Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Designer ontwerpt kussens voor Claudi i.s.m. stoffenmerk Kvadrat:

Willem-Hans Beens: "Het is mooi om een jongensdroom te kunnen verwezenlijken"

In samenwerking met het Nederlandse kussenmerk Claudi en het Scandinavische stoffenmerk Kvadrat heeft Willem-Hans Beens (40) een serie kussens ontworpen. "Met een design handschrift en kleurenpalet dat aansluit bij de interieurs van deze tijd", geeft hij aan. "Elk sierkussen heeft twee gezichten, zo kun je beide kanten ervaren en de items zowel contrastrijk als 'ton-sur-ton' (dat je bepaalde kleuren met elkaar combineert, red.) toepassen." 

Willem-Hans Beens viert volgend jaar zijn 20 jarig jubileum. Aan het Stedelijk Instituut voor Sierkunsten en Ambachten in Antwerpen genoot hij zijn opleiding. Daar heeft de liefde voor schoonheid en esthetiek hem wakker gekust, zoals hij dat zelf verwoord. "Het vormen van materialen en een eindeloos gevoel voor kleur smaakten naar meer." 
Daarna volgde hij een opleiding aan de Artemis Styling Academy in Amsterdam (2000). "Die heeft mij gevormd. Daar is mijn creativiteit en conceptmatig denken versmolten in wat later mijn sterkste kant bleek te zijn." 

Willem-Hans is 12,5 jaar (2002-2014) hoofd styling bij de Eijerkamp Retail Group geweest. "Deze dynamische periode heeft mij in alles uitgedaagd. Vorm te geven aan een breed scala van  smaakvoorkeuren, disciplines en media, die mijn gezichtsveld hebben bepaald." 

Het credo van de designer is Socius in Creando; het delen van creativiteit. "Ik heb een diep geloof dat talent een gift is. Waar we maximaal voor moeten gaan en alles uit mogen halen. Dat ik door mijn ervaring, visie en creativiteit voor toonaangevende opdrachtgevers mag werken, inspireert mij. Zo mag ik voor ieder project of opdracht Socius in Creando zijn."
Zijn werkwijze c.q. aanpak is verschillend. "En als een idee geen vleugels krijgt, kan het niet vliegen."

Op de beurs Maison et Objet 2019 werd zijn werk opgemerkt door blogger Angelique van Van Donzel. "Onze bestseller kussens uit de winkel zijn die van Claudi. De mooie en luxe stoffen maken dat je echt een blikvanger op je bank hebt liggen. Er is ontzettend veel keuze en ze zijn super chique en van hoge kwaliteit! Claudi heeft nu samengewerkt met designer Willem Hans Beens, die met Kvadrat stoffen werkt. Een nieuwe, moderne lijn die perfect past in een dito interieur. Eind oktober verwachten we deze kussens in de winkel", schrijft ze.

Was het ontwerpen van deze kussenserie een van de hoogtepunten uit je carrière? 
Willem-Hans: "Hoogtepunten moeten gevierd worden! En dit is er zo eentje…Het is mooi om een jongensdroom te verwezenlijken en dat dit samen valt met 20 jaar in het vak (in 2020). Dat leek mij een mooie aanleiding om de collectie te maken." 

Waar zat de uitdaging in? 
Willem-Hans: "Het moet vooral een gebruiksartikel blijven… Dat vind ik belangrijk. Kussens hebben vaak een decoratief karakter, ik wilde graag mooie stoffen en kleurcombinaties die passen bij moderne designinterieurs."

Hoe kijk je terug op de afgelopen (bijna) 20 jaar?
Willem-Hans: "Ik ben van nature niet zo’n terugkijker, maar de afgelopen jaren hebben bepaald hoe ik nu in het leven sta.
12,5 jaar Eijerkamp/Cilo is topsport en heeft vooral mijn visie en kennis binnen de meubelbranche gekleurd. Ik had er geen moment van willen missen. We zijn nog steeds erg verbonden met elkaar en dat is prachtig!
Mijn kennis zet ik nu branchebreed in, het hele spectrum van meubelproducerende bedrijven tot de fysieke winkel vind ik erg interessant. Trends vertalen naar doelgroepen is een tweede natuur geworden. Daarnaast is het blijven kijken met de ogen van de eindgebruiker essentieel."

Is er veel veranderd in de branche?
Willem-Hans: "Ik vind het heerlijk dat zaken die vroeger vanzelfsprekend waren, dat nu helemaal niet meer zijn. Een soort nieuwe tijd waarin op een veel persoonlijkere manier afwegingen en keuzes worden gemaakt. Veel bewuster, je kunt nu op elk prijsniveau een prachtig interieur samenstellen. Ik vind dat een verrijking! Iedereen heeft recht op een fijne leefomgeving.”

Waar wil je over tien jaar staan?
Willem-Hans: "Collecties maken smaakt naar meer. Ik denk dat ik op een punt ben dat ik een redelijke helikopterview heb ontwikkeld. Mijn nieuwsgierigheid in de samenleving, kunst en cultuur voeden mij enorm en houden mij ook een spiegel voor. Het gedrag van mensen en hun behoeftes zou ik nog meer in mijn werk willen leggen en vertalen naar producten, leefomgeving, ruimtes en retailomgeving." 

Wie is je grote voorbeeld?
Willem-Hans: "Voor Nederland vind ik dat Jan des Bouvrie een enorme inspirator is. Hij rekende af met saaie polderinterieurs en smakeloze producten. Een drang om alles mooi te maken, dat herken ik ook in mijzelf!"

Meer informatie:
Willem Hans Beens
Haarlemmerplein 20a
1013 HS Amsterdam
Tel. 06 31 687 750
www.willemhansbeens.com
info@willemhansbeens.com