Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Column algemeen directeur Jan Meerman doet stof opwaaien

Kritiek ondernemers op aanpak INretail na afwijzing actie De Gouden Middelvinger

"Op een van de hoogste gebouwen van Den Haag wordt binnenkort een gigantisch geveldoek onthuld met een honderd meter hoge gouden middelvinger", begint algemeen directeur Jan Meerman van INretail zijn column met als titel De Gouden Middelvinger. "Deze middelvinger is het symbool van non-food retailers die het beleid van de regering niet langer pikken. Anders dan de boeren en de bouwers hebben winkeliers gekozen voor publieksvriendelijke acties. Zo zullen er honderdvijftig gouden middelvingers worden uitgedeeld aan alle Tweede Kamerleden, staatssecretarissen en ministers omdat ze geen van allen echt iets doen aan de teloorgang van de winkelier. .... Ikzelf zal de eerste gouden middelvinger aan Mark Rutte overhandigen", schrijft Meerman.

Deze afbeelding boven de column laat niets aan de verbeelding over.

Verderop geeft Meerman toe, toen het reclamebureau met het idee van de gouden middelvinger kwam, dat hij heel even overwogen heeft om er mee in te stemmen. Maar uiteindelijk is bij INretail besloten het anders te doen. "Zo zullen deze week alle fractiewoordvoerders in de Tweede Kamer met mkb-beleid in hun portefeuille deze brief ontvangen. Dat geldt ook voor Mona Keijzer en een aantal Kamerleden die bereid is op basis van concrete punten moties in te dienen."

"We roepen onder meer op om de btw te verlagen, de btw op Chinese postpakketjes fors te verhogen, werkgeverschap te belonen, boetes op flexibele arbeid in te trekken en winkeliers de ruimte te geven voor extra verdienmogelijkheden zoals horeca."

"Ik zal er de komende periode volop aan werken om met politici in gesprek en in debat te gaan over de problemen in de retail. Er moeten oplossingen komen. Vergeet niet dat er in 2021 weer wordt gestemd. Aan verkiezingsthema’s wordt al weer gewerkt. En geen politicus wil straks een middelvinger krijgen in het stemhokje. Zeker niet van kiezers die verantwoordelijk zijn voor 800.000 banen in dit land.
Dat is een gouden middelvinger", aldus Jan Meerman (zie foto).

Kritiek
Op de site van INRetail liegen de meer dan twintig reacties van betrokken ondernemers onder zijn column er niet om.

Volgens Patrick van Dijk leest hij jaar in, jaar uit hoe fanatiek Jan wel niet aan het lobbyen is. "Maar de resultaten blijven uit. Koopkracht blijft gigantisch achter, btw en accijnzen blijven stijgen. Je kan met geen goed fatsoen zonder een mega risico personeel aannemen. Huren blijven onverminderd hoog (ondanks lichte daling). En met name buitenlandse internetbedrijven kunnen ongehinderd dumpen op de Nederlandse markt. De winkel dreigt een soort veredelde etalage te worden. Even de info bij de winkelier halen, en dan bestellen we wel ergens bij een prijsafbreker op internet. Je kan service bieden tot je een ons weegt, maar voor een grote groep deert dit niet. Die varen puur (ik denk vaak gedwongen door gebrek aan koopkracht) op de laagste prijs." 

Marcel Emmen
vindt het jammer dat het reclamebureau met een geniaal idee komt, Jan Meerman dit deelt maar alvorens zijn achterban om een mening vraagt de keutel al weer intrekt. "De tijd van praten, pappen en nathouden is voorbij. Evenzo om netjes of beleeft te blijven. Ik vind het een geniale actie die publiekelijk heel veel aandacht zal krijgen en het nodige stof zal doen opwaaien."

Lees de complete column en alle reacties hier.