Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'High end designmeubelsector is groot en belangrijk'

Europa blijft relevante rol spelen op wereldmarkt

De wereldmarkt voor high-end meubels is ongeveer € 45 mld waard, inclusief high-end designmeubels en projectmeubels voor high-end projecten, zoals vijfsterrenhotels, jachten, luxe privévilla's, enz. die ongeveer 30% van de markt uitmaken.
De wereldmarkt voor high-end meubels is geconcentreerd: de top 10 landen in de markt absorberen meer dan 80% van het totale high-end meubilair; Noord-Amerika en Azië en de Stille Oceaan, waaronder China, zijn de belangrijkste markten. Dit blijkt uit het CSIL Market Research Report ‘The high-end design furniture market’ (mei 2019).

Verenigde Staten belangrijkste markt
De meer dan zeventien miljoen miljonairs die in de Verenigde Staten wonen, stimuleren de hoogwaardige meubelmarkt en zijn daarmee de grootste markt. De Verenigde Staten is het rijkste land ter wereld met een totale welvaart van meer dan € 89.000 miljard, en heeft het grootste aantal miljonairs ter wereld met een aandeel van 41% van het totaal. Bovendien is er in vergelijking met de welvaartsverdeling in de rest van de wereld een groot deel van de Amerikaanse bevolking dat een vermogen heeft van boven de € 90.000, en het land heeft verreweg het grootste aantal leden van de rijkste 1% van de wereld.

China op de tweede plaats
China is de grootste markt in het Aziatische en Pacifische gebied en is de op een na grootste markt van de wereld. De hoogwaardige meubelmarkt van China is goed voor slechts een beperkt aandeel in de totale Chinese meubelmarkt, maar vanwege de enorme omvang van de markt betekent dit een totale waarde van € 10 miljard, waarmee het goed is voor ongeveer 22% van de wereldwijde high-end meubelmarkt. Duitsland en het Verenigd Koninkrijk volgen op afstand, terwijl Japan de vijfde markt is.

De relevante rol van Europa
De wereldmarkt voor hoogwaardige designmeubels wordt voornamelijk gedomineerd door spelers uit Europa, de Verenigde Staten en Japan. Vooral Europa blijft een relevante rol spelen op de wereldmarkt voor luxegoederen, wat zijn leiderschap in bijna alle marktsegmenten weerspiegelt, inclusief het meubelsegment, dankzij een groot aantal bedrijven met sterke en wereldwijd erkende merken.

Historisch gezien is de Europese high-end designmeubelsector inderdaad een grote en belangrijke sector. De productie van hoogwaardige meubels in Europa is sterk geconcentreerd. Italië, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk hebben samen een aandeel van 75% in de Europese productie. Met name Italië en Duitsland zijn de belangrijkste productielanden in dit segment. De Europese high-end meubelsector wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van bedrijven met sterke merken, die wereldwijd worden erkend om hun kwaliteit, hun creatieve vermogen voor innovatieve ontwerpen en het reactievermogen op de veranderende vraag. De onderscheidende kenmerken van Europese high-end bedrijven (excellentie in kwaliteit, merkexclusiviteit, zeldzaamheid en vakmanschap van producten) in combinatie met hun wereldwijde roeping, stelde de Europese meubelsector in staat om wereldwijd leiderschap te bereiken in alle marktsegmenten, wat het resultaat is van hun eeuwenlange traditie in handgemaakte luxe producten.

Luxe modemerken en autoproducenten betreden de thuismarkt
Bovendien heeft er de afgelopen decennia een ​​zichtbare uitbreiding van luxe modemerken en luxe autofabrikanten plaatsgevonden in het ontwerp en de productie van luxe huishoudelijke artikelen. Voor deze merken is het idee om een ​​compleet universum, een passende lifestyle-ervaring te bieden en om er tegelijkertijd voor te zorgen dat de klantloyaliteit aan het merk behouden blijft. Daarom hebben de afgelopen jaren talloze samenwerkingen plaatsgevonden tussen vooraanstaande modeontwerpers en gevestigde meubelfabrikanten, die samen meubel- en huishoudartikelencollecties hebben ontwikkeld.

De bedrijven die in het segment actief zijn, vormen een gezonde sector waar de meerderheid van de bedrijven in het segment een groei optekenen en beter presteren dan het totale segment van woningmeubilair. Als we het concurrerende systeem van de Europese high-end interieurontwerpsector in ogenschouw nemen, is het mogelijk om de hoge fragmentatie van de sector waar te nemen: ondanks zijn wereldwijde aantrekkingskracht, bestaat de sector uit een overvloed aan bedrijven uit het MKB. Recent is er echter sprake van een ​​toename van het niveau van concentratie en een trend naar meer globalisering, vanwege grote overnames, fusies met internationale spelers die geïnteresseerd zijn in het betreden van het luxesegment en vanwege de oprichting van interieurontwerp hubs / groepen.

Steden
Volwassen markten blijven vooroplopen in marktuitbreiding. Als we rekening houden met de omvang van de meubelmarkt van de stad, zijn de grootste steden zoals New York, Shanghai, Beijing en Tokio de belangrijkste meubelmarkten met een waarde van bijna € 5,4 mld, maar nieuwe locaties zijn ook in opkomst en zijn gericht op high-end meubelfabrikanten.
 
Met het oog op de vraag naar meubels in de periode van 2018-2023, worden de opmerkelijke groeicijfers van Chinese en Indiase steden duidelijk. In de Chinese steden, bijvoorbeeld, gaan steeds meer internationale high-end meubelmerken met multi-channel strategieën werken door zelfstandige showrooms en speciaalzaken in high-end meubelzaken op te zetten, samen te werken met meerdere regionale distributeurs die belangrijke markten bestrijken en online of online-to-offline kanalen te ontwikkelen via gerenommeerde retailers of online platforms.

Ondanks dat het volwassen markten zijn, zijn ook de Noord-Amerikaanse en de Europese steden nog steeds zeer aantrekkelijk voor internationale high-end meubelmerken wiens strategieën op expansie gericht zijn, omdat deze steden nog steeds referenties laten zien, die de vraag naar de meubelsector in de komende jaren waarschijnlijk een boost geven, alhoewel de groei lager zal liggen vergeleken met de Chinese en Indiase steden.

Publicatiedatum: