Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ghost Chair van Phillipe Starck is er voor altijd

Niets is vervelende dan in een stoel te zitten die er stijlvol uitziet maar ongemakkelijk aanvoelt. De Ghost Chair van Phillipe Starck heeft een ingetogen elegantie die tijdloos is. Deze stoelen passen gemakkelijk in elke ruimte, van een keuken of eetkamer tot een woonkamer, studeerkamer of kantoor. Ze kunnen het middelpunt zijn of subtiel in elkaar overgaan, of zelfs zichzelf camoufleren.

Volgens stoelexpert Julie Muniz ontlenen Ghost-stoelen hun naam aan het transparante materiaal waarvan ze zijn gemaakt. “Gemaakt met doorzichtig plastic of glas, verdwijnen ze bijna in een kamer en laten een spookachtig silhouet achter. Ontwerpers zijn dol op hen omdat ze in vrijwel elk interieur passen en vooral geschikt zijn voor kleine ruimtes.”

Terwijl de meeste mensen de Ghost-stoel associëren met ontwerper Philippe Starck, werd de eerste stoel met die naam vijftien jaar eerder ontworpen door Cini Boeri en Tomu Katayanagi. “In 1987 creëerden Boeri en Katayanagi een monolithische fauteuil met een dikke plaat van 12 mm glas. Boeri verveelde zich met het ontwerpen van stoelen, dus besloot ze er een te maken die onzichtbaar was", zegt ze.

In 2002 creëerde Starck wat tegenwoordig een Ghost-stoel wordt genoemd, waarbij het ontwerp wordt gebaseerd op een fauteuil in Louis XV-stijl. “Starck gebruikte in samenwerking met Kartell spuitgegoten polycarbonaat om een ​​transparante stoel te creëren die volledig vrij is van timmerwerk. De combinatie van de historische stijl met de moderne materialen en constructie maakt de stoel tot een postmodern hoogstandje”, legt Muniz uit.

Maar de Louis Ghost-stoel was niet de eerste transparante stoel van Starck. “In 1998 ontwierp hij zijn La Marie, een eenvoudige bijzetstoel gemaakt van helder of gekleurd polycarbonaat. Bovendien hadden meubelontwerpers al sinds de uitvinding van Lucite in 1931 geëxperimenteerd met doorzichtige kunststoffen. Kunstverzamelaar Helena Rubinstein had in de jaren veertig een complete slaapkamer gemaakt van Lucite, inclusief stoelen. Later in de jaren 1960 en 1970 ontwierp Charles Hollis Jones Lucite-meubels voor de glitterati van Hollywood. De naam Ghost verscheen echter pas in 1987."

De Louis Ghost is zo iconisch geworden dat Starck en Kartell een hele reeks Ghost-producten hebben gemaakt, die allemaal beschikbaar zijn op Perigold.

Naast het transparante materiaal is de Louis Ghost Arm Chair gemaakt in verschillende andere kleuren, waaronder transparant groen, 'smoke grey', oranje, blauw en strogeel. Er zijn ook effen kleuren beschikbaar, waaronder een glanzend wit en ondoorzichtig zwart. Veel mensen combineren graag het originele transparant met een effen kleur rond een eettafel voor een meer dramatische uitstraling.

Er is ook een kinderversie van de Louis genaamd de Lou Lou stoel. De Victoria Ghost Chair is een armloze versie van de Louis, maar met rechte lijnen.

Maar daar houdt de geest niet op, Starck heeft ook een verscheidenheid aan transparante nachtkastjes, stoelen, tafels en accessoires gemaakt, zoals spiegels voor zowel binnen- als buitengebruik.

De stoelen zijn gemaakt van recyclebare materialen, dus het is een milieuvriendelijke keuze.

Publicatiedatum: