Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Kevin Snyders van Belgofurn: "Het is een langetermijninvestering"

Acht meubelbedrijven zorgen voor een volle Belgian Design House in Toronto

Belgofurn opent begin volgend jaar een Belgische showroom in Canada. "In het Toronto International Design Center", laat directeur Kevin Snyders weten. "We hebben een mooie groep geïnteresseerde bedrijven in het IDC Home samengebracht met zeer complementaire collecties waarmee we een volledig huis zouden kunnen inrichten." 

De showroom in het TIDC is ruim 220m² en volgens Kevin gelegen op een toplocatie. "De huidige huurder verhuist naar een grotere locatie. Voor ons is het de perfecte plaats om van start te gaan." 

Sinds 1972 is het Toronto International Design Centre (TIDC) het Canadese handelscentrum voor interieurontwerpers, fabrikanten, kopers en dealers.

Via een lokale commerciële partner zullen al deze Belgische bedrijven gedurende minstens een jaar met hun collecties aanwezig zijn en vertegenwoordigd worden door die lokale agent IDC Home, onder leiding van Ilse De Cleene, een Belgisch-Canadese dame.

"De bedrijven die (alvast) zullen deelnemen zijn: Indera, Mintjens, Royal Botania, Domani, Evolution 21, Meisterwerke, De Witte Lietaer, Plutex. Momenteel zit de showroom vol, enkel zullen er misschien nog enkele textiel -of hout gerelateerde bedrijven bijkomen", legt Kevin uit.

"Aangezien er nog meer bedrijven interesse hebben getoond zullen we in een later stadium bekijken of we nog verder kunnen uitbreiden. Het volledig Belgisch verhaal maken we compleet met sterke Belgische merken zoals AB Inbev voor het bier, Rombouts voor de koffie enz."

"We zijn in ieder geval met de clusterfederatie Fedustria opgetogen dat we onze verschillende sectoren op deze manier een plaats op de Canadese markt kunnen bezorgen en na een eerste evaluatie zullen we bekijken of we ook andere locaties kunnen aandoen", blikt Kevin al vooruit.

Waarom is er gekozen voor Canada?
Kevin (foto): "Het actuele meubelaanbod is daar nog zeer beperkt, dus is er nog veel ruimte voor Europese c.q. Belgische trends en designs. Verder lonken de Canadezen naar Europese aanbieders omwille van het huidige politieke en economische klimaat in de VS en China. Het zogeheten CETA akkoord zorgt verder voor een ideaal speelveld zonder douanetarieven en met bescherming van onze Belgische bedrijven. Ook zijn er veel zakelijke synergieën tussen beide landen en een gelijkaardige manier van zaken doen. Ook niet onbelangrijk: er zijn geen taalbarrières in een overzichtelijke markt."

Er is dus gekozen voor de grootste kans op slagen?
Kevin: "Ons uiteindelijke doel van dit initiatief is uiteraard om onze Vlaamse bedrijven te ondersteunen om succesvol te kunnen zijn in deze nieuwe markt.
Ons eerste idee was om een groepsstand in te richten op The Canadian Furniture Show, maar omwille van stopzetting van The Canadian Furniture Fair zijn we op zoek gegaan naar alternatieven. De meest voor de hand liggende optie leek ons in eerste instantie een groepsdeelname aan de IDS beurs.
Echter door de hoge deelnamekosten en na een uitvoerige analyse met verschillende stakeholders zijn we het er over eens dat een aanwezigheid van een jaar (en liefst langer) in een Flanders House – Belgische meubelshowroom, veel doeltreffender zal zijn dan een beursdeelname van enkele dagen aan IDS. 
Vooral omdat de meeste bedrijven momenteel nog geen aanwezigheid hebben in Canada en deze markt eveneens gericht is op de projectmarkt is het aangewezen om Belgische meubilair toch fysiek te kunnen presenteren. Vandaar het initiatief dat we hebben genomen om minstens voor een jaar een Belgische showroom te huren in het Toronto International Design Center (TIDC)." 

Dit concept, waarbij Fedustria gedurende een jaar lang een zogenaamde Belgian Design House in de vorm van een showroom afhuurt, deze inricht met Vlaams/Belgische meubelen en textielproducten zal een doeltreffendere manier zijn om een succesverhaal te starten in Canada, aldus Kevin. "Het uiteindelijke doel van deze nieuwe aanpak moet dus als een langetermijninvestering worden beschouwd."

Hieronder een video van het Toronto International Design Centre?