Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Onderzoek uitgevoerd in opdracht van Nederlandse fabrikant:

'Materiaal, prijs en kleur zijn belangrijkste factoren bij kiezen van vloer in huis'

Driekwart van de Nederlanders vindt het niet moeilijk om een vloerkeuze te maken. Vrouwen vinden een praktische vloer belangrijker dan mannen. Bijna alle Nederlanders doen langer dan zeven jaar met vloer in huis. Maar materiaal, prijs en kleur zijn de belangrijkste factoren bij het kiezen van een vloer in huis. Dat zijn belangrijkste uitkomsten van een onderzoek van EPI, Nederlands fabrikant van kunststof (giet)vloeren.

Bij het kiezen van een vloer in huis is er tegenwoordig genoeg keuze. Ook zijn er verschillende factoren die een rol spelen bij het kiezen van een vloer, zoals het type, prijskaartje en kwaliteit van de vloer. Toch is gebleken dat twee derde (63%) van de Nederlanders geen moeite heeft met het uitkiezen van een nieuwe vloer. Wel vinden vrouwen (41%) het lastiger om een keuze te maken dan mannen (33%).

Belangrijkste factoren
Een vloer bepaalt mede de sfeer in huis en is een heel persoonlijke keuze. Het type vloer (hout, pvc, laminaat, gietvloer, tegels) is voor 62 procent van de Nederlanders dan ook de belangrijkste factor bij het aanschaffen van een vloer, gevolgd door de prijs (57%). Dit is zowel bij mannen als vrouwen het geval. Opmerkelijk is dat mannen kwaliteit als derde belangrijkste factor aangegeven en vrouwen de kleur van de vloer. Hieronder een overzicht van de top acht belangrijkste factoren bij het kopen van een vloer:

1. Materiaal 62%
2. Prijs 57%
3. Kleur 37%
4. Kwaliteit 33%
5. Onderhoudsvriendelijk 27%
6. Levensduur 20%
7. Kras- en vlekbestendigheid 12%
8. Geschikt voor vloerverwarming 12%

Gietvloer
Het blijkt dat 18 procent van de Nederlanders een gietvloer overweegt als zij een andere vloer in huis gaan aanschaffen. Toch wordt er soms getwijfeld of dit type vloer het interieur kil maakt (39%), te duur is (36%) en snel krassen of strepen oploopt (19%). "De twijfels over gietvloeren zijn echter overbodig. Zo biedt EPI een groot scala aan warme kleuren in diverse kleurcombinaties en met de nieuwe Superbase gietvloer is deze bestand tegen scheuren en heeft het een hoge krasbestendigheid. Daarnaast zijn kunststof gietvloeren naadloos, eenvoudig schoon te houden en een perfecte oplossing in combinatie met vloerverwarming", aldus een woordvoerder

Praktische vloer 
Opvallend is dat net iets meer vrouwen (64%) dan mannen (60%) zeggen een praktische vloer belangrijker te vinden dan een stijlvolle vloer. Ook het cliché van de zuinige Hollander blijkt waar: gemiddeld wordt langer dan zeven jaar met vloer een vloer gedaan. Sander Egels, directeur van EPI, licht toe: "Dit is een positief resultaat voor het milieu. Ook bij ons staat duurzaamheid hoog in het vaandel en daarom gaan onze gietvloeren zo’n 30 jaar mee."

Tot slot geven bijna alle Nederlanders (91%) aan hun vloer liever in de winkel dan online te kopen "We zien ook bij onze klanten dat zij het fijn vinden om onze showroom te bezoeken. Zo krijgen zij een goed beeld van het materiaal en de kwaliteit van de gietvloer. Daarnaast kunnen klanten bij het bezoeken van een showroom ook direct op maat geadviseerd worden, aansluitend bij hun persoonlijke interieurwensen", vertelt Egels. 

EPI is al meer dan 30 jaar een Nederlands familiebedrijf en fabrikant, leverancier en distributeur van kunststof (giet)vloeren. Doordat het bedrijf de volledige productie in eigen hand heeft, voldoet het product altijd aan de geldende eisen en normen en wordt kwaliteit gegarandeerd. EPI produceert en levert designvloeren, sportvloeren, brug- en parkeerdekken en industriële vloeren in praktisch alle kleuren. Innovatie staat hoog in het vaandel; met een eigen lab werkt een speciaal R&D team continu aan nieuwe producten en het verbeteren van bestaande producten.

Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met Multiscope onder 1.005 respondenten, juli 2019.

Publicatiedatum: