Abonneren

Vacatures

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Merkbeleving bij aanschaf keukenapparatuur: argument prijs vertoont scherpste stijging

Uit recent Qudata onderzoek blijkt, dat consumenten hun keuze voor keukenapparatuur meer op basis van kwaliteit en daarna prijs bepalen dan in de jaren ervoor. Kwaliteit wordt het vaakst genoemd als reden voor een merkkeuze, maar het argument prijs vertoont de scherpste stijging. Verder blijkt hoe sterk de merken zijn van Bosch, Siemens en Miele, maar ook hoe sterk het merk Samsung wordt. Een en ander blijkt uit analyses gebaseerd op een onderzoek van Qudata Markt- & Trendanalyses onder ruim 1.000 consumenten die aangeven dat zij recent een keukenapparaat hebben gekocht, dan wel van plan zijn dit te doen binnen de komende zes maanden.



Qudata heeft gekeken naar de redenen waarom consumenten kiezen voor zes grote merken keukenapparatuur. Omdat het hier gaat om de merkbeleving, is er geen onderscheid gemaakt naar de soort apparatuur. De best verkopende en geanalyseerde merken zijn: Bosch, Siemens, Miele, AEG, Whirlpool en Samsung. 
 
Merk
Merken worden beoordeeld op zes kenmerken: kwaliteit, prijs, merk, design, duurzaamheid en innovatie. Uit de respons blijkt, dat de consumenten het kenmerk ‘kwaliteit’ het belangrijkst vinden bij het bepalen van hun keuze. Maar liefst 63 procent van de consumenten zegt dat zij voor producten van Bosch of Miele hebben gekozen vanwege de kwaliteit.
 
Positionering
Bij het kenmerk ‘prijs’ springt Samsung er als merk uit. Zo’n 39 procent van de consumenten zegt voor dit merk te hebben gekozen op basis van de prijs. Whirlpool en Siemens delen de tweede plaats met beide 38 procent. Bij Miele wordt prijs het minst genoemd, slechts 30 procent noemt deze reden. Interessant is dat Miele hoog scoort op kwaliteit en merk, relatief laag op prijs. Dat betekent dat Miele een sterk merk is qua waardering.
Qudata heeft ook gekeken naar de keuze op basis van de kracht van het merk. De grote drie scoren hier ook weer het best, maar worden op de voet gevolgd door Samsung. Design wordt minder belangrijk gevonden dan de hiervoor genoemde kenmerken. Opvallend is dat Samsung bij design het vaakst genoemd wordt als keuzereden, met 21 procent. Siemens is een goede tweede met een score van 19 procent.
 
Innovatie
Hoewel 'duurzaam' (water- en stroombesparing) tegenwoordig een vanzelfsprekendheid is bij de aankoop van keukenapparatuur, noemt toch een aantal kopers deze eigenschap. Miele heeft klaarblijkelijk een goede reputatie op dat gebied, 15 procent van hun kopers doet dit onder andere om deze reden. Bosch en Siemens scoren op dit punt tweede en derde met respectievelijk 14 procent en 11 procent.
Innovatie wordt relatief weinig genoemd als reden om voor een merk te kiezen. Bij andere producten, zoals bijvoorbeeld auto’s, scoort zo’n afweging meestal hoger. Bij Miele wordt met 7 procent dit argument nog het vaakst genoemd.

Lees hier het complete artikel.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© Wonen360.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven