Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Manager De Jong: "Klanten kiezen vaker voor gemak van services"

Winkelgigant verbreekt alle records

Niet een winkelgigant is zo vaak in het nieuws als Ikea. Ook nu weer weet de Zweedse winkelgigant alle ogen op zich gericht door voor het eerst in haar bestaan een jaaromzet van bijna 37 miljard euro te boeken. Ikea trok in de afgelopen twaalf maanden een recordaantal bezoekers. Dat kwam mede door de uitbreiding van het aantal winkels. Daarnaast stegen de onlineverkopen skyhigh. De totale omzet uit Ikea retailverkoop kwam uit op € 36,7 miljard. Dat betekende een omzetstijging van 5,0% in vergelijking met vorig boekjaar.

Country Retail Manager Paul de Jong, die in april jl. is gestart bij Ikea.

Nederland deed het nog beter, in ons land draaiden het een omzet van € 1,324 miljard, hetgeen een groei van 6,0% betekent. Een groot deel van de omzetstijging komt op het conto van e-commerce en aanverwante services. "Dit stemt tot grote tevredenheid", zegt de in april 2019 aangetreden Country Retail Manager Paul de Jong. "Ik ben erg onder de indruk van de inzet en het ondernemerschap van onze ruim zesduizend medewerkers in Nederland. Zij zijn voor een groot deel verantwoordelijk voor deze enorme prestatie." 

Investeringen
De Jong voert de gerealiseerde omzetstijging verder terug op de groei van de online winkelkanalen en aanverwante services. "We hebben afgelopen jaar fors geïnvesteerd in manieren om onze klanten beter en slimmer van dienst te zijn; in onze bestaande winkels en online. We merken ook dat onze klanten steeds vaker kiezen voor het gemak van services, van thuisbezorging en montage tot interieuradvies en diverse nieuwe planning services. Onze bezorgprijzen zijn flink verlaagd en onze online platformen zijn compleet vernieuwd. Samen met Frankrijk hebben we dit jaar als eerste markt de nieuwe shoppable IKEA app gelanceerd en sinds deze zomer is het compleet vernieuwde IKEA.nl live."

Slim en duurzaam
IKEA merkt dat de Nederlandse consument een groeiende interesse heeft voor producten waarmee je je huis slimmer maakt. "We hebben een vliegende start gemaakt met de verkoop van de SYMFONISK speakers in samenwerking met Sonos," aldus De Jong. "Ook het aanbod van producten die in een duurzamer leven thuis voorzien, zoals zonnepanelen, winnen snel terrein. We blijven ons productaanbod op dit vlak uitbreiden, op weg naar onze ambitieuze doelstelling om in 2030 wereldwijd alleen nog 100% circulaire producten van gerecycled of hernieuwbaar materiaal te verkopen."

Woonwarenhuizen
Hoewel de grootste groei uit e-commerce en aanverwante services komt, blijven de 12 IKEA winkels in Nederland onverminderd een grote aantrekkingskracht uitoefenen op consumenten. Met ruim 25 miljoen bezoekers op jaarbasis zijn de vestigingen de belangrijkste ontmoetingsplaats met de klant. Daarom blijft IKEA ook in Nederland investeren in haar woonwarenhuizen, onder meer door te werken aan een verbeterde integratie van de online en offline winkelervaring. Zo heeft IKEA Groningen sinds de onlangs afgeronde vernieuwing meer ruimte voor de populaire online service 'Bestellen & Ophalen'. Klanten kunnen hierdoor binnen vier uur hun bestelling afhalen in de winkel.

Nieuwe concepten
Ook op andere terreinen test en onderzoekt IKEA voortdurend nieuwe concepten; oplossingen die beantwoorden aan de wensen, dromen en behoeftes van klanten, en inspelen op gemak, meer service en een duurzamer leven thuis. In Nederland lopen momenteel diverse pilots, zoals het verhuren van meubelpakketten aan studenten in Amsterdam, het thuisbezorgen van gerechten uit het IKEA Restaurant in Groningen via Thuisbezorgd.nl en een test met contantloos betalen bij IKEA Eindhoven. In 2020 start IKEA in Amsterdam met het 100% elektrisch thuisbezorgen van bestellingen. IKEA wil in 2025 volledig zijn overgestapt op elektrisch thuistransport.

Ingka Group is eigenaar en exploitant van 374 IKEA winkels in 30 markten, waaronder 12 woonwarenhuizen in Nederland. Ingka Group is de grootste retailer binnen het IKEA franchisesysteem.