Een nieuw onderzoek naar commercieel toiletontwerp en gebruikerservaring heeft aangetoond dat welzijn de belangrijkste sociale factor is die toiletontwerp in de komende vijf jaar zal beïnvloeden.
Het onderzoek 'Het creëren van betere toiletten' werd uitgevoerd in opdracht van fabrikant Armitage Shanks en stond onder leiding van architect en academicus, Dr. Saul Golden. 2.000 kantoormedewerkers en 400 commerciële toiletontwerpers uit heel Europa werden ondervraagd wat leidde tot de ontdekking dat negen van de tien ontwerpers geloven dat deze ruimte een impact zal hebben over het welzijn van zijn gebruikers.
Dit standpunt werd ook gedeeld door driekwart van de kantoormedewerkers zelf, terwijl 64% zelfs zei dat toiletten op de werkplek hun algemene arbeidstevredenheid beïnvloeden.
De bevindingen van het rapport tonen een sterk verband tussen commerciële toiletten en de gezondheid en het welzijn van werknemers, wat steeds belangrijker wordt voor organisaties die de beste werknemers willen aantrekken en behouden en hun merkimago willen verbeteren.
In een reactie op de bevindingen zei Dr. Saul M Golden: “Omdat de kwaliteit van commerciële sanitaire ruimtes steeds meer wordt erkend als een belangrijke bijdrage aan de tevredenheid van de werkplek en de keuze van de consument, biedt dit onderzoek inzichten voor toiletontwerpers om hun projecten beter aan te passen aan zowel kortetermijntrends als verschuivingen op langere termijn op het gebied van de wensen van de gebruikers.
“De bevindingen bieden nieuwe inzichten in de visie van mensen op hygiëne, gezondheid en comfort van toiletten, evenals een holistische kijk op de milieu-, economische en technologische aspecten van toiletontwerp. Ze zijn daarom bedoeld om ontwerpers te helpen bij het leveren van toiletten met toegevoegde waarde die niet alleen fungeren als meer concurrerende, comfortgedreven, toegankelijke en inclusieve ruimtes, maar ook bijdragen aan het imago van het bedrijf en de potentiële ROI.”
Stephen Ewer, Managing Director van Ideal Standard UK, het moederbedrijf van Armitage Shanks, zei: "De manier waarop mensen commerciële toiletten gebruiken, verandert ongetwijfeld naarmate de samenleving zich steeds meer concentreert op woon-, werk- en vrijetijdsactiviteiten in de stad. Gezien het bewijs dat toiletruimtes gekoppeld zijn aan verbeterde arbeidstevredenheid en productiviteit, is het ook duidelijk dat er een verschuiving moet plaatsvinden van ontwerp dat zich uitsluitend richt op hygiëne en gebruiksfuncties, naar ontwerp dat rekening houdt met persoonlijk comfort en andere factoren die van invloed zijn op welzijn.
“Deze studie maakt deel uit van ons bredere engagement om de toekomst van het moderne leven positief te beïnvloeden door middel van evidence-based design en biedt een duidelijke demonstratie dat er meer aandacht moet zijn voor de kwaliteit van het toilet in overeenstemming met de verwachtingen van de gebruiker. De sleutel om dit te bereiken is door duurzame samenwerking; alleen door nauw samen te werken met architecten, ontwerpers en bouwbedrijven, evenals gebruikers, kunnen we indrukwekkende toiletten leveren die verder gaan dan alleen de functie en terecht een centrale rol spelen bij het verbeteren van het welzijn en het verbeteren van de levens van degenen die deze belangrijke alledaagse ruimtes gebruiken," meldt KBB Daily.