Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
62% repareert product niet, maar vervangt het liever

'Eén op de zeven Nederlanders houdt miskoop'

Vijftien procent van de Nederlanders heeft weleens een grote miskoop gehouden, omdat ze het teveel gedoe vonden om het product te ruilen. Dit blijkt uit onderzoek dat Elbuco liet uitvoeren door PanelWizard onder 1.024 Nederlanders van achttien jaar en ouder. Ruim drie op de vijf ondervraagden zegt bij kapotte producten eerder geneigd te zijn ze nieuw te kopen dan ze te laten repareren.

Vooral twintigers lijken het te veel gedoe te vinden om producten te ruilen en te repareren. Zo zeggen drie op de tien van hen dat ze weleens een product waar ze ontevreden over waren, hebben gehouden. Maar liefst driekwart van hen koopt liever een nieuwe tv, computer of bank wanneer deze stuk is, in plaats van de oude te laten repareren. “Ik verbaas me wel over deze hoge cijfers onder jongeren. Zij staan namelijk bekend als de generatie die veel bezig is met duurzaamheid. Spullen repareren in plaats van weggooien lijkt mij een essentieel onderdeel daarvan”, zegt Anne Bouk Swildens van Elbuco.

Onder druk gezet
Het is goed mogelijk dat Nederlanders zo vaak miskopen doen doordat ze het gevoel hebben te worden gepusht door winkelmedewerkers. Zo zegt 29 procent van de ondervraagden dat ze zich bij grote aankopen weleens onder druk gezet hebben gevoeld door verkopers in de winkel. Maar misschien moeten we het kopen van een kat in de zak ook bij de consument zelf zoeken. Zo weet een op de tien niet precies wat ze willen wanneer ze een grote aankoop gaan doen. Wellicht loont het om miskopen vaker terug te brengen en kapotte apparaten te laten repareren. 61 procent van de ondervraagden stelt namelijk weleens een grote aankoop uit, omdat ze er geen geld voor hebben. Door ruilen en repareren zouden zij geld kunnen besparen, waardoor zij wel een nieuwe keuken of wasmachine kunnen veroorloven.

Eerst een maand proberen
Een manier om miskopen te voorkomen is consumenten een (grote) aankoop eerst te laten testen. Meer dan de helft van de ondervraagden is voorstander van dit idee. Zo zou 54 procent van hen grote aankopen graag minimaal een maand willen uitproberen voor ze te kopen. “Je ziet dat het met producten als bedden steeds gebruikelijker wordt om deze eerst een tijdje uit te proberen. Als we dergelijke testperiodes ook voor keukens en huishoudelijke apparaten invoeren, denk ik dat het aantal miskopen aanzienlijk zou dalen. Tegelijkertijd ga je daarmee het probleem van overconsumeren ook tegen. Als mensen tevreden zijn met hun aankoop, zullen ze minder snel op zoek gaan naar een nieuw model”, aldus Swildens.

Meer informatie:
Elbuco
www.elbuco.nl

Publicatiedatum: