Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Niemand wil nog een voorgekauwde eetkamercombinatie"

Drie opvallende trends op Meubelbeurs Brussel

Een vakbeurs is de plaats bij uitstek om nieuwe trends te ontdekken. De trends op het vlak van stijl presenteert Meubelbeurs Brussel, zoals elk jaar, in de inspirerende trendboxen tussen de hallen. Maar er zijn ook maatschappelijke en economische trends waar fabrikanten op inspelen.

Volgens algemeen directeur Lieven Van den Heede draait een van de trends om de klimaatverandering. "Meer en meer consumenten maken zich zorgen om het milieu en hun invloed daarop. Ze zijn bereid hun gedrag te veranderen – al mag dat liefst niet te merkbaar zijn in hun budget. Vorig jaar zagen we al het circulaire bed bij Veldeman Bedding. Op het einde van de levensduur kan het volledige bed inclusief matras eenvoudig uit elkaar worden gehaald en kunnen de onderdelen apart gerecycleerd worden. Ze kregen er het cradle to cradle certificaat voor. Ook andere fabrikanten nemen hun verantwoordelijkheid, en experimenteren bijvoorbeeld met leasingformules. Nog in de bedding merkten we dit jaar dat verschillende traditionele fabrikanten de kaart van natuurlijk slapen trekken. Zowel Recor Bedding als Polypreen komen bijvoorbeeld met een volledig biologische matras die niet alleen in de traditionele meubelhandel maar zelfs in bioshops wordt verkocht. In hall 8 mobiliseert het Britse FLEGT fabrikanten én de meubelhandel rond het verantwoord gebruik van tropisch hardhout."

Nieuwe afzetmogelijkheden
"Fabrikanten gaan op zoek naar nieuwe afzetmogelijkheden. Eén manier is exporteren, maar een andere manier is het eigen aanbod verbreden door een ander soort product voor te stellen aan de klant. Zo komt Richmond dit jaar voor het eerst met bedden, volledig hun eigen kenmerkende sfeer. Kussenfabrikant Claudi lanceert in Brussel dan weer een aparte lijn bedlinnen. Allebei reserveerden ze daarvoor ook wat extra standoppervlakte. Mecam kwam enkele jaren terug al met Otium Care om de groeiende markt van ouderenzorg te kunnen bedienen. Dit zowel voor thuis als voor rust- en ziekenhuizen. Het Spaanse Gorbe, gekend voor bureau’s, toont nu ook jeugdkamers."

Contractmarkt
"Daarnaast groeit ook de aandacht voor de contractmarkt verder. Steeds meer exposanten komen naar Brussel met producten voor de inrichting van restaurants, hotels, rusthuizen, kantoren etc. Dat komt ongetwijfeld door het toenemend bezoek uit deze sector tijdens de voorbije edities, wat op zijn beurt dan weer samenhangt met het bredere aanbod voor deze zeer specifieke en veeleisende doelgroep", weet Lieven.

Individualisering
"Een derde trend is de toenemende individualisering en bewustwording over het eigen interieur. De tijd van de vaste sets is definitief voorbij. Niemand wil nog een voorgekauwde eetkamercombinatie. De consument wil vandaag zelf mixen en matchen. De tafel zus, de stoelen zo. In de slaapkamer is hij al langer gewoon om een kleerkast te combineren met een boxspring in plaats van met een bijpassend ledikant. Hippe tafeltjes vervangen de nachtkastjes. Zo geeft hij kamer per kamer zelf vorm aan zijn eigen interieur. Het is dus voor fabrikanten en handel belangrijk om daar ook soepel mee om te gaan. De winkelinrichting moet anders. Van de meubelhandel wordt verwacht dat ze de klant inspireren en begeleiden in zijn keuze, eerder dan een bestaande oplossing voor te stellen. Verhalen over de herkomst van het meubel of de gebruikte materialen kunnen daarbij helpen. Het is aan de fabrikant – en waarom niet, via of samen met de vakpers – om die verhalen aan te reiken aan de meubelhandel. En als die de klant dan ook het laatste duwtje in de rug geven om fier zijn eigenste interieur te delen op social media, hebben ze allebei gratis en voor niets sterke publiciteit!", aldus Lieven.

Meer informatie:
Meubelbeurs Brussel
www.meubelbeurs.be