De omzet van de Italiaanse fabrikant van gestoffeerde meubelen Natuzzi daalde in het derde kwartaal met 3,7% tot € 88,1 miljoen. Hiervan was € 83,7 miljoen (-3,0%) toe te schrijven aan de kernactiviteit met gestoffeerde meubels, accessoires en meubels en € 4,4 miljoen (-15,5%) aan de resterende activiteiten. Terwijl de verkoop van producten van het merk "Natuzzi" met 5% steeg, moest de groothandel in het segment "Merkloos" met 18,8% dalen.
De toename van de Natuzzi-activiteiten werd veroorzaakt door een groei met dubbele cijfers in de Amerikaanse regio (+ 19,5%) en China (+ 15,4%). Ondanks de groei in China daalde de omzet in de regio “Azië-Pacific” in het algemeen met 4,1%. In EMEAI (Europa, Midden-Oosten, Afrika en India) daalde de omzet ook met 1,0%. Natuzzi Brand Business was goed voor 78,6% van de totale omzet in het derde kwartaal.
Volgens het bedrijf lijdt de groothandel in het segment "Merkloos" vooral onder de tarieven die door de VS worden geheven op in China geproduceerde goederen en de voortdurende toename van de prijsdruk. Daarom is Natuzzi van plan de productie in de Chinese fabriek te stoppen en overweegt momenteel alternatieven voor verhuizing naar locaties in landen die niet zijn onderworpen aan hogere tarieven en landen waar de totale kosten lager zijn.
Na dalingen van 8,9% in het eerste kwartaal en 12,5% in het tweede kwartaal, bedroeg het resultaat voor de eerste negen maanden 8,6% tot € 286,4 miljoen, meldt Euwid-Moebel. Het bedrijfsverlies steeg met iets minder dan € 3 miljoen tot € 19,5 miljoen. Exclusief de € 3,4 miljoen gerelateerd aan banenverlies in Italië, zou het verlies € 0,5 miljoen lager zijn geweest dan in dezelfde periode vorig jaar.