Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Groot deel consumenten koopt grotere spullen zonder overleg partner

Een op vijf Nederlanders stelt grote aankoop als badkamer en keuken uit tot Black Friday

32 procent van de Nederlanders doet grote aankopen zonder deze eerst te bekijken in de winkel. Dat blijkt uit onderzoek van Keukenloods.nl onder 1.131 Nederlanders, uitgevoerd door Panelwizard. Ook doet 30 procent van de Nederlanders wel eens grote aankopen, zonder dit te overleggen met zijn of haar wederhelft.

Vooral jongeren (respondenten onder de dertig) vinden het minder noodzakelijk om een product eerst ‘in het echt’ te zien. Met ruim 43 procent doen zij online aankopen nog gemakkelijker dan andere leeftijdsgroepen. Daarnaast zegt maar liefst een derde van de Nederlanders weleens grotere aankopen te hebben gedaan, zonder de partner te hebben geraadpleegd. Ook hier blijken twintigers met 46 procent meer aankopen te doen zonder overleg, dan andere leeftijdsgroepen. “De resultaten lijken erop te wijzen dat steeds meer consumenten niet alleen kleinere spullen, maar ook grotere producten in een impuls aanschaffen”, zegt Jeroen Langenberg van Keukenloods.nl.

Grote aankopen uitstellen
Deze ogenschijnlijke impulsiviteit kan echter ook ongunstig uitpakken voor consumenten. Zo stelt maar een op de vijf Nederlanders aankopen uit tot Black Friday, terwijl zestig procent wel weet dat ze op deze dag hoge kortingen kunnen krijgen op grote producten zoals badkamers, meubilair of keukens. Ook zet slechts 8 procent geld opzij voor dagen als Black Friday. “Zeker bij grote aankopen als keukens is het belangrijk dat je je goed verdiept in het product. Het moet immers een aardig tijdje mee”, aldus Langenberg. “Dit is ook een reden waarom we bij Keukenloods.nl een Black Friday Week hebben. Zo hebben ook impulsieve kopers iets meer tijd om zich te oriënteren en een weloverwogen keuze te maken.”

Hoge aanschafprijs
Tegenover de groep consumenten die steeds impulsiever lijkt te kopen, staat een grote groep Nederlanders die grote producten eerst goed wil bekijken. Voor hen is de hoge aanschafprijs een mogelijke reden om langer over de aankoop na te denken of er zelfs van af te zien. Toch zegt een op de vijf Nederlanders wel bereid te zijn grote producten op Black Friday te kopen, als ze dit op afbetaling kunnen doen. “Ook wij zien vaak dat mensen niet altijd direct over voldoende geld beschikken om op een dag te beslissen een grote aankoop te doen. Terwijl momenten als Black Friday juist voor zowel koper als verkoper, veel op kunnen leveren”, zegt Langenberg.

Meer informatie:
Keukenloods
www.keukensloods.nl

Publicatiedatum: