Abonneren

Vacatures

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Sonny Duijn, Sectoreconoom Retail & Leisure van ABN/Amro:

'Fysieke winkels met internetretail als toevoeging laten een snelle groei zien'

De verkopen in de detailhandel namen in de eerste acht maanden van 2019 met 2,3 procent toe, ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De sector profiteert van de stijging van het besteedbaar inkomen en de consumptie. Dankzij prijsstijgingen nam de omzet zelfs met meer dan 3 procent toe, ondanks het dit jaar gedaalde consumentenvertrouwen. Binnen de detailhandel is de doe-het-zelf-branche een van de snelste groeiers.

Sfeer.nl bijvoorbeeld heeft twee woonwinkels (in Assen of Zwolle) en een webwinkel die up to date is. ABN/Amro gelooft hierin, in de kracht van de combinatie van offline en online.

De doe-het-zelfbranche behoort dit jaar duidelijk tot de koplopers in groei, met een toename van de verkoopvolumes met meer dan 7 procent. De branche profiteert onder meer van ‘verthuizing’, zoals branchevereniging InRetail onlangs uitlichtte: mensen die hun bestaande interieur ombouwen en daarom extra inkopen in de branche doen. Binnen de branche zijn wel verschillen te zien. Zo groeiden bouwmarkten in de eerste acht maanden van 2019 met bijna 4 procent in verkoopvolume. Hoewel dit duidt op duidelijke groei, was de toename elders in de branche nog sterker.

Uit aanvulllende data van GfK over de doe-het-zelf-branche kan afgeleid worden dat relatief sterke groei wordt behaald uit de verkoop van ‘bouwchemie en bouwmaterialen’ en ‘deuren, kozijnen, hout en plaat’. De groei is echter breedgedragen. De verkoop van tuinproducten is wel iets teruggevallen in eerste acht maanden van het jaar, nadat de verkopen daarvan vorig jaar flink werden gestuwd door de hitte.

Ook elders binnen de Retail-sector is sprake van groei. De sterkste groei wordt via internet gerealiseerd. In de eerste acht maanden van 2019 bedroeg de omzetgroei via internet 16,7 procent, in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Vooral bedrijven voor wie internetretail een toevoeging is op hun fysieke winkel, laten snelle groei zien. Zij zagen hun omzet met bijna 22 procent toenemen, terwijl die van pure online winkels met 13 procent steeg. "Wij geloven vooral in de kracht van de combinatie van offline en online", aldus Sonny Duijn (foto), Sectoreconoom Retail & Leisure van ABN/Amro.

"Toch zijn er ook uitdagingen binnen de sector, zoals ook blijkt uit de toename van het aantal faillissementen. In de eerste drie kwartalen van 2019 steeg het aantal faillissementen in de detailhandel met 5 procent. Dit heeft te maken met de sterke concurrentie en beperkte winstmarges in de branche, wat het moeilijker maakt om in te spelen op het veranderend consumentengedrag", weet Duijn.

Bron: www.abnamro.nl


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© Wonen360.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven