelaten dat belangrijke medewerkers zich gezamenlijk gaan verplaatsen en aan events deelnemen? Transport naar events wordt duur, er kruipt veel tijd in en zal nog een tijd verboden blijven", besluit Philiep.

Philiep Caryn (links) met Nicolas Cnudde, Anika Terpstra, Ashley Knops en Gertjan D'Heedene op de stand van COREtec (onderdeel van USFloors) tijdens de vtwonen&designbeurs.

Meer informatie:
Caryn Communicatie
www.caryncommunication.com