Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'Steeds meer huurders en huizenbezitters investeren in woongenot'

Woonwinkels kunnen volgens onderzoek ING in 2020 de hoogste omzetgroei tegemoet zien

De vlag kan uit! Ook voor 2020 ziet het er voor woonwinkels goed uit. Volgens het ING Economisch Bureau groeit de omzet in de detailhandel non-food voor het 6e jaar op rij door verder toenemende koopkracht. De groei verliest wel iets aan kracht en komt naar verwachting uit op 2%. "Evenals in 2019 kunnen woonwinkels en doe-het-zelfzaken de hoogste omzetgroei tegemoet zien."

De verwachte uitrol van Amazon.nl in 2020 verhoogt de concurrentie voor on- èn offline winkels verder en maakt implementatie van online strategieën voor het non-food segment nog crucialer, waarschuwt ING.



Op basis van de hoge omzetgroei in de eerste drie kwartalen van 2019 (gemiddeld 2,6%) en de verwachte stijging van de koopkracht ligt voor 2020 een omzetgroei van 2% in het verschiet. Stijgende verkopen in winkels in woninginrichting en doe-het-zelfzaken zorgden de afgelopen jaren voor de sterkste impuls voor de omzetgroei in non-food. De groei zal in 2020 iets minder fors zijn, maar dankzij koopkrachtverbetering en woningmarktkrapte blijven huizenbezitters investeren in verduurzaming, vernieuwing en verfraaiing van hun woning. 

Dat de omzetgroei in de totale non-food retail in 2020 naar verwachting 2% zal bedragen, komt voornamelijk door de groei van e-commerce. In 2020 lijkt een toename van ruim 10% voor de zogenoemde pure players (bedrijven die meer dan de helft van hun omzet uit internetverkoop halen) en van 20% voor de multichannel retailers (ketens met zowel winkels als een webshop) haalbaar. Dat laatste toont aan dat vooral de grotere fysieke winkels de door het gros van de consumenten omarmde e-commerce steeds beter in de vingers krijgen. Andersom geldt overigens dat er ook pure players zijn die richting multichannel bewegen door een ‘stenen’ winkel te openen. Het online aandeel in non-food in 2025 varieert naar verwachting van 20% in wonen tot 75% in media en entertainment.

Het aantal woningtransacties daalt, maar in 2019 bleek er voldoende ruimte voor uitgaven in het segment ‘living’: de omzet in het derde kwartaal pluste zelfs met 9%. De omzetgroei in 2020 zal naar verwachting iets lager zijn, maar blijft met circa 5% fors. De koopkracht verbetert verder en door de krapte op de woningmarkt - er worden minder huizen gebouwd in 2020 - zullen meer huurders en huizenbezitters besluiten te investeren in verduurzaming en woongenot dan in het kopen van een (nieuwe) woning. In het dhz-segment kiezen ondernemers door de opmars van Hornbach en Bauhaus in toenemende mate voor een toekomst als kleinschaliger dienstverlener of als grootschalige bouwmarkt.

Bron: www.ing.nl